Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02507-HT230008-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.09.2024 - 06.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.01.2025 - 21.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Satakunnan ammattikorkeakoulu, SAMK kampus Pori
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Opintojakso
- C-02507-HT230008
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
Opintojen eteneminen lukujärjestyksessä (TimeEditissä) viikoilla 2-12/2025 Toivomus: vko 2: Aloitus vko 4: 1. Check point vko 6: 2. Chek point vko 11: ehdotus 10.3.2025 klo 8,00 mennessä, kirjallisten töiden palautus opintojakson moodleen vko 12: ehdotus 19.3.2025 klo 8,00 mennessä, vertaisarviointien palautus opintojakson moodleen vko 12: 20.3.2025 (8h) Seminaari, valmiiden töiden vertaisarvioinnit ja vertaisarviointien esitykset
Tavoitteet
Opiskelija * ymmärtää terveyden edistämisen lähtökohdat * soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas-/potilastyössä * selittää asiakkaiden/potilaiden sekä väestötason terveysuhkia * soveltaa terveyttä edistävää työotetta * tukee asiakasta/potilasta oman terveytensä seurannassa ja itseohjautuvuuden vahvistumisessa sekä motivoitumisessa muutokseen * hyödyntää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksia hoitotyössä * ymmärtää työikäisen toimintakykyyn vaikuttavat tekijät * ymmärtää ympäristön vaikutuksia ihmisen terveyteen * ymmärtää ohjaus- ja opetusosaamisen keskeisiä ammattikäsitteitä, tietoperustaa, filosofisia, eettisiä ja pedagogisia lähtökohtia * suunnittelee, toteuttaa ja arvioi potilaan/asiakkaan sekä hänen läheistensä ohjausta, opetusta ja omahoidon tukemista
Sisältö
Terveyden edistämisen käsitteistö; terveyden edistämisen etiikka terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä lainsäädäntö; valtakunnalliset ohjeistukset ja ohjelmat sekä kansainväliset ja kansalliset suositukset, tilastot ja rekisterit; kansanterveysongelmat; terveyden edistämisen menetelmät; hyvinvointiteknologia asiakkaan terveyden tukemisessa; työikäisen työ- ja toimintakyky ja siihen vaikuttavat tekijät; ympäristöterveyden osa-alueet; ohjausta tukeva lainsäädäntö; etiikka ja viestintä osana ohjausta; keskeiset hoitotyön ohjaus- ja opetusmenetelmät; olemassa olevien materiaalien ja sähköisten ohjauskanavien hyödyntäminen ohjauksessa, opetuksessa ja omahoidon tukemisessa; asiakkaan/potilaan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi; voimavarakeskeinen ohjaaminen; motivoiva haastattelu, muutosvaihemalli, puheeksi ottaminen; ohjauksen vaikuttavuus ja laatu
Aika ja paikka
Toteutus verkossa, läsnäolovelvolliset tunnit opettajan hillissä, katso ajat TimeEditistä.
Oppimateriaalit
Patja, K.,Absetz, P., Rautava, P. ja Ripatti-Toledo, T. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim, Hki. (e-kirjana) Pietilä A-M. (toim.) 2010. Terveyden edistäminen, teorioista toimintaan. WSOYpro. Vertio H. 2003. Terveyden edistäminen. Tammi. Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus. Edita. Kauhanen, J., Erkkilä, A., Korhonen, M., Myllykangas, M. & Pekkanen, J. 2013. Kansanterveystiede. SanomaPro. löytyy e-kijana Kyngäs H. & Hentinen, M. 2008. Hoitoon sitoutuminen ja hoitotyö. WSOY (HUOM: ohjauksesta hyvää teoriatietoa, älä anna nimen hämätä hymy) Eloranta, T. ja Virkki, S. 2011. Ohjaus hoitotyössä. Helsinki: Tammi. Kyngäs, H., Kääriäinen, M., Poskiparta, M., Johansson K., Hirvonen, E. ja Renfors, T. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit. Vänskä, K.; Laitinen-Väänänen, S.; Kettunen, T. ja Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus. Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Helsinki: Edita Prima. . Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen www-sivut . Sosiaali- ja terveysministeriön www-sivut . Muita lähteitä moodle-pohjassa
Opetusmenetelmät
Opetusta parillisilla viikoilla 2-12/2025 - Opintojakson aloitus 4h, läsnäolovelvollisuus hillissä - Itsenäinen pienryhmätyöskentely verkossa - Check point x 2 (2x4h, läsnäolovelvollisuus hillissä) - Kirjallisen tehtävän laadinta - Kirjallisen työn vertaisarviointi - Seminaari 8 h, kirjallisten tehtävien esittely & käsittely, läsnäolovelvollisuus hillissä . Aloitusluento (katso TimeEdit): - 7.1.2025 (vko 2) 4h, Sirpa Kangas-Dahlin hillissä: https://hill.webex.com/meet/sikanga - Aloituksessa tarkennetaan toteutussuunnitelman sisältöjä ja keskustellaan Chek pointtien toteuttamistavasta, ajankohdista ja sisällöstä. . Check point : - 20.1.2025 (vk 4) 4h Sirpa Kangas-Dahlin hillissä: https://hill.webex.com/meet/sikanga - 4.2.2025 (vk 6) 4h Sirpa Kangas-Dahlin hillissä: https://hill.webex.com/meet/sikanga Seminaari (katso TimeEdit): - 20.3. 2025 (vk 12/8h), Sirpa Kangas-Dahlin hillissä: https://hill.webex.com/meet/sikanga - Opintojakson moodle avautuu vko 51/2025 eli ennen varsinaisen opintojakson alkamista, jotta opintojakson toteutukseen ja oppimateriaaleihin pääsee halutessaan tutuustumaan tarkemmin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen työ, palautus viimeistään viikkoa enne seminaaria vko 11 ehdotus 10.3.2025 klo 8.00. ??? . Vertaispalautteiden palautus viimeistään yksi arkipäivä ennen seminaaripäivää vko 12, ehdotus 17.3.2025 klo 8.00. ??? . Jos jostain syystä kirjallinen tehtävä on hylätty, sitä on mahdollisuus täydentää uusintapalautuspäivään mennessä, päivämäärä sovitaan seminaarissa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op =133h . Aloitustunneilla ja seminaaripäivässä 100% läsnäolovelvollisuus.
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee pääosin ammattiopintojen perusosaamista tuottavien opintojaksojen sisällöt.