Siirry suoraan sisältöön

Digitalisaatio korjausrakentamisessa (2op)

Toteutuksen tunnus: XX00DU48-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
20.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Insinööri (AMK), Rakennustekniikka
Rakennusmestari (AMK), Rakennustekniikka
Opettajat
Juho Lohilahti
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
XX00DU48

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Digitalisaatio korjausrakentamisessa -opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijoille valmiuksia hyödyntää rakennusalalla käytössä olevia digitaalisia työkaluja. Opintojaksolla käydään läpi tietomallien ja erityisesti inventointimallinnuksen perusteita, ja tutustutaan niiden käytön ja hyödyntämisen periaatteisiin. Opintojakson tavoitteena on myös esitellä tekoälyn käyttöä ja tutkia miten sitä voitaisiin hyödyntää korjausrakentamisessa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• Hyödyntää digitaalisia työkaluja ja tekoälyä korjausrakentamisessa
• Soveltaa yleisiä tietomallivaatimuksia korjausrakentamisessa
• Hyödyntää tietomallien analysointiin tarkoitettuja työkaluja korjausrakentamisessa

Sisältö

• Erilaiset digitaaliset työkalut ja teknologiat korjausrakentamisessa
• Käytännön esimerkkejä digitalisaation soveltamisesta korjaushankkeissa
• Tietomallinnuksen perusteet
• Inventointimallien hyödyntäminen korjausrakentamisessa
• Tietomallien analysointiin ja kommentointiin soveltuvan työkalun käyttö ja muut tehtävät

Aika ja paikka

ITSENÄISESTI SUORITETTAVA VERKKO-OPINTO

Opinnot mahdollistavat opintojen suorittamisen oman aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Opettajan oma materiaali.
Rakennustietosäätiön kortisto soveltuvin osin.
Jäväjä & Lehtoviita, Tietomallintaminen talonrakennustyömaalla
YTV – Yleiset tietomallivaatimukset 2012

Opetusmenetelmät

Täysin itsenäisesti suoritettava verkko-opinto:

Opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Opinto suoritetaan itsenäisesti omaan tahtiin toteutusaikana. Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä.

Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon, tekee verkkotehtävät / harjoitusprojektin /tentin/-t annettujen ohjeiden mukaisesti. Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
• Opiskelija tunnistaa digitaalisten työkalujen hyödyntämisen vaikutukset korjausrakentamisessa.
• Opiskelija osaa käyttää joitain yleisimpiä digitaalisia työkaluja suunniteltaessa ja toteutettaessa
korjausrakentamisen kohteita
• Opiskelija on tutustunut tietomallinnuksen käsitteisiin
• Opiskelija osaa käyttää tietomallien analysointiin soveltuvia ohjelmistoja
• Opiskelija osaa hakea ja tulkita tietomallien sisältämää dataa
• Opiskelija on palauttanut kaikki opintojaksolle kuuluvat tehtävät
Hylätty:
• Opiskelija ei osoita tuntevansa digitaalisia työkaluja eikä sitä, miten niitä voidaan hyödyntää
korjausrakentamisen yhteydessä
• Opiskelija ei palauta tehtäviä lainkaan tai palautetut tehtävät eivät osoita hänen omaksuneen edes
välttävällä tasolla osaamistavoitteita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
• Opiskelija tunnistaa digitaalisten työkalujen hyödyntämisen vaikutukset korjausrakentamisessa.
• Opiskelija osaa käyttää joitain yleisimpiä digitaalisia työkaluja suunniteltaessa ja toteutettaessa korjausrakentamisen kohteita
• Opiskelija on tutustunut tietomallinnuksen käsitteisiin
• Opiskelija osaa käyttää tietomallien analysointiin soveltuvia ohjelmistoja
• Opiskelija osaa hakea ja tulkita tietomallien sisältämää dataa
• Opiskelija on palauttanut kaikki opintojaksolle kuuluvat tehtävät
Hylätty:
• Opiskelija ei osoita tuntevansa digitaalisia työkaluja eikä sitä, miten niitä voidaan hyödyntää korjausrakentamisen yhteydessä
• Opiskelija ei palauta tehtäviä lainkaan tai palautetut tehtävät eivät osoita hänen omaksuneen edes välttävällä tasolla osaamistavoitteita.

Siirry alkuun