Rakennustekniikan algebraLaajuus (3 op)
Tunnus: 8D00DR31
Osaamistavoitteet
Oppimisen taidot
Opiskelija hallitsee reaalilukulaskennan alkeet. Opiskelija osaa määritellä lausekkeen arvon käyttäen hyväksi laskentavälineitä. Opiskelija hallitsee potenssilaskusäännöt ja polynomien käsittelysäännöt. Opiskelija kykenee ratkaisemaan yksinkertaiset algebralliset yhtälöt ja yhtälöryhmät. Opiskelija osaa suorittaa lineaarisen interpoloinnin taulukkoarvoille.
Työyhteisöosaaminen
Opiskelija osaa esittää algebrallisen ongelmanratkaisun vaiheet sekä kirjallisessa että suullisessa muodossa ja myös verkko- ja virtuaaliviestinnän keinoin. Opiskelija hallitsee matemaattisen mallin kuvaamisen graafisilla keinoilla. Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ryhmissä ja myös johtamaan ryhmän toimintaa tämän pyrkiessä löytämään ratkaisuja algebrallisiin ongelmiin.
Laadunhallintaosaaminen
Opiskelija kykenee arvioimaan matemaattisten laskutoimitusten oikeellisuutta sekä likimääräismenetelmillä että tarkalla laskemisella. Opiskelija osaa arvioida erilaisiin mittauksiin sisältyvää virhettä ja huomioida tämän mittauksia suorittaessaan.
Sisältö
Aritmetiikka:
- Reaalilukujen eri esitysmuodot, laskutoimitukset ja laskujärjestys
- Likiarvot ja lukujen esitystarkkuus
Algebralliset lausekkeet:
- Matemaattinen lauseke ja sen arvo
- Laajennettu potenssikäsite
- Potenssien ja juurien laskusäännöt
- Polynomit
Algebralliset yhtälöt:
- Ensimmäisen ja toisen asteen yhtälö ja niiden ratkaiseminen
- Lineaariset yhtälöryhmät ja niiden ratkaiseminen
- Suoraan ja kääntäen verrannollisuus
- Verrannollisuus potenssiin ja juureen
- Lineaarinen interpolointi
Funktio ja sen kuvaaja:
- Ensimmäisen ja toisen asteen polynomifunktion kuvaajat
- Murtofunktiot ja niiden kuvaajat
Esitietovaatimukset
Peruskoulun matematiikan hyvä hallinta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia perusmuotoisia ensimmäisen ja toisen asteen yhtälöitä ja yhtälöryhmiä. Hän osaa eksponentti- ja logaritmilaskennan perusteet ja kykenee ratkaisemaan yksinkertaisia eksponenttiyhtälöitä. Opiskelija osaa lineaarisen interpoloinnin perusteet ja kykenee ratkaisemaan yksinkertaisesti muotoillun interpolointiongelman.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa ratkaista myös ei-standardimuotoisia yhtälöitä ja yhtälöryhmiä. Hän kykenee soveltamaan lineaarista interpolointia myös ei-tavanomaisissa ongelmatilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee hyvin erilaisten yhtälöiden ratkaisuvaiheet. Hän kykenee itse muotoilemaan käytännön ongelman matemaattisen yhtälön muotoon ja ratkaisemaan tämän. Hän osaa hankkia itse tietoa pyrkiessään selvittämään ratkaisuja matemaattisiin ongelmiin.
Oppimateriaalit
Tekniikan Kaavasto, Tammertekniikka.
Rakentajain kalenteri.
Opettajan luentoaineisto.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 13.12.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Rakennustekniikka ja rakennusmestari
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
- Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Opettaja
- Juhani Paananen
Opiskelijaryhmät
-
RKM24Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Tavoitteet
Oppimisen taidot
Opiskelija hallitsee reaalilukulaskennan alkeet. Opiskelija osaa määritellä lausekkeen arvon käyttäen hyväksi laskentavälineitä. Opiskelija hallitsee potenssilaskusäännöt ja polynomien käsittelysäännöt. Opiskelija kykenee ratkaisemaan yksinkertaiset algebralliset yhtälöt ja yhtälöryhmät. Opiskelija osaa suorittaa lineaarisen interpoloinnin taulukkoarvoille.
Työyhteisöosaaminen
Opiskelija osaa esittää algebrallisen ongelmanratkaisun vaiheet sekä kirjallisessa että suullisessa muodossa ja myös verkko- ja virtuaaliviestinnän keinoin. Opiskelija hallitsee matemaattisen mallin kuvaamisen graafisilla keinoilla. Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ryhmissä ja myös johtamaan ryhmän toimintaa tämän pyrkiessä löytämään ratkaisuja algebrallisiin ongelmiin.
Laadunhallintaosaaminen
Opiskelija kykenee arvioimaan matemaattisten laskutoimitusten oikeellisuutta sekä likimääräismenetelmillä että tarkalla laskemisella. Opiskelija osaa arvioida erilaisiin mittauksiin sisältyvää virhettä ja huomioida tämän mittauksia suorittaessaan.
Sisältö
Aritmetiikka:
- Reaalilukujen eri esitysmuodot, laskutoimitukset ja laskujärjestys
- Likiarvot ja lukujen esitystarkkuus
Algebralliset lausekkeet:
- Matemaattinen lauseke ja sen arvo
- Laajennettu potenssikäsite
- Potenssien ja juurien laskusäännöt
- Polynomit
Algebralliset yhtälöt:
- Ensimmäisen ja toisen asteen yhtälö ja niiden ratkaiseminen
- Lineaariset yhtälöryhmät ja niiden ratkaiseminen
- Suoraan ja kääntäen verrannollisuus
- Verrannollisuus potenssiin ja juureen
- Lineaarinen interpolointi
Funktio ja sen kuvaaja:
- Ensimmäisen ja toisen asteen polynomifunktion kuvaajat
- Murtofunktiot ja niiden kuvaajat
Oppimateriaalit
Tekniikan Kaavasto, Tammertekniikka.
