Siirry suoraan sisältöön

Englanti (3op)

Toteutuksen tunnus: KG00BZ83-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.04.2025 - 04.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
20.10.2025 - 22.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Fysioterapeutti
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Suzana Zegrea
Ryhmät
FYS25
Fysioterapeutti (AMK)
Opintojakso
KG00BZ83

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan englannin kielellä ja motivoituu omaehtoiseen kielenopiskeluun tulevaisuudessa.

Sisältö

Ammattialan englannin sanasto; Terveydenhuollon ja fysioterapian englanti; Viestintä ammatillisessa englanninkielessä; Tieteellisiä englanninkielisiä artikkeleita

Aika ja paikka

Tunnit lukujärjestyksen mukaisesti SeAMKin kampuksella.

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

pari ja ryhmätyöskentely, seminaariesitykset, opetustuokiot MRN25 ryhmän kanssa, opetusvideo
Verkko-opetus (Moodle) ja kontaktiopetus. Läsnäolo noin 80%.
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullinen tenttiosuus toteutuu kahdessa osassa: seminaariesitykset englanniksi ja opetustuokiot MRN25 ryhmän kanssa.
Kirjallinen koe kurssin lopussa koulussa tai EXAMissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1 (hyväksytty osaaminen)
Opiskelija selviytyy rutiiniluonteisissa, suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa moniammatillisessa työyhteisössä (esim. sähköposti, lomakkeiden täyttö, CV, työyksikön esittely). Opiskelija antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita erilaisille asiakkaille /ryhmille, kysyy potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan/ elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa potilaan/ asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi. Opiskelija ymmärtää omiin työtehtäviinsä liittyviä terveysalan tekstejä. Hän tekee kielen keskeisissä rakenteissa virheitä mikä vaikeuttaa viestintää ja voi aiheuttaa väärinkäsityksiä ja vaatii asian toistoa, käyttää terveysalan perussanastoa niin että tarpeelliset tiedot välittyvät kuulijalle ja lukijalle, ääntää ymmärrettävästi, mutta epätarkkuuksia saattaa esiintyä erityissanastossa, löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita ja turvautuu yleisesti käytettyihin apuvälineisiin viestinnässään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3 (hyvä osaaminen)
Opiskelija viestii suullisesti ja kirjallisesti moniammatilliselle työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, osaston ulkopuoliset konsultaatiot, suullinen ja kirjallinen raportointi, suullinen esitys esim. vakuutusasiakirjat). Opiskelija selittää ja perustelee yksilölliset potilasohjeet sekä kertoo tavallisimmista toimenpiteistä ja tutkimuksista, selvittää potilaan/asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa/elämän tilannetta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä, kirjaa potilaan/ asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa potilaan/ asiakkaan esittämiin kysymyksiin. Opiskelija käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin, käyttää hyvin terveysalan keskeistä sanastoa ja melko hyvin oman erityisalansa sanastoa, pyrkii viestimään tilanteen edellyttämällä tyylillä, ääntää melko luontevasti ja selkeästi, löytää silmäilemällä tekstin pääkohdat erilaisista terveysalan teksteistä ja käyttää eri keinoja viestinnän tukena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 (erinomainen osaaminen)
Opiskelija viestii täsmällisesti ja tarkoituksenmukaisesti, suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa ja -kulttuurissa työyhteisössä vaativissakin vuorovaikutustilanteissa (esim. palaverit, hoitoneuvottelut ja palautekeskustelut). Hän esittelee eri vaihtoehtoja luontevasti ja monipuolisesti asiakkaiden/potilaiden ohjaustilanteessa ottaen huomioon potilaiden/ asiakkaiden kulttuuritaustan. Opiskelija haastattelee asiakkaita/potilaita tilanteen edellyttämällä tavalla ja viestii myös haastavissa ja odottamattomissa asiakas-/potilastilanteissa ammattimaisella tavalla. Opiskelija käyttää monipuolisia rakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi, käyttää täsmällisesti laajaa terveysalan kieltä mukaan lukien oman erityisalansa terminologian, ääntää selkeästi ja luontevasti, viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä, hahmottaa nopeasti tekstin sisällön arvioidakseen kriittisesti lähteen luotettavuuden ja käyttää tehokkaasti eri keinoja viestinnän tukena.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Lisätiedot

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija

• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.
• tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja fysioterapia-alan viestijänä potilas- ja asiakastilanteissa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

• osaa haastattelussa kysyä henkilön nykyiseen ja aiempaan toimintakykyyn ja hyvinvointiin liittyviä tietoja hoidon ja tutkimusten onnistumiseksi.
• osaa ohjata erilaisia asiakkaita keskeisissä terapeuttisissa harjoitteissa.
• pystyy viestimään suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä fysioterapeutille tyypillisissä työtehtävissä.
• ymmärtää ja osaa hyödyntää fysioterapiaan liittyviä asiatekstejä ja artikkeleita.
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen.

Siirry alkuun