Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen hoitotyössä (5op)
Opintojakson tunnus: C-02507-HT230008
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Satakunnan ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
Opiskelija * ymmärtää terveyden edistämisen lähtökohdat * soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas-/potilastyössä * selittää asiakkaiden/potilaiden sekä väestötason terveysuhkia * soveltaa terveyttä edistävää työotetta * tukee asiakasta/potilasta oman terveytensä seurannassa ja itseohjautuvuuden vahvistumisessa sekä motivoitumisessa muutokseen * hyödyntää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksia hoitotyössä * ymmärtää työikäisen toimintakykyyn vaikuttavat tekijät * ymmärtää ympäristön vaikutuksia ihmisen terveyteen * ymmärtää ohjaus- ja opetusosaamisen keskeisiä ammattikäsitteitä, tietoperustaa, filosofisia, eettisiä ja pedagogisia lähtökohtia * suunnittelee, toteuttaa ja arvioi potilaan/asiakkaan sekä hänen läheistensä ohjausta, opetusta ja omahoidon tukemista
Sisältö
Terveyden edistämisen käsitteistö; terveyden edistämisen etiikka terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä lainsäädäntö; valtakunnalliset ohjeistukset ja ohjelmat sekä kansainväliset ja kansalliset suositukset, tilastot ja rekisterit; kansanterveysongelmat; terveyden edistämisen menetelmät; hyvinvointiteknologia asiakkaan terveyden tukemisessa; työikäisen työ- ja toimintakyky ja siihen vaikuttavat tekijät; ympäristöterveyden osa-alueet; ohjausta tukeva lainsäädäntö; etiikka ja viestintä osana ohjausta; keskeiset hoitotyön ohjaus- ja opetusmenetelmät; olemassa olevien materiaalien ja sähköisten ohjauskanavien hyödyntäminen ohjauksessa, opetuksessa ja omahoidon tukemisessa; asiakkaan/potilaan ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi; voimavarakeskeinen ohjaaminen; motivoiva haastattelu, muutosvaihemalli, puheeksi ottaminen; ohjauksen vaikuttavuus ja laatu
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee pääosin ammattiopintojen perusosaamista tuottavien opintojaksojen sisällöt.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija * kuvaa terveyden edistämisen ja ohjauksen lähtökohtia hoitotyössä pinnallisesti ja suppeasti * suunnittelee, toteuttaa ja arvioi ohjausta, opetusta ja omahoidon tukemista asiakaslähtöisesti osittain näyttöön perustuen, ja osittain hyvinvointiteknologiaa hyödyntäen * käyttää ammattikäsitteitä pääosin johdonmukaisesti * etsii tietoa monipuolisesti erilaisista tietolähteistä * toimii opintojaksolla vastuullisesti aikataulua, tehtävänantoja ja ohjeita noudattaen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija * selittää terveyden edistämisen ja ohjauksen lähtökohtia hoitotyössä loogisesti ja selkeästi * suunnittelee, toteuttaa ja arvioi ohjausta, opetusta ja omahoidon tukemista asiakaslähtöisesti näyttöön perustuen, ja hyvinvointiteknologiaa hyödyntäen * käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti * käyttää monipuolisesti ja kriittisesti eri tietolähteitä * toimii opintojaksolla itsenäisesti ja vastuullisesti aikataulua, tehtävänantoja ja ohjeita noudattaen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija * analysoi terveyden edistämisen ja ohjauksen lähtökohtia hoitotyössä * suunnittelee, toteuttaa ja arvioi ohjausta, opetusta ja omahoidon tukemista asiakaslähtöisesti laajaan näyttöön perustuen, käytännönläheisesti ja hyvinvointiteknologiaa hyödyntäen * käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja luotettavasti eri tilanteissa * hyödyntää laajaa lähdemateriaalia monipuolisesti ja kriittisesti sekä perustelee toimintaansa suhteessa siihen * toimii opintojaksolla itsenäisesti, vastuullisesti ja rakentavassa vuorovaikutuksessa aikataulua, tehtävänantoja ja ohjeita noudattaen