Siirry suoraan sisältöön

Kvalitatiivinen tutkimus ja kehittämishankkeen toteuttaminen (3op)

Toteutuksen tunnus: LT00BD29-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.10.2018 - 31.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.03.2019 - 24.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Miia Koski
Opintojakso
LT00BD29

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa tieteellisen tutkimuksen, tutkimuksellisen kehittämistyön ja arkipäivän kehittämistyön erot. Opiskelija osaa määritellä kehittämistyön lähestymistapoja, prosesseja ja menetelmiä sekä esitellä tutkimuksellisen kehittämistyön etenemisprosessin. Opiskelija osaa selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa ja osaa antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä.
Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen lähtökohdat ja ominaispiirteet, määritellä laadullisen tutkimuksen lähestymistapoja ja menetelmiä, kerätä laadullisen tutkimusaineiston ja analysoida sitä sekä tunnistaa eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät periaatteet ja noudattaa niitä.

Sisältö

- tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuus
- lähestymistavat kehittämistyössä
- kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä
- laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset
- laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät
- laadullisen tutkimuksen analysointi
- laadullisen tutkimuksen tulkinta ja löydösten raportointi
- eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät kysymykset

Oppimateriaalit

Suvi Ronkainen, Leila Pehkonen, Sari Lindbom-Ylänne(2011) Tutkimuksen Voimasanat, SanomaPro
ja/tai
Vilkka, H. & Airaksinen, T.: Toiminnallinen opinnäytetyö. Tammi 2004
ja/tai
Anttila, P. 2007. Realistinen evaluaatio ja tuloksellinen kehittämistyö. Hamina: Akatiimi

Opetusmenetelmät

Luennot ja etätyöskentely
Oppimistehtävänä:Toiminnallinen tutkimussuunnitelma

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus n 14 h
Itsenäinen työskentely n 67h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin jossain määrin
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuutta ja kehittämistyön lähestymistapoja melko hyvin.
Opiskelija osaa käyttää kehittämistyön menetelmiä melko kattavasti.
Opiskelija osoittaa hyvää hallintaa laadullisen tutkimuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet

Siirry alkuun