Pelit ja pelaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: KD18CNAA03
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa digitaalisten pelien historiaa.
- tunnistaa digitaalisten pelien ja pelaamisen ilmiöitä, ja osaa arvioida digitaalisten pelien suhdetta teknologiaan ja muuhun mediakulttuuriin.
- hahmottaa pelien sisällölliseen tulkintaan ja ymmärtämiseen liittyviä käsitteitä, ja pystyy hyödyntämään pelillistämisen menetelmiä erilaisten palvelujen kehityksessä.
- pystyy myös arvioimaan digitaalisia pelejä kirjastopalvelujen näkökulmasta ja huomioimaan pelaamisen ja pelillistämisen mahdollisuudet kirjastotyössä sekä kokoelmapolitiikassa.
Sisältö
- digitaalisen pelaamisen historia ja kontekstit
- palveluiden ja käyttäjien toiminnan pelillistäminen
- pelilukutaito
- pelit kirjastoaineistona
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija ymmärtää pelien merkityksen kirjastoaineistona ja hallitsee pelilukutaidon perusteet sekä pelillistämisen perusperiaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija hallitsee hyvin pelilukutaidon ja osaa soveltaa sitä medialukutaidon näkökulmasta kirjastotyöhön. Opiskelija tuntee hyvin pelaamisen historian kehityslinjat ja kykenee itsenäisesti ja ryhmässä pelillistämiseen liittyvään työskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelijalla on erinomainen tietämys pelaamisen historiasta ja hän pystyy innovoimaan ja soveltamaan pelillistämisen ideaa yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee myös konkreettisesti ja teoreettisesti soveltamaan ja pohtimaan pelilukutaitoa osana medialukutaitoa.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 21.02.2025
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Toni Annala
Opiskelijaryhmät
-
KUTU23Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KUTU24Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU21Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KITI23Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa digitaalisten pelien historiaa.
- tunnistaa digitaalisten pelien ja pelaamisen ilmiöitä, ja osaa arvioida digitaalisten pelien suhdetta teknologiaan ja muuhun mediakulttuuriin.
- hahmottaa pelien sisällölliseen tulkintaan ja ymmärtämiseen liittyviä käsitteitä, ja pystyy hyödyntämään pelillistämisen menetelmiä erilaisten palvelujen kehityksessä.
- pystyy myös arvioimaan digitaalisia pelejä kirjastopalvelujen näkökulmasta ja huomioimaan pelaamisen ja pelillistämisen mahdollisuudet kirjastotyössä sekä kokoelmapolitiikassa.
Sisältö
- digitaalisen pelaamisen historia ja kontekstit
- palveluiden ja käyttäjien toiminnan pelillistäminen
- pelilukutaito
- pelit kirjastoaineistona
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija ymmärtää pelien merkityksen kirjastoaineistona ja hallitsee pelilukutaidon perusteet sekä pelillistämisen perusperiaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija hallitsee hyvin pelilukutaidon ja osaa soveltaa sitä medialukutaidon näkökulmasta kirjastotyöhön. Opiskelija tuntee hyvin pelaamisen historian kehityslinjat ja kykenee itsenäisesti ja ryhmässä pelillistämiseen liittyvään työskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelijalla on erinomainen tietämys pelaamisen historiasta ja hän pystyy innovoimaan ja soveltamaan pelillistämisen ideaa yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee myös konkreettisesti ja teoreettisesti soveltamaan ja pohtimaan pelilukutaitoa osana medialukutaitoa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 25.02.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Toni Annala
Opiskelijaryhmät
-
KUTU20Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU23Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KUTU22Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa digitaalisten pelien historiaa.
- tunnistaa digitaalisten pelien ja pelaamisen ilmiöitä, ja osaa arvioida digitaalisten pelien suhdetta teknologiaan ja muuhun mediakulttuuriin.
- hahmottaa pelien sisällölliseen tulkintaan ja ymmärtämiseen liittyviä käsitteitä, ja pystyy hyödyntämään pelillistämisen menetelmiä erilaisten palvelujen kehityksessä.
- pystyy myös arvioimaan digitaalisia pelejä kirjastopalvelujen näkökulmasta ja huomioimaan pelaamisen ja pelillistämisen mahdollisuudet kirjastotyössä sekä kokoelmapolitiikassa.
Sisältö
- digitaalisen pelaamisen historia ja kontekstit
- palveluiden ja käyttäjien toiminnan pelillistäminen
- pelilukutaito
- pelit kirjastoaineistona
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija ymmärtää pelien merkityksen kirjastoaineistona ja hallitsee pelilukutaidon perusteet sekä pelillistämisen perusperiaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija hallitsee hyvin pelilukutaidon ja osaa soveltaa sitä medialukutaidon näkökulmasta kirjastotyöhön. Opiskelija tuntee hyvin pelaamisen historian kehityslinjat ja kykenee itsenäisesti ja ryhmässä pelillistämiseen liittyvään työskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelijalla on erinomainen tietämys pelaamisen historiasta ja hän pystyy innovoimaan ja soveltamaan pelillistämisen ideaa yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee myös konkreettisesti ja teoreettisesti soveltamaan ja pohtimaan pelilukutaitoa osana medialukutaitoa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 09.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 24.02.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Juhani Haarala
Opiskelijaryhmät
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KUTU22Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU21Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU19Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KITI20Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa digitaalisten pelien historiaa.
- tunnistaa digitaalisten pelien ja pelaamisen ilmiöitä, ja osaa arvioida digitaalisten pelien suhdetta teknologiaan ja muuhun mediakulttuuriin.
- hahmottaa pelien sisällölliseen tulkintaan ja ymmärtämiseen liittyviä käsitteitä, ja pystyy hyödyntämään pelillistämisen menetelmiä erilaisten palvelujen kehityksessä.
- pystyy myös arvioimaan digitaalisia pelejä kirjastopalvelujen näkökulmasta ja huomioimaan pelaamisen ja pelillistämisen mahdollisuudet kirjastotyössä sekä kokoelmapolitiikassa.
Sisältö
- digitaalisen pelaamisen historia ja kontekstit
- palveluiden ja käyttäjien toiminnan pelillistäminen
- pelilukutaito
- pelit kirjastoaineistona
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija ymmärtää pelien merkityksen kirjastoaineistona ja hallitsee pelilukutaidon perusteet sekä pelillistämisen perusperiaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija hallitsee hyvin pelilukutaidon ja osaa soveltaa sitä medialukutaidon näkökulmasta kirjastotyöhön. Opiskelija tuntee hyvin pelaamisen historian kehityslinjat ja kykenee itsenäisesti ja ryhmässä pelillistämiseen liittyvään työskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelijalla on erinomainen tietämys pelaamisen historiasta ja hän pystyy innovoimaan ja soveltamaan pelillistämisen ideaa yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee myös konkreettisesti ja teoreettisesti soveltamaan ja pohtimaan pelilukutaitoa osana medialukutaitoa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.