Käyttäjälähtöinen kehittäminen (3op)
Toteutuksen tunnus: BE00CW97-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 05.05.2025 - 11.05.2025
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.09.2025 - 17.10.2025
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 3 op
 
- Lähiosuus
 - 3 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - SeAMK Sosionomi ja geronomi
 
- Toimipiste
 - SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 12 - 35
 
- Koulutus
 - Sosionomi (AMK)
 
- Opettajat
 - Sos Nimeämätön
 
- Ryhmät
 - 
                        SOS23CSosionomi (AMK)
 - 
                        SOS23BSosionomi (AMK)
 - 
                        MSOS24KSosionomi (AMK), Monimuotototeutus
 
- Opintojakso
 - BE00CW97
 
Arviointiasteikko
1-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja yhteiskehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja yhteiskehittämisen idean ja merkityksen palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tietää käyttäjälähtöisen kehittämiseen ja yhteiskehittämiseen liittyviä tiedonhankinnan menetelmiä ja eri toteuttamistapoja.  Opiskelija osaa tehdä kehittämisehdotuksia  tiedonhankinnan tulosten perusteella ja hänellä on valmiuksia kehittää palveluita niiden pohjalta. Hän osaa viestittää kehittämisen tuloksista  eri kohderyhmille.  julkisuuteen. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida käyttäjälähtöistä kehittämistoimintaa sosiaalialalla.
                    
Sisältö
- käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen idea 
 - käyttäjälähtöisen kehittämisen prosessin ja menetelmien käytön suunnittelu, toteutus ja arviointi 
  työelämäedustajien kanssa 
- käyttäjälähtöisen kehittämisen tuloksista viestiminen 
- kehittämistoiminnan arviointi ja raportointi
                    
Oppimateriaalit
Ahonen, T. 2017: Palvelumuotoilu sotessa: palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. 
Yhdessä innovoimaan - osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa: Osuva-tutkimushankkeen loppuraportti. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5. 
                    
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, oppimistehtävä
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 t
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija 
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen 
- osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen perusidean 
- tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja 
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen keskeisitä tuloksista
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija 
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta 
- osaa analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä teoriatietoa hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija 
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta 
- osaa kriittisesti monipuolisesti analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmien soveltamista ja niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä teoriaa monipuolisesti hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille