Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja laadunhallinta sosiaali- ja terveyspalveluissaLaajuus (3 op)

Tunnus: SH00BX91

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä./

Sisältö

Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Oppimateriaalit

Ajankohtainen opiskelumateriaali

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 29.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 01.10.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • MSH21KB
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä./

Sisältö

Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, yksilötehtävät, pienryhmätehtävät, seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta luokassa 22 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 17.12.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • MSH21KA
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä./

Sisältö

Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, yksilötehtävät, pienryhmätehtävät, seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta etänä Teamsin kautta 20 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 28.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 08.10.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • SH21K
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä./

Sisältö

Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022 -2026. STM julkaisu 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, yksilötehtävät, pienryhmätehtävät, seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta luokassa 21 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 22.02.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 04.06.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Minna Laitila
Opiskelijaryhmät
  • SH20
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä./

Sisältö

Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.

Oppimateriaalit

Laaksonen, Laitinen, Hiilamo (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia 2017-2021. STM julkaisu 2017:9.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, yksilötehtävät, pienryhmätehtävät, seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta 23 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 12.10.2022

Ajoitus

14.11.2022 - 03.01.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • MSH20C
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä./

Sisältö

Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.

Oppimateriaalit

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. 2020. Toimittaneet: Hannele Laaksonen & Heleena Laitinen & Heikki Hiilamo. Sanoma Pro.
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. STM julkaisuja 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu,
yksilötehtävät,
pienryhmätehtävät,
seminaaritehtävä ja esitysseminaari
Koe.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta 20 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 50 % arvosanasta.
Koe: numeerinen arviointi: 50 % arvosanasta.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 12.10.2022

Ajoitus

17.10.2022 - 13.12.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • TH21
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä./

Sisältö

Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.

Oppimateriaalit

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. 2020. Toimittaneet: Hannele Laaksonen & Heleena Laitinen & Heikki Hiilamo. Sanoma Pro.
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. STM julkaisuja 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu,
yksilötehtävät,
pienryhmätehtävät,
seminaaritehtävä ja esitysseminaari
Koe.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta 21 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 50 % arvosanasta.
Koe: numeerinen arviointi: 50 % arvosanasta.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

10.10.2022 - 07.12.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • MSH20A
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä./

Sisältö

Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.

Oppimateriaalit

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. 2020. Toimittaneet: Hannele Laaksonen & Heleena Laitinen & Heikki Hiilamo. Sanoma Pro.
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. STM julkaisuja 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu,
yksilötehtävät,
pienryhmätehtävät,
seminaaritehtävä ja esitysseminaari
Koe.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta 19 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 50 % arvosanasta.
Koe: numeerinen arviointi: 50 % arvosanasta.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 09.10.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • MSH20B
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä./

Sisältö

Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.

Oppimateriaalit

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. 2020. Toimittaneet: Hannele Laaksonen & Heleena Laitinen & Heikki Hiilamo. Sanoma Pro.
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. STM julkaisuja 2022:2.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu,
yksilötehtävät,
pienryhmätehtävät,
syventävä tehtävä,
Koe.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta 14 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Koe: arviointi asteikolla T1-K5.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 27.03.2022

Ajoitus

21.03.2022 - 18.05.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • SH19A
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä./

Sisältö

Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.

Oppimateriaalit

Laaksonen & Ollila. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia 2017-2021. STM julkaisu 2017:9.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu,
yksilötehtävät,
pienryhmätehtävät,
seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta 23 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 23.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 01.05.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • TH20
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä./

Sisältö

Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.

Oppimateriaalit

Laaksonen & Ollila. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia 2017-2021. STM julkaisu 2017:9.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu,
yksilötehtävät,
pienryhmätehtävät,
seminaaritehtävä ja esitysseminaari.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta 22 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - täydennettävä.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 100 % arvosanasta.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 28.11.2021

Ajoitus

15.11.2021 - 13.02.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • SH19B
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia itsensä johtamisen sisäistäen. Opiskelija osaa tunnistaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan, yksikössään ja organisaatiossaan. Hän osaa ehkäistä ja tunnistaa laatupoikkeamia kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Opiskelija osaa arvioida hoitotyön laatua kaikissa hoitoprosessin vaiheissa. Hän ymmärtää ammatillisen vastuunsa potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä./

Sisältö

Suomen lainsäädäntö sekä kansalliset laatusuositukset ja -vaatimukset. Hoitosuositukset, hoitoisuusluokitukset, laatujärjestelmät, laadunhallinta. Potilasturvallisuuden osa-alueet: hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus, HaiPro.

Oppimateriaalit

Laaksonen & Ollila. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
Terveydenhuollon laatuopas 2011. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Terveydenhuollon laatuopas 2019. Kuntaliiton verkkojulkaisu.
Potilas- ja asiakasturvallisuusstrategia 2017-2021. STM julkaisu 2017:9.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu,
yksilötehtävät,
pienryhmätehtävät,
seminaaritehtävä ja esitysseminaari
Koe.
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja oheismateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: opiskelijan työtä 81 h, josta kontaktiopetusta 25 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa tunnistaa itsensä johtamisen merkityksellisyyden työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on rajoittunut tarkastelemaan johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita vain suppeasta näkökulmasta ja yhdistää sen rajoitetusti hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää rajoitetusti työelämän lainsäädäntöjä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa luetella laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija osaa johtaa itseään työyhteisön ja erilaisen verkostojen jäsenenä.
Opiskelija käsittelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita laajasti ja kykenee yhdistämään ne hoitotyön organisaatioon.
Opiskelija osaa hyödyntää työelämän lainsäädäntöä ja normeja hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija osaa analysoida laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa johtaa itseään vastuullisesti työyhteisön ja erilaisten verkostojen jäsenenä.
Opiskelija on osannut hakea viimeisintä tutkimustietoa johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueisiin liittyen ja kykenee käsittelemään aihealuetta kattavasti hoitotyön organisaatioon liittyen.
Opiskelija osaa soveltaa ja toimia rakentavan kriittisesti työelämän lainsäädännön ja normien mukaisesti.
Opiskelija osaa perustella ja tehdä johtopäätöksiä laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden tarpeista hoitotyön organisaatiossa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa tunnistaa itsensä johtamisen tai johtamisen merkityksellisyyttä hoitotyön organisaatiossa.
Opiskelija tarkastelee johtajuuden ja laadunhallinnan aihealueita ilman yhteyksiä hoitotyön organisaatioon tai tehtäväksi antoon.
Opiskelija ei osaa keskeisimpiä asioita työelämän lainsäädännöstä ja normeista.
Opiskelija ei osaa tunnistaa laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden menetelmiä hoitotyön organisaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
Seminaariesityksiin osallistumisvelvollisuus.
Yksilö-, pari- ja pienryhmätehtävät: hyväksytty - uusittava.
Seminaaritehtävä ja sen esitys: numeerinen arviointi, 50 % arvosanasta.
Koe: numeerinen arviointi: 50 % arvosanasta.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.