Liikeviestintä/Finnish Business CommunicationLaajuus (3 op)
Tunnus: IB00CL32
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti erilaissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti. Hän osaa analysoida ja arvioida viestintätaitoja osana ammatillista kehittymistä. Opiskelija osaa soveltaa SeAMKin Kirjallisten töiden ohjetta tehtävissään. Opiskelija tunnistaa yrityksen viestinnän keskeiset käsitteet suomen kielellä.
Sisältö
Yritysviestinnän peruskäsitteet
Tekstilajit
Ryhmäviestintätilanteet
Viestintätyylin analysointi
Esiintyminen ja vuorovaikutus
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa pääsääntöisesti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaisesti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan, hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta, teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Oppimateriaalit
Juholin, E. (2006 tai uudempi painos). Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön, opettajan ilmoittama materiaali