Kirjastopalvelujen kehittäminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: 4A00CW05-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2024 - 06.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2025 - 18.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Opettajat
- Satu Salmela
- Ryhmät
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Opintojakso
- 4A00CW05
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa tammikuussa ja päättyy toukokuun alkupuolella.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- soveltaa strategisen suunnittelun periaatteita
- arvioida kirjastopalveluja
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- esitellä projektiin liittyvät käsitteet ja selittää projektisyksin eri vaiheet
Sisältö
- tulevaisuuden ennakointi
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen arviointi ja vaikuttavuus
- tietojohtaminen kehittämisen tukena
- hankkeet kehittämisen välineinä
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa aihekohtaisesti.
Suositeltavaal lukemistoa mm.
Hyötyä, tietoa, elämyksiä – kirjastojen vaikuttavuuden ulottuvuuksia. 2016. Helsinki: Kuntaliitto. (myös painettuna)
Listenmaa, J. (2023). Laita tieto töihin: Tiedolla johtamisen käsikirja. Alma Talent.
Opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategia 2025. (2017). Opetus- ja kulttuuriministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-466-5
SFS-ISO 16439:2016 Tieto ja dokumentointi. Kirjastojen vaikuttavuuden arvioinnin menetelmät ja toimenpiteet. Saatavissa: SeAmkin e-kirjastosta SFS Online -standardien kautta.
Tienari, J. & Harviainen, J. T. (2020). Strategiaopas kuntien päättäjille: Osallista ja hallitse. Alma Talent.
Tietojohtamisen käsikirja. 2020. Kirjastojen tietojohtamisen verkosto. Saatavana: https://avi.fi/tietoa-meista/toimintamme/tuotamme-tietoa/kirjastojen-tietojohtamisen-kasikirja
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamisen ja/tai luentotallenteet.
Asiantuntijavieraat.
Tuntitehtävät ja harjoitukset.
Hankesuunnitelman ideointi ja laatiminen pienryhmissä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jakson aikana työelämän asiantuntijavieraita. Opintojakson harjoitustöissä hyödynnetään aitoja työelämän case-esimerkkejä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä noin 108 tuntia. Tästä yhteisiä verkkotapaamisia noin 20 t, asiantuntijavieraita noin 8-10 t. Lisäksi lukujärjestykseen varattua työskentelyaikaa hanketehtävälle sekä suunnitelmien esittelyille. Loput kurssiresurssista itsenäistä työskentelyä: materiaaleihin perehtymistä, tiedonhakua, itsenäistä opiskelua, hankkeen eri osa-alueisiin perehtymistä ja hanketehtävän työstämistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija tunnistaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä
- opiskelija tunnistaa strategisen suunnittelun merkityksen
- opiskelija osaa esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä
- opiskelija osaa suunnitella strategista kehittämistä
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti ja vastuullisesti
- opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä kehittämisessä
- opiskelija osaa suunnitella strategista kehittämistä ja soveltaa sitä käytäntöön
- opiskelija osaa esitellä ja arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisesti ja määrällisesti ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman