Sosiokulttuuriset menetelmät (3op)
Toteutuksen tunnus: GERAEV300-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.03.2017 - 09.04.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.04.2017 - 31.05.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Geronomi (AMK)
- Opettajat
- Tiina Kohtamäki
- Opintojakso
- GERAEV300
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Sisällön jaksotus
Orientointi opintojaksoon
- TTAP™ (teemallinen, taiteita hyödyntävä kuntoutusmenetelmä) ja siihen liittyvät harjoitukset
- valokuvan menetelmällinen hyödyntäminen
- oman motivoitumisen ja innostumisen merkitys luovan toiminnan menetelmien toteuttamisessa.
Tavoitteet
Opiskelijalla on perustiedot ja -taidot taiteen ja kulttuurin menetelmistä sekä mahdollisuuksista vanhustyössä. Hän osaa itse työskennellä tavoitteellisesti ja suunnitella luovan toiminnan prosessin alusta loppuun. Opiskelija on tietoinen luovista voimavaroistaan ja osaa käyttää niitä. Hän ymmärtää menetelmien merkityksen minäkuvan ja itsetunnon sekä yhteisöllisyyden vahvistajina. Opiskelija osaa ohjata vanhuksia yksilöinä ja osana ryhmää.
Sisältö
- TTAP (teemallinen, taiteita hyödyntävä kuntoutusmenetelmä) ja siihen liittyvät harjoitukset
- valokuvan menetelmällinen hyödyntäminen
- oman motivoitumisen ja innostumisen merkitys luovan toiminnan menetelmien toteuttamisessa.
Oppimateriaalit
- Levine Madori, L. 2010.Therapeutic Thematic Arts Programming- menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa. Hämeen AMK. Hämeenlinna.
- Rankanen M., Hentinen M. & Mantere M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)
- Hakola U. & al. Valokuvan terapeuttinen voima. Duodecium s. 211-227 ja 245-248.
- Voimaa Taiteesta. Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. 2013.Tampereen yliopisto, Tutkivan teatterityön keskus: Tammerprint. Saatavana: http://www.voimaataiteesta.fi/uploads/pdf/Voimaa_taiteesta.pdf
- Kohtamäki, T & Palomäki, S-L. 2010. Valokuvat vanhainkodin asukkaiden elämäntarinoiden lähteenä. Janus 2010 vol 18 (1) 2010, 35-47. Saatavuus: http://www.sosiaalipoliittinenyhdistys.fi/janus/
- Halkola, U. & .al. 2009. Valokuvan terapeuttinen voima. DUODECIM. (s. 211-227 ja 245-248)
- Kurki, L 2008. Innostava vanhuus. Sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa. Helsinki: Finnlectura.
- Bojner-Horowitz, E.&Bojner, G. 2007 Mielihyvää musiikista.(sov. osin)
- Rankanen, M., Hentinen, M. &Mantere, M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)
Opetusmenetelmät
Toiminnalliset harjoitukset, kokemuksellinen oppiminen. Luennot, yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät. opintojaksolla on käytössä moodle-oppimispohja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitukset liitetään tuevaan harjoitteluun kotihoidossa, pitkäaikaishoivassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
106h:
- 32h luennot ja toiminnalliset harjoitukset,
- 54h itsenäinen työskentely
- 20h harjoitukset
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija on perehtynyt sosiokulttuurisen työn menetelmiin. Hän osaa joitakin luovan toiminnan työskentelytapoja. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa työprosessin ryhmän jäsenenä. Opiskelija käyttää luovia taitojaan työvälineenä ja yhteisöllisyyden vahvistajana.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.