PalvelumuotoiluLaajuus (3 op)
Tunnus: KL00CT77
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen huomioiden sekä yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet että asiakkaan tarpeet. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen. Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan arvonmuodostuksen periaatteet uusia ja olemassa olevia palveluita kehitettäessä.
Sisältö
? Service design, service blueprinting
? käyttäjien osallistaminen palvelukehitykseen
? palvelukokemus
? palveluiden arvonmuodostuksen periaatteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät / osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa tuetusti suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa tuetusti soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot hyvin ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot kiitettävästi ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää innovatiivisia palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa kiitettävästi soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa luovastikin osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 09.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 18.12.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Opettaja
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
TITE23Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen huomioiden sekä yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet että asiakkaan tarpeet. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen. Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan arvonmuodostuksen periaatteet uusia ja olemassa olevia palveluita kehitettäessä.
Sisältö
? Service design, service blueprinting
? käyttäjien osallistaminen palvelukehitykseen
? palvelukokemus
? palveluiden arvonmuodostuksen periaatteet
Oppimateriaalit
Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu
Opetusmenetelmät
Tiimioppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät / osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa tuetusti suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa tuetusti soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot hyvin ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot kiitettävästi ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää innovatiivisia palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa kiitettävästi soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa luovastikin osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse- ja vertaisarviointi, opettajan arviointi
Toimeksianto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät / osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa tuetusti suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa tuetusti soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot hyvin ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot kiitettävästi ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää innovatiivisia palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa kiitettävästi soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa luovastikin osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 10.11.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 17.12.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Opettaja
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
TITE22Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen huomioiden sekä yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet että asiakkaan tarpeet. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen. Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan arvonmuodostuksen periaatteet uusia ja olemassa olevia palveluita kehitettäessä.
Sisältö
? Service design, service blueprinting
? käyttäjien osallistaminen palvelukehitykseen
? palvelukokemus
? palveluiden arvonmuodostuksen periaatteet
Oppimateriaalit
Juha Tuulaniemi: Palvelumuotoilu
Mikko Koivisto: Palvelumuotoilun bisneskirja
Opetusmenetelmät
tiimioppiminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Muotoiluprojekti toimeksiantajalle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät / osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa tuetusti suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa tuetusti soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot hyvin ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot kiitettävästi ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää innovatiivisia palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa kiitettävästi soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa luovastikin osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
itse- ja vertaisarviointi, opettajan arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät / osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa tuetusti suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa tuetusti soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot hyvin ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot kiitettävästi ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää innovatiivisia palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa kiitettävästi soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa luovastikin osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.10.2022
Laajuus
3 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Opettaja
- Jyri Lehto
- Helena Myllymäki
Opiskelijaryhmät
-
TITE21Insinööri (AMK), Tietotekniikka
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen huomioiden sekä yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet että asiakkaan tarpeet. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen. Opiskelija osaa ottaa huomioon asiakkaan arvonmuodostuksen periaatteet uusia ja olemassa olevia palveluita kehitettäessä.
Sisältö
? Service design, service blueprinting
? käyttäjien osallistaminen palvelukehitykseen
? palvelukokemus
? palveluiden arvonmuodostuksen periaatteet
Oppimateriaalit
Tuulaniemi, Juha (2011): Palvelumuotoilu.
Aalto, A. & Toivonen, M. 2020. Palvelumuotoilu sote-palveluiden kehittämisessä. Teoksessa: M. Salminen-Tuomaala, J. Hallila, S. Saarikoski & T. Tapio (toim.) Tietoa, taitoa ja teknologiaa: kehittämispolkuja sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 157, 227 - 241. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092575810
Opetusmenetelmät
Luennot ja workshop-tehtävät 33 % ja itsenäinen työskentely 66 %.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja workshopit 28h, itsenäinen työskentely 52h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät / osiot ja on osallistunut opintojaksolle. Opiskelija osaa tuetusti suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa tuetusti soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot hyvin ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät / osiot kiitettävästi ja on osallistunut opintojaksolle aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää innovatiivisia palveluita asiakkaan tarpeet monipuolisesti huomioiden. Opiskelija osaa kiitettävästi soveltaa palvelumuotoilun prosesseja digitaalisen palvelukokemuksen kehittämiseen. Opiskelija osaa luovastikin osallistaa käyttäjät palveluiden kehittämiseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luennot/workshopit ja kurssityö