Brändin rakentaminen ja johtaminen (4op)
Toteutuksen tunnus: KD07BMMA215-1
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2015 - 02.11.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.11.2015 - 01.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
- Opettajat
- Terhi Anttila
- Opintojakso
- KD07BMMA215
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella, rakentaa, kehittää ja johtaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia innovatiivisesti ja luovasti brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.
Sisältö
- Brändin määrittely
- Brändin persoonallisuus, ydinlupaus ja arvot
- Tavaramerkki
- Brändien merkitys kuluttajille ja yrityksille
- Brändin rakentaminen
- Brändin rakentamisen esteet
- Brändin elinkaaren hallinta
- Brändin suorituskyvyn mittaus
Oppimateriaalit
- Aaker, D. (2002). Building Strong Brands
- Laakso, H. (2003). Brandit kilpailuetuna. Miten rakennan ja kehitän tuotemerkkiä
- Malmelin, M. & Hakala, J. (2007). Radikaali brändi
- Sounio, Lisa (2010). Brändikäs
- Oheismateriaalia luennoitsijan ilmoituksen mukaan
Opetusmenetelmät
- Luennot ja ryhmätöiden esitykset
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely (oppimispäiväkirja)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä työharjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Luennot ja ryhmätöiden esitykset 26 h
- Ryhmätyöskentely 35 h
- Itsenäinen työskentely 45 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella, rakentaa, kehittää ja johtaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia innovatiivisesti ja luovasti brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.
Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella ja rakentaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.
Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa brändejä. Opiskelija tunnistaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.
Esitietovaatimukset
Edeltävät markkinoinnin opinnot