Siirry suoraan sisältöön

Maatalousyrityksen tuotannon suunnitteluLaajuus (10 op)

Tunnus: 9A00BW95

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee maatalousyrityksen tuotannon suunnittelun biologiset, tekniset ja taloudelliset sidonnaisuudet. Hän kykenee järjestämään maatalouden yritystoiminnan kokonaisuutena siten, että ennakoitu taloudellinen tulos on paras mahdollinen. Opiskelija kykenee laatimaan maatalousyrityksen taloussuunnitelmia ja osaa hyödyntää niitä maatalousyrityksen johtamisessa. Opiskelija osaa hahmottaa toimintaympäristön muutosten merkityksen ja miten muutokset vaikuttavat taloussuunnitelmien laadintaan, riskien hallintaan ja maatalousyrittäjien valintoihin. Lopputuloksena opiskelija saavuttaa taidon laatia korkeatasoisia taloussuunnitelmia.

Sisältö

Opiskelija asettaa tavoitteet opettajan ja maatalousyrittäjän kanssa. Hän kartoittaa maatalousyrityksen resurssit, arvioi omaisuusosien arvot, tarkastelee tuotantomahdollisuuksia, oppii suunnittelumenetelmien käytön, laatii maatalousyritykselle tuotanto- ja taloussuunnitelmia, määrittää tuotantovaihtoehtojen kannattavuuden ja maksuvalmiuden sekä tulkitsee tulokset. Hän perehtyy myös EU-tukipolitiikan antamiin mahdollisuuksiin ja asettamiin rajoituksiin sekä siihen, miten ne vaikuttavat taloussuunnitelmien laadintaan ja maatalousyrittäjän valintoihin.

Esitietovaatimukset

Maatalouden yritystalouden perusteet, Maatalousyrityksen johtaminen, tuotantoekonomia

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arvointi hyväksytty/korjattava. Opiskelija osaa opintojakson perusasiat. Arvioinnissa keskitytään siihen, miten oppija kykenee modifioimaan tietojaan, taitojaan ja suunnitelmaansa siten, että hän kykenee ohjaamaan tuotannollista ja taloudellista toimintaa optimaalisesti. Lisäksi oppimisprosessin aikana arvioidaan reflektoimalla, miten oppijat arvioivat omaa toimintaansa ja oppimistaan.

Oppimateriaalit

Kay, Edwards & Duffy 2019. Farm Management. McGraw-Hill (soveltuvin osin). Olson 2004. Farm Management: Principles and Strategies. Blackwell Publishing Company. Iowa State Press. (soveltuvin osin). Ryhänen & Laitila 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59. s. 91-151. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2019. Kokonaisvaltaisella johtamisella kannattavuutta maidontuotantoon. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 31: 1-178. Ryhänen & Sipiläinen (toim.) 2018. Maatalousyrityksen johtaminen ja tuotannon suunnittelu.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 11.10.2023

Ajoitus

20.11.2023 - 26.04.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

10 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
Opettaja
  • Matti Ryhänen
Opiskelijaryhmät
  • AGRO21TA
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee maatalousyrityksen tuotannon suunnittelun biologiset, tekniset ja taloudelliset sidonnaisuudet. Hän kykenee järjestämään maatalouden yritystoiminnan kokonaisuutena siten, että ennakoitu taloudellinen tulos on paras mahdollinen. Opiskelija kykenee laatimaan maatalousyrityksen taloussuunnitelmia ja osaa hyödyntää niitä maatalousyrityksen johtamisessa. Opiskelija osaa hahmottaa toimintaympäristön muutosten merkityksen ja miten muutokset vaikuttavat taloussuunnitelmien laadintaan, riskien hallintaan ja maatalousyrittäjien valintoihin. Lopputuloksena opiskelija saavuttaa taidon laatia korkeatasoisia taloussuunnitelmia.

Sisältö

Opiskelija asettaa tavoitteet opettajan ja maatalousyrittäjän kanssa. Hän kartoittaa maatalousyrityksen resurssit, arvioi omaisuusosien arvot, tarkastelee tuotantomahdollisuuksia, oppii suunnittelumenetelmien käytön, laatii maatalousyritykselle tuotanto- ja taloussuunnitelmia, määrittää tuotantovaihtoehtojen kannattavuuden ja maksuvalmiuden sekä tulkitsee tulokset. Hän perehtyy myös EU-tukipolitiikan antamiin mahdollisuuksiin ja asettamiin rajoituksiin sekä siihen, miten ne vaikuttavat taloussuunnitelmien laadintaan ja maatalousyrittäjän valintoihin.

