TiedonhankintatutkimusLaajuus (5 op)
Tunnus: 4A00CU29
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
tiedonhankintatutkimuksen keskeisten teorioiden sisällön
tiedonhankintatutkimuksen tulosten soveltamisen käytännön kirjasto- ja tietopalvelutyöhön
Sisältö
tiedonhankintatutkimuksen paradigmat
tiedonhankintatutkimuksen keskeiset mallit
tiedonhankintatutkimuksen sovellukset arkielämässä
tieto ja informaatio käsitteinä ja ihmisen arjessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata keskeisimpiä tiedonhankinnan malleja ja alan vaikutusta kirjastotoimeen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa esitellä tiedonhankintatutkimuksen osa-alueet ja sen keskeiset mallit suullisesti ja kirjallisesti
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsityus tiedonhankinnan merkityksestä yksilö- ja yhteisötasolla ja hän osaa arvioida eri tiedonhankintamalleja analyyttisesti
opiskelija osaa soveltaa oppimiaan malleja käytännön työelämän kehittämiseen
Oppimateriaalit
Haasio ym. (2019) Johdatus tiedonhankintatutkimukseen. Avain.
Haasio: Löydä. Avain 2024 (ilm. 8/24.)
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa
tiedonhankintatutkimuksen keskeisten teorioiden sisällön
tiedonhankintatutkimuksen tulosten soveltamisen käytännön kirjasto- ja tietopalvelutyöhön
Sisältö
tiedonhankintatutkimuksen paradigmat
tiedonhankintatutkimuksen keskeiset mallit
tiedonhankintatutkimuksen sovellukset arkielämässä
tieto ja informaatio käsitteinä ja ihmisen arjessa
Oppimateriaalit
Haasio ym. (2019) Johdatus tiedonhankintatutkimukseen. Avain.
Haasio (2024) Löydä! Avain.
Opettajan kurssilla jakamat artikkelit
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, kirjaessee, tehtävät, harjoitustyö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata keskeisimpiä tiedonhankinnan malleja ja alan vaikutusta kirjastotoimeen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa esitellä tiedonhankintatutkimuksen osa-alueet ja sen keskeiset mallit suullisesti ja kirjallisesti
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsityus tiedonhankinnan merkityksestä yksilö- ja yhteisötasolla ja hän osaa arvioida eri tiedonhankintamalleja analyyttisesti
opiskelija osaa soveltaa oppimiaan malleja käytännön työelämän kehittämiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei tenttiä. Arvosana määräytyy tehtävistä saatujen pisteiden perusteella. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija saa vähintään 50 n% kokonaspisteistä.
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
1 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa
tiedonhankintatutkimuksen keskeisten teorioiden sisällön
tiedonhankintatutkimuksen tulosten soveltamisen käytännön kirjasto- ja tietopalvelutyöhön
Sisältö
tiedonhankintatutkimuksen paradigmat
tiedonhankintatutkimuksen keskeiset mallit
tiedonhankintatutkimuksen sovellukset arkielämässä
tieto ja informaatio käsitteinä ja ihmisen arjessa
Oppimateriaalit
Haasio ym. (2019) Johdatus tiedonhankintatutkimukseen. Avain.
Haasio (2020) Löydä! Avain.
Opettajan kurssilla jakamat artikkelit
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, kirjaessee, tehtävät, harjoitustyö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata keskeisimpiä tiedonhankinnan malleja ja alan vaikutusta kirjastotoimeen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa esitellä tiedonhankintatutkimuksen osa-alueet ja sen keskeiset mallit suullisesti ja kirjallisesti
opiskelija osaa soveltaa teorioita käytäntöön
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsityus tiedonhankinnan merkityksestä yksilö- ja yhteisötasolla ja hän osaa arvioida eri tiedonhankintamalleja analyyttisesti
opiskelija osaa soveltaa oppimiaan malleja käytännön työelämän kehittämiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ei tenttiä. Arvosana määräytyy tehtävistä saatujen pisteiden perusteella. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija saa vähintään 50 n% kokonaspisteistä.