Siirry suoraan sisältöön

TutkimusmenetelmätLaajuus (3 op)

Tunnus: KD18F01

Osaamistavoitteet

- Opiskelija hallitsee keskeiset kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa valitsemaansa menetelmää omassa opinnäytetyössään. Opiskelija kykenee kriittiseen tieteelliseen ajatteluun ja hallitsee keskeiset analyysimenetelmät.

Sisältö

Keskeiset kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen analyysin metodit, kuten sisällönanalyysi, diskurssianalyysi yms. kirjasto- ja tietopalvelualan tutkimuksen näkökulmasta. Tieteellisen kirjoittamisen erityispiirteet omalla tutkimusalalla.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssilla

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 25.05.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

- Opiskelija hallitsee keskeiset kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa valitsemaansa menetelmää omassa opinnäytetyössään. Opiskelija kykenee kriittiseen tieteelliseen ajatteluun ja hallitsee keskeiset analyysimenetelmät.

Sisältö

Keskeiset kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen analyysin metodit, kuten sisällönanalyysi, diskurssianalyysi yms. kirjasto- ja tietopalvelualan tutkimuksen näkökulmasta. Tieteellisen kirjoittamisen erityispiirteet omalla tutkimusalalla.

Aika ja paikka

Kurssin alkaessa ilmoitettava kirjallisuus sekä Moodlessa oleva materiaali

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssilla

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot, itsenäinen työskentely verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 24 h, itsenäinen työskentely 48 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

50% tehtävistä saaduista pisteistä vaatimuksena kurssin läpäisemiseksi. Arviointi perustuu tehtävist saatuihin pisteisiin. Ei tenttiä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole vastannut kaikkiin tehtäviin tai saanut alle 50% kokonaispistemäärästä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

- Opiskelija hallitsee keskeiset kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa valitsemaansa menetelmää omassa opinnäytetyössään. Opiskelija kykenee kriittiseen tieteelliseen ajatteluun ja hallitsee keskeiset analyysimenetelmät.

Sisältö

Keskeiset kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen analyysin metodit, kuten sisällönanalyysi, diskurssianalyysi yms. kirjasto- ja tietopalvelualan tutkimuksen näkökulmasta. Tieteellisen kirjoittamisen erityispiirteet omalla tutkimusalalla.

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät ja itsenäinen harjoittelu/opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 24 h, itsenäinen työskentely 48 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

50% tehtävistä saaduista pisteistä vaatimuksena kurssin läpäisemiseksi. Arviointi perustuu tehtävist saatuihin pisteisiin. Ei tenttiä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole vastannut kaikkiin tehtäviin tai saanut alle 50% kokonaispistemäärästä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 31.03.2024

Ajoitus

07.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio

Tavoitteet

- Opiskelija hallitsee keskeiset kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa valitsemaansa menetelmää omassa opinnäytetyössään. Opiskelija kykenee kriittiseen tieteelliseen ajatteluun ja hallitsee keskeiset analyysimenetelmät.

Sisältö

Keskeiset kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen analyysin metodit, kuten sisällönanalyysi, diskurssianalyysi yms. kirjasto- ja tietopalvelualan tutkimuksen näkökulmasta. Tieteellisen kirjoittamisen erityispiirteet omalla tutkimusalalla.

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät ja itsenäinen harjoittelu/opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen verkkotyöskentely 72 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävistä saadut pisteet

Hylätty (0)

50% tehtävistä saaduista pisteistä vaatimuksena kurssin läpäisemiseksi. Arviointi perustuu tehtävist saatuihin pisteisiin. Ei tenttiä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.02.2023 - 30.04.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Ari Haasio

Tavoitteet

- Opiskelija hallitsee keskeiset kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa valitsemaansa menetelmää omassa opinnäytetyössään. Opiskelija kykenee kriittiseen tieteelliseen ajatteluun ja hallitsee keskeiset analyysimenetelmät.

Sisältö

Keskeiset kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen analyysin metodit, kuten sisällönanalyysi, diskurssianalyysi yms. kirjasto- ja tietopalvelualan tutkimuksen näkökulmasta. Tieteellisen kirjoittamisen erityispiirteet omalla tutkimusalalla.

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät ja itsenäinen harjoittelu/opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 24 h, itsenäinen työskentely 48 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti/harjoitustehtävät:
5 = Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.
3 = Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.
1 = Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 25.01.2023

Ajoitus

01.02.2023 - 30.04.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
  • KITI20
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

- Opiskelija hallitsee keskeiset kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa valitsemaansa menetelmää omassa opinnäytetyössään. Opiskelija kykenee kriittiseen tieteelliseen ajatteluun ja hallitsee keskeiset analyysimenetelmät.

Sisältö

Keskeiset kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen analyysin metodit, kuten sisällönanalyysi, diskurssianalyysi yms. kirjasto- ja tietopalvelualan tutkimuksen näkökulmasta. Tieteellisen kirjoittamisen erityispiirteet omalla tutkimusalalla.

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät ja itsenäinen harjoittelu/opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 24 h, itsenäinen työskentely 48 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti/harjoitustehtävät:
5 = Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.
3 = Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.
1 = Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet

Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

21.03.2022 - 25.05.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Hannu Tuuri
Opiskelijaryhmät
  • KITI19
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

- Opiskelija hallitsee keskeiset kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa valitsemaansa menetelmää omassa opinnäytetyössään. Opiskelija kykenee kriittiseen tieteelliseen ajatteluun ja hallitsee keskeiset analyysimenetelmät.

Sisältö

Keskeiset kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen analyysin metodit, kuten sisällönanalyysi, diskurssianalyysi yms. kirjasto- ja tietopalvelualan tutkimuksen näkökulmasta. Tieteellisen kirjoittamisen erityispiirteet omalla tutkimusalalla.

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät ja itsenäinen harjoittelu/opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 24 h, itsenäinen työskentely 48 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti/harjoitustehtävät:
5 = Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.
3 = Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.
1 = Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet