Siirry suoraan sisältöön

TiedonhankintatutkimusLaajuus (5 op)

Tunnus: 4A00CU29

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

tiedonhankintatutkimuksen keskeisten teorioiden sisällön
tiedonhankintatutkimuksen tulosten soveltamisen käytännön kirjasto- ja tietopalvelutyöhön

Sisältö

tiedonhankintatutkimuksen paradigmat
tiedonhankintatutkimuksen keskeiset mallit
tiedonhankintatutkimuksen sovellukset arkielämässä
tieto ja informaatio käsitteinä ja ihmisen arjessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata keskeisimpiä tiedonhankinnan malleja ja alan vaikutusta kirjastotoimeen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa esitellä tiedonhankintatutkimuksen osa-alueet ja sen keskeiset mallit suullisesti ja kirjallisesti
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsityus tiedonhankinnan merkityksestä yksilö- ja yhteisötasolla ja hän osaa arvioida eri tiedonhankintamalleja analyyttisesti
opiskelija osaa soveltaa oppimiaan malleja käytännön työelämän kehittämiseen

Oppimateriaalit

Haasio ym. (2019) Johdatus tiedonhankintatutkimukseen. Avain.
Haasio: Löydä. Avain 2024 (ilm. 8/24.)

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 23.02.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa

tiedonhankintatutkimuksen keskeisten teorioiden sisällön
tiedonhankintatutkimuksen tulosten soveltamisen käytännön kirjasto- ja tietopalvelutyöhön

Sisältö

tiedonhankintatutkimuksen paradigmat
tiedonhankintatutkimuksen keskeiset mallit
tiedonhankintatutkimuksen sovellukset arkielämässä
tieto ja informaatio käsitteinä ja ihmisen arjessa

Oppimateriaalit

Haasio ym. (2019) Johdatus tiedonhankintatutkimukseen. Avain.
Haasio (2024) Löydä! Avain.
Opettajan kurssilla jakamat artikkelit

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot, kirjaessee, tehtävät, harjoitustyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata keskeisimpiä tiedonhankinnan malleja ja alan vaikutusta kirjastotoimeen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa esitellä tiedonhankintatutkimuksen osa-alueet ja sen keskeiset mallit suullisesti ja kirjallisesti
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsityus tiedonhankinnan merkityksestä yksilö- ja yhteisötasolla ja hän osaa arvioida eri tiedonhankintamalleja analyyttisesti
opiskelija osaa soveltaa oppimiaan malleja käytännön työelämän kehittämiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ei tenttiä. Arvosana määräytyy tehtävistä saatujen pisteiden perusteella. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija saa vähintään 50 n% kokonaspisteistä.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 25.02.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa

tiedonhankintatutkimuksen keskeisten teorioiden sisällön
tiedonhankintatutkimuksen tulosten soveltamisen käytännön kirjasto- ja tietopalvelutyöhön

Sisältö

tiedonhankintatutkimuksen paradigmat
tiedonhankintatutkimuksen keskeiset mallit
tiedonhankintatutkimuksen sovellukset arkielämässä
tieto ja informaatio käsitteinä ja ihmisen arjessa

Oppimateriaalit

Haasio ym. (2019) Johdatus tiedonhankintatutkimukseen. Avain.
Haasio (2020) Löydä! Avain.
Opettajan kurssilla jakamat artikkelit

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot, kirjaessee, tehtävät, harjoitustyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata keskeisimpiä tiedonhankinnan malleja ja alan vaikutusta kirjastotoimeen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa esitellä tiedonhankintatutkimuksen osa-alueet ja sen keskeiset mallit suullisesti ja kirjallisesti
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsityus tiedonhankinnan merkityksestä yksilö- ja yhteisötasolla ja hän osaa arvioida eri tiedonhankintamalleja analyyttisesti
opiskelija osaa soveltaa oppimiaan malleja käytännön työelämän kehittämiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ei tenttiä. Arvosana määräytyy tehtävistä saatujen pisteiden perusteella. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija saa vähintään 50 n% kokonaspisteistä.