Oppimateriaalit

Kay, Edwards & Duffy 2019. Farm Management. McGraw-Hill (soveltuvin osin). Olson 2004. Farm Management: Principles and Strategies. Blackwell Publishing Company. Iowa State Press. (soveltuvin osin). Ryhänen & Laitila 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59. s. 91-151. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2019. Kokonaisvaltaisella johtamisella kannattavuutta maidontuotantoon. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 31: 1-178. Ryhänen & Sipiläinen (toim.) 2018. Maatalousyrityksen johtaminen ja tuotannon suunnittelu.

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen: Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Opettaja tukee, auttaa ja kannustaa. Jaettu asiantuntijuus on käytössä opettajan ja opiskelijoiden kesken. Opiskelijat ohjataan laatimaan maatalousyrityksestä kirjallinen raportti, joka sisältää tuotantoratkaisut, investoinnit, mahdolliset yhteistyötavat ja toiminnan laadun kuvauksen. Maatalousyrityksen toiminta kuvataan prosessikaavioilla ja kaaviot avataan tiivistetysti kirjoittamalla. Laaditaan katetuottolaskelmat prosessikaavioita hyödyntäen. Laaditaan tuotantosuunnitelmat ja valintaan paras toteutettavaksi. Tuotannon suunnitelman pohjalta laaditaan tulos- ja kannattavuuslaskelmat ja selvitetään maatalousyrityksen toiminnan edellytykset. Selvitetään, miten riskejä hallitaan ja laaditaan herkkyystarkastelut. Lopuksi tulokset tulkitaan ja tehdään johtopäätökset.

Läsnäolo 80% vs. tentti.
Maatalousyrityksen johtaminen opintojakson harjoitustyö pohjana opiskeluun.
Opiskelu tapahtuu 3 – 4 opiskelijan ryhmissä.
Harjoitustyö laaditaan samoilla ohjeilla kuin maatalousyrityksen johtamisen opintojakso.
Harjoitustyöt Teams-ohjauksena (osallistuinen pakollista).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tuotannon suunnittelu tehdään todellisille maatalousyrittäjille. Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa maatalousyrittäjien kanssa. Opettaja tukee opiskelijoita tässä työssä. Opiskelijat laativat kirjallisen raportin maatalousyrittäjille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10*26,7 tuntia = 267 tuntia, josta n. 120 tuntia luokkatyöskentelyä ja n. 150 tuntia omatoimista oppimista.

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Opetusresurssien mahdollistamissa rajoissa otetaan opiskelijoita opintojaksolle.
Tarvittaessa valinta opintojaksoille tehdään opintomenestyksen mukaisessa järjestyksessä.
Opintomenestys määritetään seuraavien opintojaksojen keskiarvon perusteella:
- Maatalouden yritystalouden perusteet
- Maatilayrityksen verotus
- Maatalouspolitiikka

Lisäksi edellytetään, että maatalousyrityksen johtaminen ja tuotantoekonomia opintojaksoilla on edetty opetussuunnitelman mukaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arvointi hyväksytty/korjattava. Opiskelija osaa opintojakson perusasiat. Arvioinnissa keskitytään siihen, miten oppija kykenee modifioimaan tietojaan, taitojaan ja suunnitelmaansa siten, että hän kykenee ohjaamaan tuotannollista ja taloudellista toimintaa optimaalisesti. Lisäksi oppimisprosessin aikana arvioidaan reflektoimalla, miten oppijat arvioivat omaa toimintaansa ja oppimistaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopiskelua
Läsnäolo 80% vs. tentti
Opiskelijat hakevat maatalousyrityksen, jolle harjoitustyö tehdään
Opiskelu tapahtuu 3 – 4 opiskelijan ryhmissä
Harjoitustyön ohjaus Teamsillä (osallistuminen pakollista)
Arviointi: Hyväksytty/kehitettävää/hylätty

Esitietovaatimukset

Maatalouden yritystalouden perusteet, Maatalousyrityksen johtaminen, tuotantoekonomia

Ilmoittautumisaika

30.09.2022 - 30.10.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 06.10.2023

Laajuus

10 op

T&K-osuus

10 op

Yksikkö

SeAMK Opintoasiainpalvelut

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
Opettaja
  • Matti Ryhänen
Opiskelijaryhmät
  • AGRO20TA
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee maatalousyrityksen tuotannon suunnittelun biologiset, tekniset ja taloudelliset sidonnaisuudet. Hän kykenee järjestämään maatalouden yritystoiminnan kokonaisuutena siten, että ennakoitu taloudellinen tulos on paras mahdollinen. Opiskelija kykenee laatimaan maatalousyrityksen taloussuunnitelmia ja osaa hyödyntää niitä maatalousyrityksen johtamisessa. Opiskelija osaa hahmottaa toimintaympäristön muutosten merkityksen ja miten muutokset vaikuttavat taloussuunnitelmien laadintaan, riskien hallintaan ja maatalousyrittäjien valintoihin. Lopputuloksena opiskelija saavuttaa taidon laatia korkeatasoisia taloussuunnitelmia.

