Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietoperusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02507-YHE220101-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 15.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.09.2024 - 16.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu, SAMK kampus Pori
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija käyttää, soveltaa ja arvioi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monitieteistä tietoperustaa sekä terveyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden kansallisia ja kansainvälisiä strategioita, ohjelmia ja suosituksia. Opiskelija kykenee hyödyntämään suomalaisen väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilastotietoja ja analysoimaan väestön terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä laajasti yhteiskunnassa. Opiskelija tarkastelee, vertailee ja arvioi hyvinvointi- ja terveyspalveluja lähtökohtana hyvinvointi- ja terveyserot, indikaattoritieto, hyvinvointikertomus ja vaikutusten ennakkoarviointi.

Sisältö

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tietoperusta; hyvinvoinnin ja terveyden kansalliset ja globaalit haasteet; väestön hyvinvointi ja terveys; terveyden eriarvoisuus; terveyden ja hyvinvoinnin indikaattorit; kestävä kehitys; hyvinvointikertomus; vaikutusten ennakkoarviointi (IVA/EVA).

Aika ja paikka

-OPINTOJAKSO TOTEUTETAAN KOKONAAN VERKOSSA ITSENÄISENÄ OPISKELUNA 27.9 - 2.12.2024, Ristiinopiskelu SeAMK - SAMK 1) Yksilötehtävinä THL-verkkokurssit 1 ja 2 Moodlessa, (max. 10 p.) Palautus viimeistään: 21.10.2024 2) Hyvinvointialueen tai kunnan Hyvinvointikertomus-/ suunnitelma Pareittain (tai yksilöllisesti) tehtävä kirjallinen oppimistehtävä (max. 50 p.) Palautus viimeistään: 25.11. 2024 3) Yksilötentti. Verkkotentti ilmoitetusta materiaalista Moodlessa (max. 40 p/ min 16 p.) Tentin voi suorittaa vain kerran ja se on auki maanantaina 2.12.2024 klo 8 - 21 4) Keskustelualueet 2 kpl : a) Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaaminen nyt ja tulevaisuudessa b) Virallisen tiedottamisen seuraaminen ja keskusteleminen terveyden edistämiseen liittyvistä tiedotteista. Tehdään koko opintojakson ajan. Viimeistään 7.12.2024, hyväksytty/ hylätty

Oppimateriaalit

TENTITTÄVÄ KIRJALLISUUS: 1. Patja, K. Absetz, P. ja Rautava, P. (toim.) 2022 Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim: Helsinki 1. painos. Luettavan e-kirjana kirjaston Finna-palvelussa SAMK tunnuksilla. 2. Sihto, M. ja Karvonen, S. (toim.) (2016). Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus -lähestymistapoja ja ratkaisuja. THL: Helsinki. Saatavana e-kirjana, Ositetuin kohdin eli kirjasta luku I ja III SUOSITELTAVAA KIRJALLISUUTTA: Bauman, A. & Nutbeam, D. 2014. Evaluation in a nutshell: a practical guide to the evaluation of health promotion programs. Sydney, AU, McGraw Hill (154 s.) EU:n terveyden edistämisen strategia. Saatavissa: http://ec.europa.eu/health-eu/health_in_the_eu/policies/index_fi.htm Eskola J. 2017. Kumpi vastuussa terveyden edistämisestä, yksilö vai yhteiskunta? Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim, 133(10), 974-6. Global strategy on human resources for health: Workforce 2030. https://www.who.int/hrh/resources/pub_globstrathrh-2030/en/ Hämäläinen, T.J. & Michaelson, J. (2014) Well-being and Beyond. Broadening the Public and Policy Discourse. Cheltenham. Edward Elgar. Sitra. Karvonen S., Kestilä L. ja Mäki-Opas T. (toim.) 2017, Terveyssosiologian linjoja. Gaudeamus. Laverack G. The Pocket Guide to Health Promotion (2014). Open University Press.Myös e-kirjana samkissa.142 s. Pietilä, A-M (toim.) (2010) Terveyden edistäminen - teorioista toimintaani. WSOYpro.Helsinki. Pietilä A-M.Terkamo-Moisio A. (2019) Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Itä-Suomen yliopisto. https://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-3108-5/urn_isbn_978-952-61-3108-5.pdf Terveydenhuoltolaki 30.12.2010/1326 : http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326 Thompson, S. & Watson, M & Tilford, S. 2018. The Ottawa Charter 30 years on: still an important standard for health promotion. International Journal of Health Promotion and Education 56: 2. 73–84. WHO: Milestones in Health Promotion 2030 Muu ajankohtainen maateriaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

ITSEOPISKELU KOKONAAN VERKOSSA. Ristiinopiskelu SeAMK - SAMK Tämä opinojakso on itseopiskeluaineistoon perustuva kokonaisuus: kokonaan verkko-opintoja, ei sisällä kontaktiopeusta tai erillistä opettajan ohjausta, opettaja arvioi vain loppusuoritukset. Määritelmä: Itseopiskeluun perustuvalla verkko-opiskelulla tarkoitetaan tässä opintojaksossa opiskelua, jossa opiskelija opiskelee itsenäisesti verkkoaineiston ja siihen sisältyvien ohjeiden avulla. Opiskelija voi materiaalin avulla ratkoa tehtäviä. Itseopiskeluun ei sisälly opettajan antamaa ohjausta ja siihen sisältyy vähän vuorovaikutusta muiden opiskelijoiden kanssa keskustelualueilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso aukeaa 27.9. 1) Yksilötehtävinä THL-verkkokurssit 1 ja 2 Moodlessa, (max. 10 p.) Todistusten palautus viimeistään: 21.10.2024 2) Hyvivointialueen tai kunnan Hyvinvointikertomus-/ suunnitelma Pareittain tehtävä kirjallinen oppimistehtävä (max. 50 p.) Palautus viimeistään: 25.11. 2024 3) Yksilötentti. Verkkotentti ilmoitetusta materiaalista Moodlessa (max. 40 p/ min 16 p.) Tentin voi suorittaa vain kerran ja se on auki maanantaina 2.12.2024 klo 8-21 4) Keskustelualueet 2 kpl : a) Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaaminen nyt ja tulevaisuudessa b) Virallisen tiedottamisen seuraaminen ja keskusteleminen terveyden edistämiseen liittyvistä tiedotteista keskustelualueella koko opintojakson aikana, viimeistään 7.12.2024, hyväksytty/ hylätty

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole suunniteltu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = n.133 h Moodlen videoluennot, Absetzin johdantoluento, THL Verkkokurssit ja keskustelualueet 20 h Oppimistehtävä 53 h Tentti ja siihen valmistautuminen 60 h

Siirry alkuun