Health Promotion, Self-Care Support and Patient Education in Nursing (5cr)
Course unit code: C-02507-HT230008
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
- Institution
- Satakunta University of Applied Sciences
Objective
Opiskelija * ymmärtää terveyden edistämisen lähtökohdat * soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas-/potilastyössä * selittää asiakkaiden/potilaiden sekä väestötason terveysuhkia * soveltaa terveyttä edistävää työotetta * tukee asiakasta/potilasta oman terveytensä seurannassa ja itseohjautuvuuden vahvistumisessa sekä motivoitumisessa muutokseen * hyödyntää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksia hoitotyössä * ymmärtää työikäisen toimintakykyyn vaikuttavat tekijät * ymmärtää ympäristön vaikutuksia ihmisen terveyteen * ymmärtää ohjaus- ja opetusosaamisen keskeisiä ammattikäsitteitä, tietoperustaa, filosofisia, eettisiä ja pedagogisia lähtökohtia * suunnittelee, toteuttaa ja arvioi potilaan/asiakkaan sekä hänen läheistensä ohjausta, opetusta ja omahoidon tukemista
Content
Terveyden edistämisen käsitteistö; terveyden edistämisen etiikka terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä lainsäädäntö; valtakunnalliset ohjeistukset ja ohjelmat sekä kansainväliset ja kansalliset suositukset, tilastot ja rekisterit; kansanterveysongelmat; terveyden edistämisen menetelmät; hyvinvointiteknologia asiakkaan terveyden tukemisessa; työikäisen työ- ja toimintakyky ja siihen vaikuttavat tekijät; ympäristöterveyden osa-alueet; ohjausta tukeva lainsäädäntö; etiikka ja viestintä osana ohjausta; keskeiset hoitotyön ohjaus- ja opetusmenetelmät; olemassa olevien materiaalien ja sähköisten ohjauskanavien hyödyntäminen ohjauksessa, opetuksessa ja omahoidon tukemisessa; asiakkaan/potilaan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi; voimavarakeskeinen ohjaaminen; motivoiva haastattelu, muutosvaihemalli, puheeksi ottaminen; ohjauksen vaikuttavuus ja laatu
Qualifications
Opiskelija hallitsee pääosin ammattiopintojen perusosaamista tuottavien opintojaksojen sisällöt.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija * kuvaa terveyden edistämisen ja ohjauksen lähtökohtia hoitotyössä pinnallisesti ja suppeasti * suunnittelee, toteuttaa ja arvioi ohjausta, opetusta ja omahoidon tukemista asiakaslähtöisesti osittain näyttöön perustuen, ja osittain hyvinvointiteknologiaa hyödyntäen * käyttää ammattikäsitteitä pääosin johdonmukaisesti * etsii tietoa monipuolisesti erilaisista tietolähteistä * toimii opintojaksolla vastuullisesti aikataulua, tehtävänantoja ja ohjeita noudattaen
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija * selittää terveyden edistämisen ja ohjauksen lähtökohtia hoitotyössä loogisesti ja selkeästi * suunnittelee, toteuttaa ja arvioi ohjausta, opetusta ja omahoidon tukemista asiakaslähtöisesti näyttöön perustuen, ja hyvinvointiteknologiaa hyödyntäen * käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti * käyttää monipuolisesti ja kriittisesti eri tietolähteitä * toimii opintojaksolla itsenäisesti ja vastuullisesti aikataulua, tehtävänantoja ja ohjeita noudattaen
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija * analysoi terveyden edistämisen ja ohjauksen lähtökohtia hoitotyössä * suunnittelee, toteuttaa ja arvioi ohjausta, opetusta ja omahoidon tukemista asiakaslähtöisesti laajaan näyttöön perustuen, käytännönläheisesti ja hyvinvointiteknologiaa hyödyntäen * käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja luotettavasti eri tilanteissa * hyödyntää laajaa lähdemateriaalia monipuolisesti ja kriittisesti sekä perustelee toimintaansa suhteessa siihen * toimii opintojaksolla itsenäisesti, vastuullisesti ja rakentavassa vuorovaikutuksessa aikataulua, tehtävänantoja ja ohjeita noudattaen