Rakentajain kalenteri.
Opettajan luentoaineisto.
Opetusmenetelmät
Luennot, laskuharjoitukset ja kotitehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Täydentävä osuus 53 h
Varsinaisen opintojakson osuus 80 h
Yhteensä: 133 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia perusmuotoisia ensimmäisen ja toisen asteen yhtälöitä ja yhtälöryhmiä. Hän osaa eksponentti- ja logaritmilaskennan perusteet ja kykenee ratkaisemaan yksinkertaisia eksponenttiyhtälöitä. Opiskelija osaa lineaarisen interpoloinnin perusteet ja kykenee ratkaisemaan yksinkertaisesti muotoillun interpolointiongelman.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa ratkaista myös ei-standardimuotoisia yhtälöitä ja yhtälöryhmiä. Hän kykenee soveltamaan lineaarista interpolointia myös ei-tavanomaisissa ongelmatilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee hyvin erilaisten yhtälöiden ratkaisuvaiheet. Hän kykenee itse muotoilemaan käytännön ongelman matemaattisen yhtälön muotoon ja ratkaisemaan tämän. Hän osaa hankkia itse tietoa pyrkiessään selvittämään ratkaisuja matemaattisiin ongelmiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Loppukoe arvostellaan asteikolla 0-5
Esitietovaatimukset
Peruskoulun matematiikan hyvä hallinta.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 13.12.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Yksikkö
SeAMK Rakennustekniikka ja rakennusmestari
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
- Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Opettaja
- Juhani Paananen
Opiskelijaryhmät
-
RAK24Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
Tavoitteet
Oppimisen taidot
Opiskelija hallitsee reaalilukulaskennan alkeet. Opiskelija osaa määritellä lausekkeen arvon käyttäen hyväksi laskentavälineitä. Opiskelija hallitsee potenssilaskusäännöt ja polynomien käsittelysäännöt. Opiskelija kykenee ratkaisemaan yksinkertaiset algebralliset yhtälöt ja yhtälöryhmät. Opiskelija osaa suorittaa lineaarisen interpoloinnin taulukkoarvoille.
Työyhteisöosaaminen
Opiskelija osaa esittää algebrallisen ongelmanratkaisun vaiheet sekä kirjallisessa että suullisessa muodossa ja myös verkko- ja virtuaaliviestinnän keinoin. Opiskelija hallitsee matemaattisen mallin kuvaamisen graafisilla keinoilla. Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ryhmissä ja myös johtamaan ryhmän toimintaa tämän pyrkiessä löytämään ratkaisuja algebrallisiin ongelmiin.
Laadunhallintaosaaminen
Opiskelija kykenee arvioimaan matemaattisten laskutoimitusten oikeellisuutta sekä likimääräismenetelmillä että tarkalla laskemisella. Opiskelija osaa arvioida erilaisiin mittauksiin sisältyvää virhettä ja huomioida tämän mittauksia suorittaessaan.
Sisältö
Aritmetiikka:
- Reaalilukujen eri esitysmuodot, laskutoimitukset ja laskujärjestys
- Likiarvot ja lukujen esitystarkkuus
Algebralliset lausekkeet:
- Matemaattinen lauseke ja sen arvo
- Laajennettu potenssikäsite
- Potenssien ja juurien laskusäännöt
- Polynomit
Algebralliset yhtälöt:
- Ensimmäisen ja toisen asteen yhtälö ja niiden ratkaiseminen
- Lineaariset yhtälöryhmät ja niiden ratkaiseminen
- Suoraan ja kääntäen verrannollisuus
- Verrannollisuus potenssiin ja juureen
- Lineaarinen interpolointi
Funktio ja sen kuvaaja:
- Ensimmäisen ja toisen asteen polynomifunktion kuvaajat
- Murtofunktiot ja niiden kuvaajat
Oppimateriaalit
Tekniikan Kaavasto, Tammertekniikka.
Rakentajain kalenteri.
Opettajan luentoaineisto.
Opetusmenetelmät
Luennot, laskuharjoitukset ja kotitehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Täydentävä osuus 53 h
Varsinaisen opintojakson osuus 80 h
Yhteensä: 133 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia perusmuotoisia ensimmäisen ja toisen asteen yhtälöitä ja yhtälöryhmiä. Hän osaa eksponentti- ja logaritmilaskennan perusteet ja kykenee ratkaisemaan yksinkertaisia eksponenttiyhtälöitä. Opiskelija osaa lineaarisen interpoloinnin perusteet ja kykenee ratkaisemaan yksinkertaisesti muotoillun interpolointiongelman.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa ratkaista myös ei-standardimuotoisia yhtälöitä ja yhtälöryhmiä. Hän kykenee soveltamaan lineaarista interpolointia myös ei-tavanomaisissa ongelmatilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee hyvin erilaisten yhtälöiden ratkaisuvaiheet. Hän kykenee itse muotoilemaan käytännön ongelman matemaattisen yhtälön muotoon ja ratkaisemaan tämän. Hän osaa hankkia itse tietoa pyrkiessään selvittämään ratkaisuja matemaattisiin ongelmiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Loppukoe arvostellaan asteikolla 0-5
Esitietovaatimukset
Peruskoulun matematiikan hyvä hallinta.