Siirry suoraan sisältöön

Terveyden lukutaito ja digitaalinen terveyden lukutaito terveyden edistämisessä (5op)

Toteutuksen tunnus: XX00DN98-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.02.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
0 - 100
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettajat
Katri Turunen
Merja Hoffrén-Mikkola
Mari Salminen-Tuomaala
Kaija Nissinen
Opintojakso
XX00DN98

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Tavoitteena, että opiskelija osaa
- määritellä terveyden lukutaitoon keskeisesti liittyvät käsitteet
- selittää, mitkä (makro- ja mikrotason) tekijät ovat yhteydessä terveyden lukutaitoon ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon
- selittää, kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilön kykyyn edistää omaa terveyttä ja hyvinvointiaan
- selittää, miten terveyden lukutaito kytkeytyy omahoitoon ja itsehoitoon sekä hoitomotivaatioon
- tunnistaa erilaisia terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittareita
- tunnistaa taustatekijöiden merkitystä terveyden lukutaidolle

- arvioida yhteiskunnallisten ja terveyspoliittisten päätösten vaikutusta hyvinvointiin terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon kautta
- tunnistaa terveyden lukutaitoon liittyviä eettisiä kysymyksiä

Sisältö

käsitemäärittelyt: lukutaito, digitaalinen lukutaito, terveyden lukutaito, digitaalinen terveyden lukutaito
- terveyden lukutaito ja digitaalinen terveyden lukutaito terveyden voimavarana
- terveyden lukutaito kliinisestä ja kansanterveysnäkökulmasta
- terveyden lukutaito omahoidon/itsehoidon tukena
- terveyden lukutaito eri väestöryhmissä (ikä, sosioekonomiset tekijät, monikulttuurisuus)
- terveyden lukutaito ja elämänlaatu
- terveyden lukutaito ja terveyspalvelu/hyvinvointi/sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä
- terveyden lukutaito ja terveyspoliittiset ratkaisut
- digitaalisuus (eHealth literacy/digital health literacy)
terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittarit
- terveyden lukutaito ja eettiset kysymykset
- terveyden lukutaito vs. internetin ei-näyttöön perustuvat populaarilähteet

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodle alustalla oleva oppimateriaali.
Knuuti, J. (2020) Kauppatavarana terveys. Selviydy terveysväitteiden viidakossa. Minerva.

Opetusmenetelmät

Ajasta ja paikasta riippumaton verkkototeutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op vastaa 137 h työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osaa määritellä terveyden lukutaitoon keskeisesti liittyvät käsitteet (lukutaito, digitaalinen lukutaito, terveyden lukutaito, digitaalinen terveyden lukutaito)

Opiskelija osaa selittää, mitkä (makro- ja mikrotason) tekijät ovat yhteydessä terveyden lukutaitoon ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon. Opiskelija tunnistaa taustatekijöiden merkityksen terveyden lukutaitoon.

Opiskelija osaa selittää, kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilön kykyyn edistää omaa terveyttä ja hyvinvointiaan, omahoitoon, itsehoitoon ja hoitomotivaatioon.

Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittareita

Opiskelija osaa arvioida miten yhteiskunnallisilla ja terveyspoliittisilla päätöksillä vaikutetaan hyvinvointiin terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon kautta.

Opiskelija tunnistaa terveyden lukutaitoon liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa etsiä niihin ratkaisuja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

-

Arviointikriteerit, hyvä (3)

-

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa määritellä terveyden lukutaitoon keskeisesti liittyvät käsitteet (lukutaito, digitaalinen lukutaito, terveyden lukutaito, digitaalinen terveyden lukutaito)

Opiskelija osaa selittää, mitkä (makro- ja mikrotason) tekijät ovat yhteydessä terveyden lukutaitoon ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon. Opiskelija tunnistaa taustatekijöiden merkityksen terveyden lukutaitoon.

Opiskelija osaa selittää, kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilön kykyyn edistää omaa terveyttä ja hyvinvointiaan, omahoitoon, itsehoitoon ja hoitomotivaatioon.

Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittareita

Opiskelija osaa arvioida miten yhteiskunnallisilla ja terveyspoliittisilla päätöksillä vaikutetaan hyvinvointiin terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon kautta.

Opiskelija tunnistaa terveyden lukutaitoon liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa etsiä niihin ratkaisuja.

Siirry alkuun