Maataloustuote- ja tarvikekauppaLaajuus (2 op)
Tunnus: 9A00CY23
Osaamistavoitteet
Opiskelija perehtyy kansainvälisen maatalouskaupan rakenteeseen, keskeisimpiin tuoteryhmiin ja niiden erityispiirteisiin. Opiskelija tuntee kotimaisia maatalouskaupan markkinointi- ja hankintajärjestelmiä sekä maatalous- ja harraste-eläinkaupan toimijoita. Opiskelija tietää yritysten välisen kaupan pääperiaatteet ja eroja kuluttajakauppaan. Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä myyntityöstä ja hyvän myyntityön osatekijöistä. Opiskelija tietää uramahdollisuuksista maatalous- ja harraste-eläinkaupan parissa.
Sisältö
Kansainvälinen maatalouskauppa
Maatalouskaupan markkinointi- ja hankintajärjestelmät, työkone- ja puutarhakauppa, rehu- ja viljakauppa sekä harraste-eläinkauppa.
Yritysten välisen kaupan pääperiaatteet ja erot kuluttajakauppaan maataloussektorilla.
Esimerkkejä myyntityöstä, hyvän myyntityön osatekijöistä sekä maatalous-ja harraste-eläinkaupasta agrologien työllistäjänä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija tietää maatalouskaupan rakenteen ja volyymin laajuuden. Opiskelija osaa nimetä maatalouskaupan toimijoita, markkinointi- ja hankintakanavia. Opiskelija tietää yritysten välisen kaupan pääperiaatteet ja eroja kuluttajakauppaan. Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä myyntityöstä ja hyvän myyntityön osatekijöistä. Opiskelija tietää uramahdollisuuksista maatalous- ja harraste-eläinkaupan parissa.
Hylätty: Opiskelija eiei osaa kertoa maatalouskaupan rakenteesta eikä nimetä maatalouskaupan toimijoita, markkinointi- ja hankintakanavia. Opiskelija ei tiedä yritysten välisen kaupan pääperiaatteita eikä eroja kuluttajakauppaan. Opiskelija ei osaa antaa laisinkaan esimerkkejä hyvän myyntityön osatekijöistä.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 14.02.2025
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Anu Katila
Opiskelijaryhmät
-
AGRO23Agrologi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy kansainvälisen maatalouskaupan rakenteeseen, keskeisimpiin tuoteryhmiin ja niiden erityispiirteisiin. Opiskelija tuntee kotimaisia maatalouskaupan markkinointi- ja hankintajärjestelmiä sekä maatalous- ja harraste-eläinkaupan toimijoita. Opiskelija tietää yritysten välisen kaupan pääperiaatteet ja eroja kuluttajakauppaan. Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä myyntityöstä ja hyvän myyntityön osatekijöistä. Opiskelija tietää uramahdollisuuksista maatalous- ja harraste-eläinkaupan parissa.
Sisältö
Kansainvälinen maatalouskauppa
Maatalouskaupan markkinointi- ja hankintajärjestelmät, työkone- ja puutarhakauppa, rehu- ja viljakauppa sekä harraste-eläinkauppa.
Yritysten välisen kaupan pääperiaatteet ja erot kuluttajakauppaan maataloussektorilla.
Esimerkkejä myyntityöstä, hyvän myyntityön osatekijöistä sekä maatalous-ja harraste-eläinkaupasta agrologien työllistäjänä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus; luennot, tehtävät ja työelämävierailut
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Maatalous- , puutarha- ja harraste-eläin kaupan toimijat
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
52 tuntia,joista noin 20 h luentoja ja 32 h itsenäistä työskentelyä
Lisätietoja opiskelijoille
Työelämävierailijoiden luennoilla läsnäolo: 80% kerroista oltava läsnä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija tietää maatalouskaupan rakenteen ja volyymin laajuuden. Opiskelija osaa nimetä maatalouskaupan toimijoita, markkinointi- ja hankintakanavia. Opiskelija tietää yritysten välisen kaupan pääperiaatteet ja eroja kuluttajakauppaan. Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä myyntityöstä ja hyvän myyntityön osatekijöistä. Opiskelija tietää uramahdollisuuksista maatalous- ja harraste-eläinkaupan parissa.
