Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen elämänkaari muuttuvassa ympäristössä 1Laajuus (3 op)

Tunnus: BB00DT12

Osaamistavoitteet

Lasten ja nuorten osuus
Opiskelija:

- osaa tulkita liikunnan merkitystä toimintakyvyn edistäjänä eri ikäkausina
- selittää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- tunnistaa ihmisen elämänkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- harjoittelee fysioterapiataitojaan erilaisissa lasten ja nuorten toimintaympäristöissä.
- osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa erilaisissa asiakastilanteissa
- syventää ammatillisia valmiuksiaan ja asiantuntijuuttaan opiskelun edetessä.

Sisältö

- Liikunnan merkitys ikäkausittain toimintakyvyn edistäjänä
- Lasten ja nuorten perusliikuntataidot, motorinen kehitys, psykososiaalinen kehitys
- Ihmisen kehitys ja elämänkaariteoriat, kriisiteoriat ja psyykkiset prosessit
- Fysioterapiataitojen harjoittelu erilaisissa lasten ja nuorten toimintaympäristöissä
- Toimeksiantojen suunnittelu ja toteutus harjoitteluympäristössä yhdessä opiskelijaparin kanssa.
- Opiskelijalla on mahdollisuus perehtyä fysioterapeutin työhön ja lapset ja nuoret toimintakykyyn ja sen rajoitteisiin sekä kuntouttamiseen erilaisin fysioterapeuttisin menetelmin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- tuntee vajavaisesti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- ei osaa selittää loogisesti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheita
- tunnistaa puutteellisesti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa puutteellisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- tietää pääpiirteittäin liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
-selittää osittain lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
-tunnistaa jonkin verran ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa puutteellisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- tietää laajasti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- selittää tarkasti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- tunnistaa laajasti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa monipuolisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson sisällä toteutuva harjoittelu arvioidaan hyväksytty - hylätty. Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija toteuttaa harjoitteluun asetetut tehtävät ja toimii harjoitteluympäristössä vuorovaikutteisesti kehittäen omaa ammatillista kasvuaan. Opiskelija harjoittelee työelämätaitoja ja oman toiminnan reflektointia.

Harjoittelu on hylätty, jos opiskelija ei toteuta harjoitteluun asetettuja tehtäviä asianmukaisesti, eikä toimi harjoitteluympäristössä ammatillisesti kehittäen omaa vuorovaikutustaitoaan tai ammatillista kasvuaan.

Oppimateriaalit

Kauranen K. 2014. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen Seura, julkaisu 167. Tampere 2014, 2.p.
Zimmer, R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-kustannus OY

Ilmoittautumisaika

17.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Fysioterapeutti

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Maija Hiltunen
  • Jutta Potila
Opiskelijaryhmät
  • FYS24
    Fysioterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Lasten ja nuorten osuus
Opiskelija:

- osaa tulkita liikunnan merkitystä toimintakyvyn edistäjänä eri ikäkausina
- selittää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- tunnistaa ihmisen elämänkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- harjoittelee fysioterapiataitojaan erilaisissa lasten ja nuorten toimintaympäristöissä.
- osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa erilaisissa asiakastilanteissa
- syventää ammatillisia valmiuksiaan ja asiantuntijuuttaan opiskelun edetessä.

Sisältö

- Liikunnan merkitys ikäkausittain toimintakyvyn edistäjänä
- Lasten ja nuorten perusliikuntataidot, motorinen kehitys, psykososiaalinen kehitys
- Ihmisen kehitys ja elämänkaariteoriat, kriisiteoriat ja psyykkiset prosessit
- Fysioterapiataitojen harjoittelu erilaisissa lasten ja nuorten toimintaympäristöissä
- Toimeksiantojen suunnittelu ja toteutus harjoitteluympäristössä yhdessä opiskelijaparin kanssa.
- Opiskelijalla on mahdollisuus perehtyä fysioterapeutin työhön ja lapset ja nuoret toimintakykyyn ja sen rajoitteisiin sekä kuntouttamiseen erilaisin fysioterapeuttisin menetelmin.

Oppimateriaalit

Kauranen K. 2014. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen Seura, julkaisu 167. Tampere 2014, 2.p.
Zimmer, R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-kustannus OY

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. Opetus sisältää itsenäistä opiskelua, pienryhmä työskentelyä, harjoitustunteja ja seminaarityöskentelyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ on 3x27=81h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- tuntee vajavaisesti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- ei osaa selittää loogisesti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheita
- tunnistaa puutteellisesti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa puutteellisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- tietää pääpiirteittäin liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
-selittää osittain lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
-tunnistaa jonkin verran ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa puutteellisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- tietää laajasti liikunnan merkityksen eri ikäkausina toimintakyvyn edistäjänä
- selittää tarkasti lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet
- tunnistaa laajasti ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- soveltaa monipuolisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson sisällä toteutuva harjoittelu arvioidaan hyväksytty - hylätty. Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija toteuttaa harjoitteluun asetetut tehtävät ja toimii harjoitteluympäristössä vuorovaikutteisesti kehittäen omaa ammatillista kasvuaan. Opiskelija harjoittelee työelämätaitoja ja oman toiminnan reflektointia.

Harjoittelu on hylätty, jos opiskelija ei toteuta harjoitteluun asetettuja tehtäviä asianmukaisesti, eikä toimi harjoitteluympäristössä ammatillisesti kehittäen omaa vuorovaikutustaitoaan tai ammatillista kasvuaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeraalisesti 1-5 (0=hylätty).