Sisältö

Opiskelija asettaa tavoitteet opettajan ja maatalousyrittäjän kanssa. Hän kartoittaa maatalousyrityksen resurssit, arvioi omaisuusosien arvot, tarkastelee tuotantomahdollisuuksia, oppii suunnittelumenetelmien käytön, laatii maatalousyritykselle tuotanto- ja taloussuunnitelmia, määrittää tuotantovaihtoehtojen kannattavuuden ja maksuvalmiuden sekä tulkitsee tulokset. Hän perehtyy myös EU-tukipolitiikan antamiin mahdollisuuksiin ja asettamiin rajoituksiin sekä siihen, miten ne vaikuttavat taloussuunnitelmien laadintaan ja maatalousyrittäjän valintoihin.

Oppimateriaalit

Kay, Edwards & Duffy 2019. Farm Management. McGraw-Hill (soveltuvin osin). Olson 2004. Farm Management: Principles and Strategies. Blackwell Publishing Company. Iowa State Press. (soveltuvin osin). Ryhänen & Laitila 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59. s. 91-151. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2019. Kokonaisvaltaisella johtamisella kannattavuutta maidontuotantoon. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 31: 1-178. Ryhänen & Sipiläinen (toim.) 2018. Maatalousyrityksen johtaminen ja tuotannon suunnittelu.

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen: Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Opettaja tukee, auttaa ja kannustaa. Jaettu asiantuntijuus on käytössä opettajan ja opiskelijoiden kesken. Opiskelijat ohjataan laatimaan maatalousyrityksestä kirjallinen raportti, joka sisältää tuotantoratkaisut, investoinnit, mahdolliset yhteistyötavat ja toiminnan laadun kuvauksen. Maatalousyrityksen toiminta kuvataan prosessikaavioilla ja kaaviot avataan tiivistetysti kirjoittamalla. Laaditaan katetuottolaskelmat prosessikaavioita hyödyntäen. Laaditaan tuotantosuunnitelmat ja valintaan paras toteutettavaksi. Tuotannon suunnitelman pohjalta laaditaan tulos- ja kannattavuuslaskelmat ja selvitetään maatalousyrityksen toiminnan edellytykset. Selvitetään, miten riskejä hallitaan ja laaditaan herkkyystarkastelut. Lopuksi tulokset tulkitaan ja tehdään johtopäätökset.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tuotannon suunnittelu tehdään todellisille maatalousyrittäjille. Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa maatalousyrittäjien kanssa. Opettaja tukee opiskelijoita tässä työssä. Opiskelijat laativat kirjallisen raportin maatalousyrittäjille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10*26,7 tuntia = 267 tuntia, josta n. 120 tuntia luokkatyöskentelyä ja n. 150 tuntia omatoimista oppimista.

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Opetusresurssien mahdollistamissa rajoissa otetaan opiskelijoita opintojaksolle.
Tarvittaessa valinta opintojaksoille tehdään opintomenestyksen mukaisessa järjestyksessä.
Opintomenestys määritetään seuraavien opintojaksojen keskiarvon perusteella:
- Maatalouden yritystalouden perusteet
- Maatilayrityksen verotus
- Maatalouspolitiikka

Lisäksi edellytetään, että maatalousyrityksen johtaminen ja tuotantoekonomia opintojaksoilla on edetty opetussuunnitelman mukaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arvointi hyväksytty/korjattava. Opiskelija osaa opintojakson perusasiat. Arvioinnissa keskitytään siihen, miten oppija kykenee modifioimaan tietojaan, taitojaan ja suunnitelmaansa siten, että hän kykenee ohjaamaan tuotannollista ja taloudellista toimintaa optimaalisesti. Lisäksi oppimisprosessin aikana arvioidaan reflektoimalla, miten oppijat arvioivat omaa toimintaansa ja oppimistaan.

Esitietovaatimukset

Maatalouden yritystalouden perusteet, Maatalousyrityksen johtaminen, tuotantoekonomia

Ilmoittautumisaika

19.04.2021 - 24.10.2021

Ajoitus

25.11.2021 - 30.04.2022

Laajuus

10 op

T&K-osuus

10 op

Yksikkö

SeAMK Ruoka

Toimipiste

SeAMK Ruoka, Seinäjoki

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
Opettaja
  • Matti Ryhänen
Vastuuhenkilö

Jukka Kauppila

Opiskelijaryhmät
  • AGRO19A
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee maatalousyrityksen tuotannon suunnittelun biologiset, tekniset ja taloudelliset sidonnaisuudet. Hän kykenee järjestämään maatalouden yritystoiminnan kokonaisuutena siten, että ennakoitu taloudellinen tulos on paras mahdollinen. Opiskelija kykenee laatimaan maatalousyrityksen taloussuunnitelmia ja osaa hyödyntää niitä maatalousyrityksen johtamisessa. Opiskelija osaa hahmottaa toimintaympäristön muutosten merkityksen ja miten muutokset vaikuttavat taloussuunnitelmien laadintaan, riskien hallintaan ja maatalousyrittäjien valintoihin. Lopputuloksena opiskelija saavuttaa taidon laatia korkeatasoisia taloussuunnitelmia.

