Siirry suoraan sisältöön

Kirjastopalvelujen kehittäminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: 4A00CW05-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 06.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2025 - 18.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Satu Salmela
Ryhmät
KITI22
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opintojakso
4A00CW05

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa tammikuussa ja päättyy toukokuun alkupuolella.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä palvelujen kehittämisessä
- soveltaa strategisen suunnittelun periaatteita
- arvioida kirjastopalveluja
- esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
- esitellä projektiin liittyvät käsitteet ja selittää projektisyksin eri vaiheet

Sisältö

- tulevaisuuden ennakointi
- strategisen suunnittelun prosessi
- kirjastopalvelujen arviointi ja vaikuttavuus
- tietojohtaminen kehittämisen tukena
- hankkeet kehittämisen välineinä

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa aihekohtaisesti.

Suositeltavaal lukemistoa mm.

Hyötyä, tietoa, elämyksiä – kirjastojen vaikuttavuuden ulottuvuuksia. 2016. Helsinki: Kuntaliitto. (myös painettuna)

Listenmaa, J. (2023). Laita tieto töihin: Tiedolla johtamisen käsikirja. Alma Talent.

Opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategia 2025. (2017). Opetus- ja kulttuuriministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-466-5

SFS-ISO 16439:2016 Tieto ja dokumentointi. Kirjastojen vaikuttavuuden arvioinnin menetelmät ja toimenpiteet. Saatavissa: SeAmkin e-kirjastosta SFS Online -standardien kautta.

Tienari, J. & Harviainen, J. T. (2020). Strategiaopas kuntien päättäjille: Osallista ja hallitse. Alma Talent.

Tietojohtamisen käsikirja. 2020. Kirjastojen tietojohtamisen verkosto. Saatavana: https://avi.fi/tietoa-meista/toimintamme/tuotamme-tietoa/kirjastojen-tietojohtamisen-kasikirja

Opetusmenetelmät

Verkkotapaamisen ja/tai luentotallenteet.
Asiantuntijavieraat.
Tuntitehtävät ja harjoitukset.
Hankesuunnitelman ideointi ja laatiminen pienryhmissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Jakson aikana työelämän asiantuntijavieraita. Opintojakson harjoitustöissä hyödynnetään aitoja työelämän case-esimerkkejä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä noin 108 tuntia. Tästä yhteisiä verkkotapaamisia noin 20 t, asiantuntijavieraita noin 8-10 t​. Lisäksi lukujärjestykseen varattua työskentelyaikaa hanketehtävälle sekä suunnitelmien esittelyille. Loput kurssiresurssista itsenäistä työskentelyä: materiaaleihin perehtymistä, tiedonhakua, itsenäistä opiskelua, hankkeen eri osa-alueisiin perehtymistä ja hanketehtävän työstämistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt vaadittavat osasuoritukset
- opiskelija tunnistaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä
- opiskelija tunnistaa strategisen suunnittelun merkityksen
- opiskelija osaa esitellä palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida keskeisten palvelujen laatua tilastojen ja laatusuositusten avulla

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa esitellä tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä
- opiskelija osaa suunnitella strategista kehittämistä
- opiskelija osaa esitellä suullisesti tai kirjallisesti palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua erilaisilla menetelmillä ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija on osallistunut lähiopiskeluun ja muihin osasuorituksiin aktiivisesti ja vastuullisesti
- opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä kehittämisessä
- opiskelija osaa suunnitella strategista kehittämistä ja soveltaa sitä käytäntöön
- opiskelija osaa esitellä ja arvioida erityisesti kirjastopalvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen sopivia menetelmiä
- opiskelija osaa arvioida kirjastopalvelujen laatua laadullisesti ja määrällisesti ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman

Siirry alkuun