Terveyden lukutaito ja digitaalinen terveyden lukutaito terveyden edistämisessä (5op)
Toteutuksen tunnus: XX00DN98-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.02.2026 - 31.12.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
- Opettajat
- Katri Turunen
- Merja Hoffrén-Mikkola
- Mari Salminen-Tuomaala
- Kaija Nissinen
- Opintojakso
- XX00DN98
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Tavoitteena, että opiskelija osaa
- määritellä terveyden lukutaitoon keskeisesti liittyvät käsitteet
- selittää, mitkä (makro- ja mikrotason) tekijät ovat yhteydessä terveyden lukutaitoon ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon
- selittää, kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilön kykyyn edistää omaa terveyttä ja hyvinvointiaan
- selittää, miten terveyden lukutaito kytkeytyy omahoitoon ja itsehoitoon sekä hoitomotivaatioon
- tunnistaa erilaisia terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittareita
- tunnistaa taustatekijöiden merkitystä terveyden lukutaidolle
- arvioida yhteiskunnallisten ja terveyspoliittisten päätösten vaikutusta hyvinvointiin terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon kautta
- tunnistaa terveyden lukutaitoon liittyviä eettisiä kysymyksiä
Sisältö
käsitemäärittelyt: lukutaito, digitaalinen lukutaito, terveyden lukutaito, digitaalinen terveyden lukutaito
- terveyden lukutaito ja digitaalinen terveyden lukutaito terveyden voimavarana
- terveyden lukutaito kliinisestä ja kansanterveysnäkökulmasta
- terveyden lukutaito omahoidon/itsehoidon tukena
- terveyden lukutaito eri väestöryhmissä (ikä, sosioekonomiset tekijät, monikulttuurisuus)
- terveyden lukutaito ja elämänlaatu
- terveyden lukutaito ja terveyspalvelu/hyvinvointi/sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä
- terveyden lukutaito ja terveyspoliittiset ratkaisut
- digitaalisuus (eHealth literacy/digital health literacy)
terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittarit
- terveyden lukutaito ja eettiset kysymykset
- terveyden lukutaito vs. internetin ei-näyttöön perustuvat populaarilähteet
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodle alustalla oleva oppimateriaali.
Knuuti, J. (2020) Kauppatavarana terveys. Selviydy terveysväitteiden viidakossa. Minerva.
Opetusmenetelmät
Ajasta ja paikasta riippumaton verkkototeutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op vastaa 137 h työtä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa määritellä terveyden lukutaitoon keskeisesti liittyvät käsitteet (lukutaito, digitaalinen lukutaito, terveyden lukutaito, digitaalinen terveyden lukutaito)
Opiskelija osaa selittää, mitkä (makro- ja mikrotason) tekijät ovat yhteydessä terveyden lukutaitoon ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon. Opiskelija tunnistaa taustatekijöiden merkityksen terveyden lukutaitoon.
Opiskelija osaa selittää, kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilön kykyyn edistää omaa terveyttä ja hyvinvointiaan, omahoitoon, itsehoitoon ja hoitomotivaatioon.
Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittareita
Opiskelija osaa arvioida miten yhteiskunnallisilla ja terveyspoliittisilla päätöksillä vaikutetaan hyvinvointiin terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon kautta.
Opiskelija tunnistaa terveyden lukutaitoon liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa etsiä niihin ratkaisuja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
-
Arviointikriteerit, hyvä (3)
-
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa määritellä terveyden lukutaitoon keskeisesti liittyvät käsitteet (lukutaito, digitaalinen lukutaito, terveyden lukutaito, digitaalinen terveyden lukutaito)
Opiskelija osaa selittää, mitkä (makro- ja mikrotason) tekijät ovat yhteydessä terveyden lukutaitoon ja digitaaliseen terveyden lukutaitoon. Opiskelija tunnistaa taustatekijöiden merkityksen terveyden lukutaitoon.
Opiskelija osaa selittää, kuinka terveyden lukutaito vaikuttaa yksilön kykyyn edistää omaa terveyttä ja hyvinvointiaan, omahoitoon, itsehoitoon ja hoitomotivaatioon.
Opiskelija tunnistaa erilaisia terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon mittareita
Opiskelija osaa arvioida miten yhteiskunnallisilla ja terveyspoliittisilla päätöksillä vaikutetaan hyvinvointiin terveyden lukutaidon ja digitaalisen terveyden lukutaidon kautta.
Opiskelija tunnistaa terveyden lukutaitoon liittyviä eettisiä kysymyksiä ja osaa etsiä niihin ratkaisuja.