Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen kehittäminenLaajuus (3 op)

Tunnus: BE00CW97

Osaamistavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja yhteiskehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja yhteiskehittämisen idean ja merkityksen palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tietää käyttäjälähtöisen kehittämiseen ja yhteiskehittämiseen liittyviä tiedonhankinnan menetelmiä ja eri toteuttamistapoja. Opiskelija osaa tehdä kehittämisehdotuksia tiedonhankinnan tulosten perusteella ja hänellä on valmiuksia kehittää palveluita niiden pohjalta. Hän osaa viestittää kehittämisen tuloksista eri kohderyhmille. julkisuuteen. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida käyttäjälähtöistä kehittämistoimintaa sosiaalialalla.

Sisältö

- käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen idea
- käyttäjälähtöisen kehittämisen prosessin ja menetelmien käytön suunnittelu, toteutus ja arviointi
työelämäedustajien kanssa
- käyttäjälähtöisen kehittämisen tuloksista viestiminen
- kehittämistoiminnan arviointi ja raportointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen perusidean
- tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen keskeisitä tuloksista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä teoriatietoa hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti monipuolisesti analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmien soveltamista ja niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä teoriaa monipuolisesti hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille

Lisätiedot

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Vaikuttavuuden arvioiminen
- Ennakoiva kehittäminen

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 01.03.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anu Aalto
Opiskelijaryhmät
  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja yhteiskehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja yhteiskehittämisen idean ja merkityksen palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tietää käyttäjälähtöisen kehittämiseen ja yhteiskehittämiseen liittyviä tiedonhankinnan menetelmiä ja eri toteuttamistapoja. Opiskelija osaa tehdä kehittämisehdotuksia tiedonhankinnan tulosten perusteella ja hänellä on valmiuksia kehittää palveluita niiden pohjalta. Hän osaa viestittää kehittämisen tuloksista eri kohderyhmille. julkisuuteen. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida käyttäjälähtöistä kehittämistoimintaa sosiaalialalla.

Sisältö

- käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen idea
- käyttäjälähtöisen kehittämisen prosessin ja menetelmien käytön suunnittelu, toteutus ja arviointi
työelämäedustajien kanssa
- käyttäjälähtöisen kehittämisen tuloksista viestiminen
- kehittämistoiminnan arviointi ja raportointi

Oppimateriaalit

Ahonen, T. 2017: Palvelumuotoilu sotessa: palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu.

Yhdessä innovoimaan - osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa: Osuva-tutkimushankkeen loppuraportti. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5.

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen työskentely, oppimistehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 t

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen perusidean
- tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen keskeisitä tuloksista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä teoriatietoa hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti monipuolisesti analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmien soveltamista ja niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä teoriaa monipuolisesti hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen perusidean
- tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen keskeisitä tuloksista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä teoriatietoa hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti monipuolisesti analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmien soveltamista ja niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä teoriaa monipuolisesti hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille

Lisätiedot

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Vaikuttavuuden arvioiminen
- Ennakoiva kehittäminen

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 13.10.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Anu Aalto
Opiskelijaryhmät
  • SOS21B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21C
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja yhteiskehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja yhteiskehittämisen idean ja merkityksen palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tietää käyttäjälähtöisen kehittämiseen ja yhteiskehittämiseen liittyviä tiedonhankinnan menetelmiä ja eri toteuttamistapoja. Opiskelija osaa tehdä kehittämisehdotuksia tiedonhankinnan tulosten perusteella ja hänellä on valmiuksia kehittää palveluita niiden pohjalta. Hän osaa viestittää kehittämisen tuloksista eri kohderyhmille. julkisuuteen. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida käyttäjälähtöistä kehittämistoimintaa sosiaalialalla.

Sisältö

- käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen idea
- käyttäjälähtöisen kehittämisen prosessin ja menetelmien käytön suunnittelu, toteutus ja arviointi
työelämäedustajien kanssa
- käyttäjälähtöisen kehittämisen tuloksista viestiminen
- kehittämistoiminnan arviointi ja raportointi

Oppimateriaalit

Ahonen, T. 2017: Palvelumuotoilu sotessa: palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu.

Yhdessä innovoimaan - osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa: Osuva-tutkimushankkeen loppuraportti. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5.

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen työskentely, oppimistehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 t

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen perusidean
- tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen keskeisitä tuloksista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä teoriatietoa hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti monipuolisesti analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmien soveltamista ja niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä teoriaa monipuolisesti hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen perusidean
- tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen keskeisitä tuloksista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä teoriatietoa hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti monipuolisesti analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmien soveltamista ja niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä teoriaa monipuolisesti hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille

Lisätiedot

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Vaikuttavuuden arvioiminen
- Ennakoiva kehittäminen