Asiantuntijuus akuuteissa tilanteissa (10op)
Toteutuksen tunnus: BI00BP03-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.09.2018 - 30.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2018 - 30.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
- Opettajat
- Mari Salminen-Tuomaala
- Paula Paussu
- Tiina Koskela
- Opintojakso
- BI00BP03
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida potilaan/asiakkaan hoidon ja ohjauksen sekä kuntoutuksen tarpeita ja valita näyttöön perustuvan tiedon mukaisia optimaalisia toimintamenetelmiä akuuteissa tilanteissa. Opiskelija osaa kehittää potilas/asiakasturvallisuutta edistävää toimintaa akuuteissa tilanteissa.
Sisältö
Laajavastuinen asiantuntijuus akuuttihoitotyössä
Kliininen asiantuntijaosaaminen akuuteissa tilanteissa
Akuuteissa tilanteissa toimiminen prosessina.
Moniammatillinen tiimityöskentely akuuteissa tilanteissa
Uramallit akuuttihoitotyön näkökulmasta
Osaamisen jakaminen kliinisenä asiantuntijana
Akuutisti sairastuneen hoitotyön erilaiset ohjauskäytänteet
Päätöksentekotaidot, tilannetietoisuus ja tunneälytaidot akuuttihoitotyön tilanteissa
CRM-taidot, akuutin tilanteen johtaminen
Potilasturvallisuus akuuttihoitotyössä
Akuuttihoitotyön laadun kehittäminen
Hoidon tarpeen arviointi, erilaiset skeemat ja protokollat
Digitalisaatio akuuttihoitotyön näkökulmasta
Oppimateriaalit
Alahuhta S, Ala-Kokko T, Kiviluoma K, Perttilä J, Ruokonen E, Silfvast T. 2014. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Kustannus Oy Duodecim. Bookwell Oy. Porvoo.
Denisco S.M., Barker, A.M. 2016. Advanced Practice Nursing. Essential Kowledge for the Profession. Jones & Bartlett Learning. (3. painos tai uud.)
Burns S.M., Delgado S.A. 2016. Acute and critical care nurse practitioner. Cases in diagnostic reasoning. American Association of Critical Care Nurses. McGraw-Hill Education Books.
Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T., Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hotus. Skhole Oy.
Kosonen A, Saikko S, Alanen P., Jormakka J. 2016. Oireista työdiagnoosiin.
Nurminen R. (toim.) 2011. Tulevaisuuden erityisosaaminen. Turun AMK. Raportteja 113.
Opetusmenetelmät
Monimuotoiset, innovatiiviset ja osallistavat opetusmenetelmät (mm. Foresight Framework, Learning cafe, simulaatio-opetus) ja itsenäiset tehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä kliinistä asiantuntijuutta akuuteissa tilanteissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa kliinistä asiantuntijaosaamista akuuteissa tilanteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kehittää kliinistä asiantuntijaosaamista erilaisissa akuuteissa tilanteissa
Lisätiedot
Jokainen poissaolopäivä korvataan opettajan kanssa sovittavalla tehtävällä.