Asiakaslähtöisyys suunnittelussaLaajuus (5 op)
Tunnus: 2B00BP22
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida tapahtuman eri osien suunnittelussa sekä toteutuksessa erilaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet
- hyödyntää erilaisia käyttäjä- ja asiakaslähtöisiä tiedonhankintamenetelmiä
- hyödyntää ideoinnissaan osallistavan suunnittelun ja joukkoistamisen menetelmiä
- tunnistaa tapahtumassaan palvelupolun ja sen toimijat
- ottaa huomioon erityisryhmät suunnittelussaan
Sisältö
- Palvelupolku ja personakset käsitteenä ja käytännön työkaluina tuotantojen suunnittelussa
- Asiakas- ja kohderyhmät
- Asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät suunnittelun apuna. (esimerkiksi havainnointi, haastattelu, suunnittelupeli, empatialuotain)
- Erityisryhmien sekä esteettömyyden huomioiminen tapahtumien suunnittelussa
- Osallistavan suunnittelun ja joukkoistamisen menetelmiä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät sekä niiden erityispiirteet ja osaa ottaa ne huomioon tuotantoa suunnitellessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää eri käyttäjäryhmien vaatimukset suunnittelussa ja pystyy hyödyntämään keräämäänsä käyttäjätietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.
Ilmoittautumisaika
23.08.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 23.02.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Leena Elenius
- Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
-
KUTU24Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida tapahtuman eri osien suunnittelussa sekä toteutuksessa erilaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet
- hyödyntää erilaisia käyttäjä- ja asiakaslähtöisiä tiedonhankintamenetelmiä
- hyödyntää ideoinnissaan osallistavan suunnittelun ja joukkoistamisen menetelmiä
- tunnistaa tapahtumassaan palvelupolun ja sen toimijat
- ottaa huomioon erityisryhmät suunnittelussaan
Sisältö
- Palvelupolku ja personakset käsitteenä ja käytännön työkaluina tuotantojen suunnittelussa
- Asiakas- ja kohderyhmät
- Asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät suunnittelun apuna. (esimerkiksi havainnointi, haastattelu, suunnittelupeli, empatialuotain)
- Erityisryhmien sekä esteettömyyden huomioiminen tapahtumien suunnittelussa
- Osallistavan suunnittelun ja joukkoistamisen menetelmiä
Oppimateriaalit
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: opettajan jakama materiaali
Tiedonhankinta: Haasio, A. 2020. Löydä. Avain. - SeAMK Kirjaston tuottamat tiedonhaun oppaat ja kirjaston verkkosivut.
Opetusmenetelmät
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: Luennot, ryhmätehtävä, tuotantoryhmätehtävä, henkilökohtainen essee
Tiedonhankinta: Luennot ja työpajat, harjoitustehtävät.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa:
Osaamisen tunnistamismenettely: aikaisemman kokemuksen raportointi ja osoittaminen
Tiedonhankinta: Osaamisen tunnistamismenettely: aikaisemmin hankitun osaamisen osoittaminen ja päivittämisen suunnitelman esittäminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomeksi
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: Kontaktiopetus 20h, itsenäinen tuotantoryhmätyöskentely sekä omat harjoitustehtävät 120h
Tiedonhankinta: Kontaktiopetus 6 h, harjoitustehtävien tekeminen pari- tai ryhmätyönä 10 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät sekä niiden erityispiirteet ja osaa ottaa ne huomioon tuotantoa suunnitellessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää eri käyttäjäryhmien vaatimukset suunnittelussa ja pystyy hyödyntämään keräämäänsä käyttäjätietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: tuotantoryhmätehtävät sekä henkilökohtainen essee 0-K5
Tiedonhankinta: Harjoitustehtävät. Hyväksytty - hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviään tai osallistunut ryhmätyöskentelyyn.
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.05.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Leena Elenius
- Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
-
KUTU23Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida tapahtuman eri osien suunnittelussa sekä toteutuksessa erilaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet
- hyödyntää erilaisia käyttäjä- ja asiakaslähtöisiä tiedonhankintamenetelmiä
- hyödyntää ideoinnissaan osallistavan suunnittelun ja joukkoistamisen menetelmiä
- tunnistaa tapahtumassaan palvelupolun ja sen toimijat
- ottaa huomioon erityisryhmät suunnittelussaan
Sisältö
- Palvelupolku ja personakset käsitteenä ja käytännön työkaluina tuotantojen suunnittelussa
- Asiakas- ja kohderyhmät
- Asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät suunnittelun apuna. (esimerkiksi havainnointi, haastattelu, suunnittelupeli, empatialuotain)
- Erityisryhmien sekä esteettömyyden huomioiminen tapahtumien suunnittelussa
- Osallistavan suunnittelun ja joukkoistamisen menetelmiä
Oppimateriaalit
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: opettajan jakama materiaali
Tiedonhankinta: Haasio, A. 2020. Löydä. Avain. - SeAMK Kirjaston tuottamat tiedonhaun oppaat ja kirjaston verkkosivut.
