Kirjastopalvelujen kehittäminen (4op)
Toteutuksen tunnus: 4A00CW05-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 11.11.2024 - 06.01.2025
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 07.01.2025 - 18.05.2025
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 4 op
 
- Lähiosuus
 - 0 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 4 op
 
- Toteutustapa
 - Etäopetus
 
- Yksikkö
 - SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
 
- Toimipiste
 - SeAMK Seinäjoki, Frami
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
 
- Opettajat
 - Satu Salmela
 
- Ryhmät
 - 
                        KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
 
- Opintojakso
 - 4A00CW05
 
Arviointiasteikko
1-5
                    
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa tammikuussa ja päättyy toukokuun alkupuolella.
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa 
 - tunnistaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä palvelujen kehittämisessä 
- soveltaa strategisen suunnittelun periaatteita  
- arvioida kirjastopalveluja
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- esitellä projektiin liittyvät käsitteet ja selittää projektisyksin eri vaiheet
                    
Sisältö
- tulevaisuuden ennakointi 
- strategisen suunnittelun prosessi 
- kirjastopalvelujen arviointi ja vaikuttavuus
- tietojohtaminen kehittämisen tukena 
- hankkeet kehittämisen välineinä
                    
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa aihekohtaisesti.
Suositeltavaal lukemistoa mm. 
Hyötyä, tietoa, elämyksiä – kirjastojen vaikuttavuuden ulottuvuuksia. 2016. Helsinki: Kuntaliitto. (myös painettuna)
Listenmaa, J. (2023). Laita tieto töihin: Tiedolla johtamisen käsikirja. Alma Talent.
Opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategia 2025. (2017). Opetus- ja kulttuuriministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-466-5 
SFS-ISO 16439:2016 Tieto ja dokumentointi. Kirjastojen vaikuttavuuden arvioinnin menetelmät ja toimenpiteet. Saatavissa: SeAmkin e-kirjastosta SFS Online -standardien kautta.
Tienari, J. & Harviainen, J. T. (2020). Strategiaopas kuntien päättäjille: Osallista ja hallitse. Alma Talent.
Tietojohtamisen käsikirja. 2020. Kirjastojen tietojohtamisen verkosto. Saatavana: https://avi.fi/tietoa-meista/toimintamme/tuotamme-tietoa/kirjastojen-tietojohtamisen-kasikirja 
                    
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamisen ja/tai luentotallenteet.
Asiantuntijavieraat.
Tuntitehtävät ja harjoitukset.
Hankesuunnitelman ideointi ja laatiminen pienryhmissä.
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jakson aikana työelämän asiantuntijavieraita. Opintojakson harjoitustöissä hyödynnetään aitoja työelämän case-esimerkkejä.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä noin 108 tuntia.  Tästä yhteisiä verkkotapaamisia noin 20 t, asiantuntijavieraita noin 8-10 t. Lisäksi lukujärjestykseen varattua työskentelyaikaa hanketehtävälle sekä suunnitelmien esittelyille. Loput kurssiresurssista itsenäistä työskentelyä: materiaaleihin perehtymistä, tiedonhakua, itsenäistä opiskelua, hankkeen eri osa-alueisiin perehtymistä ja hanketehtävän työstämistä.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset  
- opiskelija tunnistaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä   
- opiskelija tunnistaa strategisen suunnittelun merkityksen 
- opiskelija osaa esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä 
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti 
- opiskelija osaa esitellä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä 
- opiskelija osaa suunnitella strategista kehittämistä 
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä  
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti ja vastuullisesti 
- opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä kehittämisessä 
- opiskelija osaa suunnitella strategista kehittämistä ja soveltaa sitä käytäntöön 
- opiskelija osaa esitellä ja arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä  
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisesti ja määrällisesti ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman