Skip to main content

Sociocultural Methods (3cr)

Code: GERAEV300-3001

General information


Enrollment
10.03.2017 - 09.04.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.04.2017 - 31.05.2017
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Degree programmes
Bachelor of Social Services and Health Care, Applied Gerontology
Teachers
Tiina Kohtamäki
Course
GERAEV300

Evaluation scale

Passed/failed

Content scheduling

Orientointi opintojaksoon
- TTAP™ (teemallinen, taiteita hyödyntävä kuntoutusmenetelmä) ja siihen liittyvät harjoitukset
- valokuvan menetelmällinen hyödyntäminen
- oman motivoitumisen ja innostumisen merkitys luovan toiminnan menetelmien toteuttamisessa.

Objective

Students will have basic skills and knowledge of the use and potential or arts and culture in work with older people. Students are able to work in a goal-oriented manner and plan a process of creative activitity. They are aware of and know how to use their creative resources. They understand the role the methods studied can have in strengthening self-concept, self-esteem and community spirit. Students learn to supervise creative activities for individuals and groups of older people.

Content

- TTAP (Therapeutic Thematic Arts Programming) and related exercises
- use of photographs
- the importance of students' own motivation and enthusiasm in arranging creative activities.

Materials

- Levine Madori, L. 2010.Therapeutic Thematic Arts Programming- menetelmä ikääntyneiden aikuisten hoidossa ja kuntoutuksessa. Hämeen AMK. Hämeenlinna.
- Rankanen M., Hentinen M. & Mantere M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)
- Hakola U. & al. Valokuvan terapeuttinen voima. Duodecium s. 211-227 ja 245-248.
- Voimaa Taiteesta. Malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. 2013.Tampereen yliopisto, Tutkivan teatterityön keskus: Tammerprint. Saatavana: http://www.voimaataiteesta.fi/uploads/pdf/Voimaa_taiteesta.pdf
- Kohtamäki, T & Palomäki, S-L. 2010. Valokuvat vanhainkodin asukkaiden elämäntarinoiden lähteenä. Janus 2010 vol 18 (1) 2010, 35-47. Saatavuus: http://www.sosiaalipoliittinenyhdistys.fi/janus/
- Halkola, U. & .al. 2009. Valokuvan terapeuttinen voima. DUODECIM. (s. 211-227 ja 245-248)
- Kurki, L 2008. Innostava vanhuus. Sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa. Helsinki: Finnlectura.
- Bojner-Horowitz, E.&Bojner, G. 2007 Mielihyvää musiikista.(sov. osin)
- Rankanen, M., Hentinen, M. &Mantere, M-H. 2007. Taideterapian perusteet. Duodecim. (sov. osin)

Teaching methods

Toiminnalliset harjoitukset, kokemuksellinen oppiminen. Luennot, yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät. opintojaksolla on käytössä moodle-oppimispohja.

Employer connections

Harjoitukset liitetään tuevaan harjoitteluun kotihoidossa, pitkäaikaishoivassa.

Student workload

106h:
- 32h luennot ja toiminnalliset harjoitukset,
- 54h itsenäinen työskentely
- 20h harjoitukset

Assessment criteria, approved/failed

Pass
Students are familiar with sociocultural methods. They know some creative activities and are able to plan and implement a work process as team members. Students use their creative abilities as a tool to promote community spirit.

Qualifications

No previous studies are required.

Go back to top of page