Hylätty: Opiskelija eiei osaa kertoa maatalouskaupan rakenteesta eikä nimetä maatalouskaupan toimijoita, markkinointi- ja hankintakanavia. Opiskelija ei tiedä yritysten välisen kaupan pääperiaatteita eikä eroja kuluttajakauppaan. Opiskelija ei osaa antaa laisinkaan esimerkkejä hyvän myyntityön osatekijöistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
osallistuminen työelämävierailijoiden luennoille, hyväksytyt tehtävät
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 04.10.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 10.12.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Anu Katila
Opiskelijaryhmät
-
AGRO22AAgrologi (AMK)
-
AGRO22BAgrologi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy kansainvälisen maatalouskaupan rakenteeseen, keskeisimpiin tuoteryhmiin ja niiden erityispiirteisiin. Opiskelija tuntee kotimaisia maatalouskaupan markkinointi- ja hankintajärjestelmiä sekä maatalous- ja harraste-eläinkaupan toimijoita. Opiskelija tietää yritysten välisen kaupan pääperiaatteet ja eroja kuluttajakauppaan. Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä myyntityöstä ja hyvän myyntityön osatekijöistä. Opiskelija tietää uramahdollisuuksista maatalous- ja harraste-eläinkaupan parissa.
Sisältö
Kansainvälinen maatalouskauppa
Maatalouskaupan markkinointi- ja hankintajärjestelmät, työkone- ja puutarhakauppa, rehu- ja viljakauppa sekä harraste-eläinkauppa.
Yritysten välisen kaupan pääperiaatteet ja erot kuluttajakauppaan maataloussektorilla.
Esimerkkejä myyntityöstä, hyvän myyntityön osatekijöistä sekä maatalous-ja harraste-eläinkaupasta agrologien työllistäjänä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus; luennot, tehtävät ja työelämävierailut
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Maatalous- , puutarha- ja harraste-eläin kaupan toimijat
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
52 tuntia,joista noin 20 h luentoja ja 32 h itsenäistä työskentelyä
Lisätietoja opiskelijoille
Työelämävierailijoiden luennoilla läsnäolo: 80% kerroista oltava läsnä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija tietää maatalouskaupan rakenteen ja volyymin laajuuden. Opiskelija osaa nimetä maatalouskaupan toimijoita, markkinointi- ja hankintakanavia. Opiskelija tietää yritysten välisen kaupan pääperiaatteet ja eroja kuluttajakauppaan. Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä myyntityöstä ja hyvän myyntityön osatekijöistä. Opiskelija tietää uramahdollisuuksista maatalous- ja harraste-eläinkaupan parissa.
Hylätty: Opiskelija eiei osaa kertoa maatalouskaupan rakenteesta eikä nimetä maatalouskaupan toimijoita, markkinointi- ja hankintakanavia. Opiskelija ei tiedä yritysten välisen kaupan pääperiaatteita eikä eroja kuluttajakauppaan. Opiskelija ei osaa antaa laisinkaan esimerkkejä hyvän myyntityön osatekijöistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
osallistuminen työelämävierailijoiden luennoille, hyväksytyt tehtävät
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 28.09.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 16.12.2022
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
Opettaja
- Anu Katila
Opiskelijaryhmät
-
AGRO21AAgrologi (AMK)
-
AGRO21BAgrologi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija perehtyy kansainvälisen maatalouskaupan rakenteeseen, keskeisimpiin tuoteryhmiin ja niiden erityispiirteisiin. Opiskelija tuntee kotimaisia maatalouskaupan markkinointi- ja hankintajärjestelmiä sekä maatalous- ja harraste-eläinkaupan toimijoita. Opiskelija tietää yritysten välisen kaupan pääperiaatteet ja eroja kuluttajakauppaan. Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä myyntityöstä ja hyvän myyntityön osatekijöistä. Opiskelija tietää uramahdollisuuksista maatalous- ja harraste-eläinkaupan parissa.
Sisältö
Kansainvälinen maatalouskauppa
Maatalouskaupan markkinointi- ja hankintajärjestelmät, työkone- ja puutarhakauppa, rehu- ja viljakauppa sekä harraste-eläinkauppa.
Yritysten välisen kaupan pääperiaatteet ja erot kuluttajakauppaan maataloussektorilla.
Esimerkkejä myyntityöstä, hyvän myyntityön osatekijöistä sekä maatalous-ja harraste-eläinkaupasta agrologien työllistäjänä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija tietää maatalouskaupan rakenteen ja volyymin laajuuden. Opiskelija osaa nimetä maatalouskaupan toimijoita, markkinointi- ja hankintakanavia. Opiskelija tietää yritysten välisen kaupan pääperiaatteet ja eroja kuluttajakauppaan. Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä myyntityöstä ja hyvän myyntityön osatekijöistä. Opiskelija tietää uramahdollisuuksista maatalous- ja harraste-eläinkaupan parissa.
Hylätty: Opiskelija eiei osaa kertoa maatalouskaupan rakenteesta eikä nimetä maatalouskaupan toimijoita, markkinointi- ja hankintakanavia. Opiskelija ei tiedä yritysten välisen kaupan pääperiaatteita eikä eroja kuluttajakauppaan. Opiskelija ei osaa antaa laisinkaan esimerkkejä hyvän myyntityön osatekijöistä.