Siirry suoraan sisältöön

KulttuurihyvinvointiLaajuus (3 op)

Tunnus: 2B00DK59

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- määritellä kulttuurihyvinvoinnin käsitteen osana isompaa viitekehystä (moniammatillisuuden ja -tieteisyyden näkökulma)
- tunnistaa kulttuurin merkityksen osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä
- arvioida kulttuurihyvinvoinnin merkitystä yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistajana
- nimetä soveltavan taiteen menetelmiä kulttuurihyvinvoinnin viitekehyksessä
- selittää hyvän lukutaidon merkitystä inhimillisen kasvun ja kulttuurihyvinvoinnin vahvistajana, sekä yhteiskuntaan integroitumisen edistäjänä

Sisältö

- Kulttuurihyvinvoinnin käsitteistö ja rakenteet
- Taidelähtöiset menetelmät ja kulttuurihyvinvointi
- Asiakaslähtöisyys ja kestävä kehitys kulttuurihyvinvointityön perustana

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein kulttuurihyvinvoinnin edistämisessä. Opiskelija tunnistaa soveltavan taiteen käsitteen ja osaa nimetä muutaman esimerkin. Opiskelija pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti. Opiskelija tunnistaa hyvän lukutaidon mahdollisuudet kulttuurihyvinvoinnin vahvistajana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein ja osaa arvioida taiteen merkitystä kulttuurihyvinvoinnin edistämisessä. Opiskelija osaa esitellä useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa. Opiskelija kykenee kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti. Opiskelija osaa selittää kuinka hyvä lukutaito vahvistaa kulttuurihyvinvointia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia analyyttisesti monipuolisin esimerkein, ja osaa arvioida syvällisesti taiteen merkitystä kulttuurihyvinvoinnin edistämisessä. Opiskelija löytää useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän. Opiskelija pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä. Opiskelija osaa ideoida uusia lukutaitoa edistäviä keinoja, joilla voidaan vahvistaa kulttuurihyvinvointia.