KirjastohistoriaLaajuus (5 op)
Tunnus: 1800BD47
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.
Sisältö
Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.
Oppimateriaalit
Mäkinen, I. (toim.) Suomen yleisten kirjastojen historia. BTJ 2009. Lisäksi kaksi artikkelia lukulistalta.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KITI24Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI23Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.
Sisältö
Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.
Oppimateriaalit
Mäkinen, Ilkka (toim.). 2009. Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ.
Lerner, Fred. 2009 The Story of Libraries: From the Invention of Writing to the Computer Age, London, Bloomsbury.
Opetusmenetelmät
Essee
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaksi esseetä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Vastaus perustuu yksittäisiin faktoihin, mutta keskeisiä syy-seuraussuhteita ei ole hahmotettu. Esseiden rakenne on hajanainen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Keskeiset asiat sisäistetty ja syy-seuraussuhteiden ymmärrys hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija pohtii aihetta eri näkökulmista, osaa perustella myös omia mielipiteitään lähdemateriaaliin tukeutuen. Vastaus on ehjä kokonaisuus, jossa historian syy-seuraussuhteet tulevat erinomaisesti esiin.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 31.05.2024
Ajoitus
28.08.2023 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI23Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI20Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.
Sisältö
Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.
Oppimateriaalit
Mäkinen, Ilkka (toim.). 2009. Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ.
Lerner, Fred. 2009 The Story of Libraries: From the Invention of Writing to the Computer Age, London, Bloomsbury.
Opetusmenetelmät
Essee
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaksi esseetä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Vastaus perustuu yksittäisiin faktoihin, mutta keskeisiä syy-seuraussuhteita ei ole hahmotettu. Esseiden rakenne on hajanainen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Keskeiset asiat sisäistetty ja syy-seuraussuhteiden ymmärrys hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija pohtii aihetta eri näkökulmista, osaa perustella myös omia mielipiteitään lähdemateriaaliin tukeutuen. Vastaus on ehjä kokonaisuus, jossa historian syy-seuraussuhteet tulevat erinomaisesti esiin.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 31.05.2023
Ajoitus
29.08.2022 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI19Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI20Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.
Sisältö
Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.
Oppimateriaalit
Mäkinen, Ilkka (toim.). 2009. Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ.
Lerner, Fred. 2009 The Story of Libraries: From the Invention of Writing to the Computer Age, London, Bloomsbury.
Opetusmenetelmät
Essee
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaksi esseetä
Hylätty (0)
Esseeiden peruskriteerit eivät täyty; ei esseemäinen vastaus tai oleellisia asioita ei esitetty esseessä ja kokonaisuutta ei hahmotettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Vastaus perustuu yksittäisiin faktoihin, mutta keskeisiä syy-seuraussuhteita ei ole hahmotettu. Esseiden rakenne on hajanainen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Keskeiset asiat sisäistetty ja syy-seuraussuhteiden ymmärrys hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija pohtii aihetta eri näkökulmista, osaa perustella myös omia mielipiteitään lähdemateriaaliin tukeutuen. Vastaus on ehjä kokonaisuus, jossa historian syy-seuraussuhteet tulevat erinomaisesti esiin.
Ilmoittautumisaika
01.03.2021 - 03.03.2022
Ajoitus
13.03.2021 - 31.07.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL21BKIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
-
KTDIPL21AKIRJASTO- JA TIETOPALVELUALAN korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.
Sisältö
Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.