Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (4 op)
Toteutuksen tunnus: BE00BT37-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.10.2024
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Virpi Nikkola
Opiskelijaryhmät
-
SOS23CSosionomi (AMK)
-
SOS23BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija on omaksunut lapsilähtöisen toiminnan periaatteet. Hän osaa tukea lapsen osallisuutta ja aktiivista toimijuutta. Opiskelija osaa havainnoida ja arvioida lapsen ja lapsiryhmän tarpeita ja hän tunnistaa varhaiskasvatuksessa käytettävät tuen tasot. Hän osaa tukea ja ohjata lapsia kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset toimintaperiaatteet ja osaa niitä soveltaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille ja lapsiryhmälle. Hänellä on valmiudet tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarvittaessa ohjata sitä. Opiskelijalla on valmiudet vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteet
- varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
- varhaiskasvatuslaki
- lapsilähtöisyys, lapsen osallisuus sekä lapsen oikeudet
- lapsen ja lapsiryhmän havainnointi
- pedagoginen dokumentointi
- lapsen ja lapsiryhmän tarpeiden arvioiminen
- tuen ja erityisen tuen tarjoaminen varhaiskasvatuksessa
- pedagogisen toiminnan suunnitteleminen
- leikki ja digitaalisuus varhaiskasvatuksessa
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa esitelty kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, lukupiirityöskentely, oppimispäiväkirja, vierailu/vierailija.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää joitakin varhaiskasvatuksen periaatteita. Hän osaa nimetä tavoitteellisen toiminnan periaatteita. Opiskelija osaa nimetä lapsen oikeudet ja kuvata hyvinvoinnin edistämiseen vaikuttavia seikkoja.Opiskelija osaa nimetä lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita. Hän pyrkii ottamaan tuen tarpeet huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen yksilöllisiä ja erityisen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti. Opiskelija tietää varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet. Opiskelija osaa tunnistaa lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän huomioi lapsen ja lapsiryhmän tuen tarpeita tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Hän tuntee kehittävän ja tavoitteellisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja arvioimisen periaatteet. Hän tunnistaa lapsen omaehtoisen leikin merkityksen. Opiskelijalla on tietoa lasta vahvistavan toiminnan periaatteista sekä lapsen oikeuksien toteutumisen ja lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti ja perustella omaa toimintaansa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida lapsen tuen tarpeita sekä lapsiryhmän tarpeita. Hän osaa ottaa lapsen ja lapsiryhmän tarpeet monipuolisesti huomioon tukiessaan ja ohjatessaan lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä periaatteita suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa. Hän osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Opiskelijalla on taidot vahvistaa ja edistää lapsen oikeuksien toteutumista sekä lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Esitietovaatimukset
Opintojakso: Lapsen kehitys ja oppiminen
Lisätiedot
Varhaiskasvatusopintoja suorittaville opiskelijoille.