Siirry suoraan sisältöön

Kirjoittaminen sujuvaksiLaajuus (2 op)

Tunnus: 9A00BX29

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- rakentaa tekstiä tehtävänannon mukaiseksi
- käyttää argumentointia kirjallisessa ilmaisussaan
- analysoida ja arvioida tekstin sisältöä ja laatua
- yhdistellä teoriaa ja omaa tietoa tekstissä
- hyödyntää erilaisia lähteitä tuottaessaan tekstiä
- soveltaa SeAMKin kirjallisten töiden ohjeita tehtävissään.

Sisältö

- Tekstin tuotanto
- Erilaiset kirjallisten töiden tehtävänannot (essee, oppimispäiväkirja, analyysi, tutkimusraportti, opinnäytetyö)
- Sujuva kirjoittaminen
- Lähteiden käyttö
- Tekstin rakenteelliset lähtökohdat
- Kirjallisten töiden raportointiohjeet (lähdeviittaustekniikka, kielenhuolto)

Esitietovaatimukset

Ei vaatimuksia edeltäville opinnoille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kirjallisen ilmaisun lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tehtävänantoa huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija ei osaa rakentaa vakuuttavaa tekstiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kirjoittaessaan ottaa osittain huomioon tavoitteen, tehtävänannon ja vastaanottajan. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Opiskelija käyttää lähteitä pääosin sujuvasti. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa kirjallista viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti. Opiskelija osaa soveltaa SeAMKin kirjallisten töiden ohjeita joiltakin osin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kirjallisessa ilmaisussaan ottaa erinomaisesti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tehtävänannon ja vastaanottajan. Hän osaa huomioida tieteellisen kirjoittamisen erityispiirteet. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa kirjallista ilmaisuaan. Opiskelija osaa soveltaa SeAMKin kirjallisten töiden ohjeita.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 24.02.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 30.04.2023

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Agrologi (AMK)
Opettaja
  • Helena Sarvikas
Opiskelijaryhmät
  • AGRO22A
    Agrologi (AMK)
  • AGRO22B
    Agrologi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- rakentaa tekstiä tehtävänannon mukaiseksi
- käyttää argumentointia kirjallisessa ilmaisussaan
- analysoida ja arvioida tekstin sisältöä ja laatua
- yhdistellä teoriaa ja omaa tietoa tekstissä
- hyödyntää erilaisia lähteitä tuottaessaan tekstiä
- soveltaa SeAMKin kirjallisten töiden ohjeita tehtävissään.

Sisältö

- Tekstin tuotanto
- Erilaiset kirjallisten töiden tehtävänannot (essee, oppimispäiväkirja, analyysi, tutkimusraportti, opinnäytetyö)
- Sujuva kirjoittaminen
- Lähteiden käyttö
- Tekstin rakenteelliset lähtökohdat
- Kirjallisten töiden raportointiohjeet (lähdeviittaustekniikka, kielenhuolto)

Oppimateriaalit

Opettajan erikseen määrittelemä materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja harjoitustehtävät.

Sisällön jaksotus

- Tekstin tuottaminen
- Erilaiset kirjallisten töiden tehtävänannot (essee, oppimispäiväkirja, analyysi, tutkimusraportti, opinnäytetyö)
- Sujuva kirjoittaminen
- Tieteellisen kirjoittamisen perusperiaatteet
- Lähteiden käyttö
- Tekstin rakenteelliset lähtökohdat
- Kirjallisten töiden raportointiohjeet (lähdeviittaustekniikka, kielenhuolto)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kirjallisen ilmaisun lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tehtävänantoa huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija ei osaa rakentaa vakuuttavaa tekstiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kirjoittaessaan ottaa osittain huomioon tavoitteen, tehtävänannon ja vastaanottajan. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Opiskelija käyttää lähteitä pääosin sujuvasti. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa kirjallista viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti. Opiskelija osaa soveltaa SeAMKin kirjallisten töiden ohjeita joiltakin osin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kirjallisessa ilmaisussaan ottaa erinomaisesti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tehtävänannon ja vastaanottajan. Hän osaa huomioida tieteellisen kirjoittamisen erityispiirteet. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa kirjallista ilmaisuaan. Opiskelija osaa soveltaa SeAMKin kirjallisten töiden ohjeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osaa
- rakentaa tekstiä tehtävänannon mukaiseksi
- käyttää argumentointia kirjallisessa ilmaisussaan
- analysoida ja arvioida tekstin sisältöä ja laatua
- yhdistellä teoriaa ja omaa tietoa tekstissä
- hyödyntää erilaisia lähteitä tuottaessaan tekstiä
- soveltaa SeAMKin kirjallisten töiden ohjeita tehtävissään.

Esitietovaatimukset

Ei vaatimuksia edeltäville opinnoille