Sisältö

Opiskelija asettaa tavoitteet opettajan ja maatalousyrittäjän kanssa. Hän kartoittaa maatalousyrityksen resurssit, arvioi omaisuusosien arvot, tarkastelee tuotantomahdollisuuksia, oppii suunnittelumenetelmien käytön, laatii maatalousyritykselle tuotanto- ja taloussuunnitelmia, määrittää tuotantovaihtoehtojen kannattavuuden ja maksuvalmiuden sekä tulkitsee tulokset. Hän perehtyy myös EU-tukipolitiikan antamiin mahdollisuuksiin ja asettamiin rajoituksiin sekä siihen, miten ne vaikuttavat taloussuunnitelmien laadintaan ja maatalousyrittäjän valintoihin.

Oppimateriaalit

Kay, Edwards & Duffy 2019. Farm Management. McGraw-Hill (soveltuvin osin). Olson 2004. Farm Management: Principles and Strategies. Blackwell Publishing Company. Iowa State Press. (soveltuvin osin). Ryhänen & Laitila 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59. s. 91-151. Ryhänen, M. & Närvä, M. (toim.) 2019. Kokonaisvaltaisella johtamisella kannattavuutta maidontuotantoon. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 31: 1-178. Ryhänen & Sipiläinen (toim.) 2018. Maatalousyrityksen johtaminen ja tuotannon suunnittelu.

Opetusmenetelmät

Yhteistoiminnallinen oppiminen: Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Opettaja tukee, auttaa ja kannustaa. Jaettu asiantuntijuus on käytössä opettajan ja opiskelijoiden kesken. Opiskelijat ohjataan laatimaan maatalousyrityksestä kirjallinen raportti, joka sisältää tuotantoratkaisut, investoinnit, mahdolliset yhteistyötavat ja toiminnan laadun kuvauksen. Maatalousyrityksen toiminta kuvataan prosessikaavioilla ja kaaviot avataan tiivistetysti kirjoittamalla. Laaditaan katetuottolaskelmat prosessikaavioita hyödyntäen. Laaditaan tuotantosuunnitelmat ja valintaan paras toteutettavaksi. Tuotannon suunnitelman pohjalta laaditaan tulos- ja kannattavuuslaskelmat ja selvitetään maatalousyrityksen toiminnan edellytykset. Selvitetään, miten riskejä hallitaan ja laaditaan herkkyystarkastelut. Lopuksi tulokset tulkitaan ja tehdään johtopäätökset.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tuotannon suunnittelu tehdään todellisille maatalousyrittäjille. Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa maatalousyrittäjien kanssa. Opettaja tukee opiskelijoita tässä työssä. Opiskelijat laativat kirjallisen raportin maatalousyrittäjille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10*26,7 tuntia = 267 tuntia, josta n. 120 tuntia luokkatyöskentelyä ja n. 150 tuntia omatoimista oppimista.

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Opetusresurssien mahdollistamissa rajoissa otetaan opiskelijoita opintojaksolle.
Tarvittaessa valinta opintojaksoille tehdään opintomenestyksen mukaisessa järjestyksessä.
Opintomenestys määritetään seuraavien opintojaksojen keskiarvon perusteella:
- Maatalouden yritystalouden perusteet
- Maatilayrityksen verotus
- Maatalouspolitiikka

Lisäksi edellytetään, että maatalousyrityksen johtaminen ja tuotantoekonomia opintojaksoilla on edetty opetussuunnitelman mukaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arvointi hyväksytty/korjattava. Opiskelija osaa opintojakson perusasiat. Arvioinnissa keskitytään siihen, miten oppija kykenee modifioimaan tietojaan, taitojaan ja suunnitelmaansa siten, että hän kykenee ohjaamaan tuotannollista ja taloudellista toimintaa optimaalisesti. Lisäksi oppimisprosessin aikana arvioidaan reflektoimalla, miten oppijat arvioivat omaa toimintaansa ja oppimistaan.

Esitietovaatimukset

Maatalouden yritystalouden perusteet, Maatalousyrityksen johtaminen, tuotantoekonomia