Käyttäjälähtöinen kehittäminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: BE00CW97-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 01.03.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anu Aalto
Opiskelijaryhmät
-
SOS22ASosionomi (AMK)
-
MSOS22KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja yhteiskehittämiseen liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja yhteiskehittämisen idean ja merkityksen palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tietää käyttäjälähtöisen kehittämiseen ja yhteiskehittämiseen liittyviä tiedonhankinnan menetelmiä ja eri toteuttamistapoja. Opiskelija osaa tehdä kehittämisehdotuksia tiedonhankinnan tulosten perusteella ja hänellä on valmiuksia kehittää palveluita niiden pohjalta. Hän osaa viestittää kehittämisen tuloksista eri kohderyhmille. julkisuuteen. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida käyttäjälähtöistä kehittämistoimintaa sosiaalialalla.
Sisältö
- käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen idea
- käyttäjälähtöisen kehittämisen prosessin ja menetelmien käytön suunnittelu, toteutus ja arviointi
työelämäedustajien kanssa
- käyttäjälähtöisen kehittämisen tuloksista viestiminen
- kehittämistoiminnan arviointi ja raportointi
Oppimateriaalit
Ahonen, T. 2017: Palvelumuotoilu sotessa: palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu.
Yhdessä innovoimaan - osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa: Osuva-tutkimushankkeen loppuraportti. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, oppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 t
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen perusidean
- tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen keskeisitä tuloksista
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä teoriatietoa hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti monipuolisesti analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmien soveltamista ja niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä teoriaa monipuolisesti hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä käyttäjälähtöisen kehittämisen ja yhteiskehittämisen perusidean
- tunnistaa erilaisia käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen keskeisitä tuloksista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmiä ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä teoriatietoa hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti monipuolisesti analysoida käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmien soveltamista ja niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä teoriaa monipuolisesti hyödyntäen
- osaa raportoida ja viestittää kehittämisen vaiheista ja tuloksista eri toimijatahoille
Lisätiedot
Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Vaikuttavuuden arvioiminen
- Ennakoiva kehittäminen