Opetusmenetelmät
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: Luennot, ryhmätehtävä, tuotantoryhmätehtävä, henkilökohtainen essee
Tiedonhankinta: Luennot ja työpajat, harjoitustehtävät.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa:
Osaamisen tunnistamismenettely: aikaisemman kokemuksen raportointi ja osoittaminen
Tiedonhankinta: Osaamisen tunnistamismenettely: aikaisemmin hankitun osaamisen osoittaminen ja päivittämisen suunnitelman esittäminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: Kontaktiopetus 50h, itsenäinen ryhmätyöskentely sekä omat harjoitustehtävät 82h
Tiedonhankinta: Kontaktiopetus 6 h, harjoitustehtävien tekeminen pari- tai ryhmätyönä 10 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät sekä niiden erityispiirteet ja osaa ottaa ne huomioon tuotantoa suunnitellessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää eri käyttäjäryhmien vaatimukset suunnittelussa ja pystyy hyödyntämään keräämäänsä käyttäjätietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: tuotantoryhmätehtävät sekä henkilökohtainen essee
Tiedonhankinta: Harjoitustehtävät. Hyväksytty - hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviään tai osallistunut ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät sekä niiden erityispiirteet ja osaa ottaa ne huomioon tuotantoa suunnitellessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää eri käyttäjäryhmien vaatimukset suunnittelussa ja pystyy hyödyntämään keräämäänsä käyttäjätietoa.
Opiskelija huomioi eri erityisryhmät työskentelyssään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.. Opiskelija osaa ottaa huomioon erityisryhmien tarpeet työssään.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.02.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Leena Elenius
- Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
-
KUTU22Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida tapahtuman eri osien suunnittelussa sekä toteutuksessa erilaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet
- hyödyntää erilaisia käyttäjä- ja asiakaslähtöisiä tiedonhankintamenetelmiä
- hyödyntää ideoinnissaan osallistavan suunnittelun ja joukkoistamisen menetelmiä
- tunnistaa tapahtumassaan palvelupolun ja sen toimijat
- ottaa huomioon erityisryhmät suunnittelussaan
Sisältö
- Palvelupolku ja personakset käsitteenä ja käytännön työkaluina tuotantojen suunnittelussa
- Asiakas- ja kohderyhmät
- Asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät suunnittelun apuna. (esimerkiksi havainnointi, haastattelu, suunnittelupeli, empatialuotain)
- Erityisryhmien sekä esteettömyyden huomioiminen tapahtumien suunnittelussa
- Osallistavan suunnittelun ja joukkoistamisen menetelmiä
Oppimateriaalit
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: opettajan jakama materiaali
Tiedonhankinta: Haasio, A. 2020. Löydä. Avain. - SeAMK Kirjaston tuottamat tiedonhaun oppaat ja kirjaston verkkosivut.
Opetusmenetelmät
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: Luennot, ryhmätehtävä, tuotantoryhmätehtävä, henkilökohtainen essee
Tiedonhankinta: Luennot ja työpajat, harjoitustehtävät.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa:
Osaamisen tunnistamismenettely: aikaisemman kokemuksen raportointi ja osoittaminen
Tiedonhankinta: Osaamisen tunnistamismenettely: aikaisemmin hankitun osaamisen osoittaminen ja päivittämisen suunnitelman esittäminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: Kontaktiopetus 50h, itsenäinen ryhmätyöskentely sekä omat harjoitustehtävät 82h
Tiedonhankinta: Kontaktiopetus 6 h, harjoitustehtävien tekeminen pari- tai ryhmätyönä 10 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät sekä niiden erityispiirteet ja osaa ottaa ne huomioon tuotantoa suunnitellessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää eri käyttäjäryhmien vaatimukset suunnittelussa ja pystyy hyödyntämään keräämäänsä käyttäjätietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiakaslähtöisyys suunnittelussa: tuotantoryhmätehtävät sekä henkilökohtainen essee
Tiedonhankinta: Harjoitustehtävät. Hyväksytty - hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviään tai osallistunut ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät sekä niiden erityispiirteet ja osaa ottaa ne huomioon tuotantoa suunnitellessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää eri käyttäjäryhmien vaatimukset suunnittelussa ja pystyy hyödyntämään keräämäänsä käyttäjätietoa.
Opiskelija huomioi eri erityisryhmät työskentelyssään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.. Opiskelija osaa ottaa huomioon erityisryhmien tarpeet työssään.
Ilmoittautumisaika
30.08.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 30.04.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Leena Elenius
- Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
-
KUTU21Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida tapahtuman eri osien suunnittelussa sekä toteutuksessa erilaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet
- hyödyntää erilaisia käyttäjä- ja asiakaslähtöisiä tiedonhankintamenetelmiä
- hyödyntää ideoinnissaan osallistavan suunnittelun ja joukkoistamisen menetelmiä
- tunnistaa tapahtumassaan palvelupolun ja sen toimijat
- ottaa huomioon erityisryhmät suunnittelussaan
Sisältö
- Palvelupolku ja personakset käsitteenä ja käytännön työkaluina tuotantojen suunnittelussa
- Asiakas- ja kohderyhmät
- Asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät suunnittelun apuna. (esimerkiksi havainnointi, haastattelu, suunnittelupeli, empatialuotain)
- Erityisryhmien sekä esteettömyyden huomioiminen tapahtumien suunnittelussa
- Osallistavan suunnittelun ja joukkoistamisen menetelmiä
Oppimateriaalit
Opettajan jakama luentomateriaali
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät sekä niiden erityispiirteet ja osaa ottaa ne huomioon tuotantoa suunnitellessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää eri käyttäjäryhmien vaatimukset suunnittelussa ja pystyy hyödyntämään keräämäänsä käyttäjätietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.