Siirry suoraan sisältöön

Palvelukonseptin kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: KI15CRPK002-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.04.2017 - 22.10.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.09.2017 - 28.10.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettajat
Elina Ojala
Ilkka Latomäki
Opintojakso
KI15CRPK002

Tavoitteet

Opiskelija tuntee strategisen suunnittelun ja johtamisen perusteet. Opiskelija osaa selittää ennakoinnin, innovatiivisuuden ja luovuuden merkityksen palvelukonseptien kehittämisessä. Opiskelija osaa tilojen toiminnallisen suunnittelun ja osaa kehittää palvelukonseptia myös prosessilähtöisesti.

- Opiskelija osaa laatia palvelukonseptin budjetin ja suunnitella sen rahoituksen.

Sisältö

- strateginen suunnittelu ja johtaminen
- innovatiivisuus ja luovuus liiketoiminnassa
- ennakointimenetelmät
- tilojen toiminnallinen suunnittelu osana konseptia
- palvelukonseptin taloudellinen suunnittelu

Oppimateriaalit

Henkilöstöjohtaminen strateginen kilpaailutekijä / Riitta Viitala.
Strateginen ajattelu & toiminta / Timo Santalainen.
Arvojohtaminen / Tero J. Kauppinen.
Strateginen johtaminen: menestyksen timantti / Mika Kamensky.
Luovan asiantuntijaorganisaation johtaminen / Maisa Huuhka.
Nalle Puh ja johtamisen taito: jossa hyvin Tärkeä Karhu ja hänen ystävänsä Perehtyvät Hyvin Tärkeään Aiheeseen Roger E.Allen ; [suomentanut Pirkko Biström] ; [kuvittanut Ernest H. Shepard]
Strategiamalli / Jukka Ala-Mutka.
Toisinajattelua strategisesta johtamisesta / toimittajat: Saku Mantere, Kimmo Suominen ja Eero Vaara ; [kuvitus: Krista Partti].
Viisautta johtamiseen sodankäynnin taitoa naisille Chin-Ning Chu ; suomentanut Jaana Iso-Markku.
Strategisen henkilöstöjohtamisen käytännöt Martti elsilä & Sari Salojärvi (toim.)
Strateginen henkilöstötuottavuuden johtaminen Marko Kesti.
Johtamisen johtaminen kuinka johtamisesta tehdään kilpailukykyä lisäävä tekijä Tero J. Kauppinen.
Strategiasta tuloksiin: tehokas johtamisjärjestelmä / Mika Niemelä, Anne Pirker, Johan Westerlund.
Luova ote huippusuoritukseen: resonanssi ratkaisee / Eija Mäkirintala.
Johda verkossa: virtuaalijohtamisen monet ulottovuudet / Iiris Humala.
Muutos vaatii johtajuutta / John P. Kotter ; [suomennos: Maarit Tillmann].
Osaamisen johtaminen Suomen kunnissa / Elina Hyrkäs.
Kyvyistä kiinni: ikäjohtaminen yritysstrategiana Juhani Ilmarinen, Satu Lähteenmäki, Pekka Huuhtanen.
Rohkea johtaja hyödynnä kritiikki ja villit ideat Minna Isoaho.
Asiakastavoitteet ja -strategiat: asiakastuloslaskelma, -tase, -virta ja -portfoliot / Kalevi Hellman.
Osaamisen hallinnan uusi ulottuvuus / John W. Boudreau ja Peter M. amstad ; [käännös Kirsti Iivonen].
Yritysjohdon seitsemän kuolemansyntiä Jonathan Ellis & René Tissen ; [suomennos Inkeri Palmroth-Jousimaa].
Voittoa tavoittelemattoman organisaation johtaminen käytäntö ja periaatteet Peter F. Drucker ; [käännös Anna-Mari Kankkunen].
Eettinen johtaminen tie kestävään menestykseen Erika Heiskanen, Jari Salo.
Logistiikka osana strategista johtamista Mikko Haapanen, Ari P. J. Vepsäläinen, Taru Lindeman.
Heikkilä, Pekka, and Timo Saranpää. Hotelli- Ja Ravintola-alan Sisäinen Laskentatoimi. 5. tark. p. Helsinki: Restamark, 2013.
Selander, Kai, and Vuokko Valli. Hinnoittelu Ja Kannattavuus Matkailu- Ja Ravitsemisalalla. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit, 2007
Forgacs, Gabor, Ari Björkvist, and Nina Ståhls. Revenue Management: Tuottojen Johtaminen Hotellielinkeinossa. Helsinki: HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu, 2013.
Lisäksi muu oppitunneilla ja verkossa jaettu materiaali

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät, ryhmätyöt, luennot, verkko-opiskelu ja itsenäinen opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla suunnittellaan palvelukonsepti laskelmineen yhteistyössä elinkeinoelämän edustajan tai edustajien kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssista ei järjestetä tenttiä. Kurssi arvioidaan kehitetyn palvelukonseptin perusteella ja muilla perusteilla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktitunnit 13h
Verkko-opetus 65h
Itsenäinen opiskelu and ryhmätyöskentely 57 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida strategisen suunnittelun ja johtamisen merkitystä osana palvelukonseptin suunnittelua.
Opiskelija tunnistaa yhteyksiä ennakoinnin, innovatiivisuuden ja luovuuden merkityksen palvelukonseptien kehittämisessä.
Opiskelija osaa suhteuttaa tilojen toiminnallisen suunnittelun osaksi palvelukonseptin kehittämistä ja osaa suunnitella palvelukonsepteja myös prosessilähtöisesti.
Opiskelija osaa laatia perustellun palvelukonseptin budjetin ja suunnitella rahoituksen.

3
Opiskelija selittää strategisen suunnittelun ja johtamisen merkitystä.
Opiskelija osaa perustella ennakoinnin, innovatiivisuuden ja luovuuden merkitystä palvelukonseptien kehittämisessä.
Opiskelija osaa suunnitella toiminnallisia tiloja ja kehittää palvelukonseptia myös prosessilähtöisesti.
Opiskelija osaa laatia palvelukonseptin budjetin ja suunnitella sen rahoituksen.

1
Opiskelija osaa luetella strategisen suunnittelun ja johtamisen perusteita.
Opiskelija tunnistaa ennakoinnin, innovatiivisuuden ja luovuuden merkityksen palvelukonseptien kehittämisessä.
Opiskelija tunnistaa tilojen toiminnallisen suunnittelun ja palvelukonseptin prosessilähtöisen kehittämisen periaatteita.
Opiskelija osaa tulkita palvelukonseptin budjettia ja rahoitusta ja luetella siihen kuuluvat osa-alueet.

Esitietovaatimukset

- Yritystoiminta ja yrittäjyys, Henkilöstöjohtaminen ja esimiestyö ruokaketjussa, Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussa.

Siirry alkuun