Siirry suoraan sisältöön

Kirjastopalvelujen kehittäminenLaajuus (4 op)

Tunnus: 4A00CW05

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- soveltaa strategisen suunnittelun periaatteita
- arvioida kirjastopalveluja
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- esitellä projektiin liittyvät käsitteet ja selittää projektisyksin eri vaiheet

Sisältö

- tulevaisuuden ennakointi
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen arviointi ja vaikuttavuus
- tietojohtaminen kehittämisen tukena
- hankkeet kehittämisen välineinä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija tunnistaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä
- opiskelija tunnistaa strategisen suunnittelun merkityksen
- opiskelija osaa esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä
- opiskelija osaa suunnitella strategista kehittämistä
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti ja vastuullisesti
- opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä kehittämisessä
- opiskelija osaa suunnitella strategista kehittämistä ja soveltaa sitä käytäntöön
- opiskelija osaa esitellä ja arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisesti ja määrällisesti ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 03.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 17.05.2024

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL23
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- soveltaa strategisen suunnittelun periaatteita
- arvioida kirjastopalveluja
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- esitellä projektiin liittyvät käsitteet ja selittää projektisyksin eri vaiheet

Sisältö

- tulevaisuuden ennakointi
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen arviointi ja vaikuttavuus
- tietojohtaminen kehittämisen tukena
- hankkeet kehittämisen välineinä

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot ja/tai tallenteet.
Asiantuntijavieraat.
Hankesuunnitelman ideointi ja laatiminen pienryhmissä/parityönä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija tunnistaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä
- opiskelija tunnistaa strategisen suunnittelun merkityksen
- opiskelija osaa esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä
- opiskelija osaa suunnitella strategista kehittämistä
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti ja vastuullisesti
- opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä kehittämisessä
- opiskelija osaa suunnitella strategista kehittämistä ja soveltaa sitä käytäntöön
- opiskelija osaa esitellä ja arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisesti ja määrällisesti ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hankesuunnitelma ja sen esittely pienryhmissä/parityönä.
Itse- ja vertaisarviointi.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 10.05.2024

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- soveltaa strategisen suunnittelun periaatteita
- arvioida kirjastopalveluja
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- esitellä projektiin liittyvät käsitteet ja selittää projektisyksin eri vaiheet

Sisältö

- tulevaisuuden ennakointi
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen arviointi ja vaikuttavuus
- tietojohtaminen kehittämisen tukena
- hankkeet kehittämisen välineinä

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot ja/tai tallenteet.
Asiantuntijavieraat.
Hankesuunnitelman ideointi ja laatiminen pienryhmissä/parityönä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija tunnistaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä
- opiskelija tunnistaa strategisen suunnittelun merkityksen
- opiskelija osaa esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä
- opiskelija osaa suunnitella strategista kehittämistä
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti ja vastuullisesti
- opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä kehittämisessä
- opiskelija osaa suunnitella strategista kehittämistä ja soveltaa sitä käytäntöön
- opiskelija osaa esitellä ja arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisesti ja määrällisesti ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hankesuunnitelma ja sen esittäminen pienryhmissä/parityönä.
Itse- ja vertaisarviointi.