Siirry suoraan sisältöön

Terveyden lukutaito aivoterveyden edistämisessä ja muistipalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: BJ00DW92-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 03.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
20.11.2025 - 08.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettajat
Katri Turunen
Merja Hoffrén-Mikkola
Vastuuopettaja
Elisa Kannasto
Ryhmät
YIKA25
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opintojakso
BJ00DW92

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- määritellä mitä terveyden lukutaito tarkoittaa ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen
- selittää organisaation merkityksen terveyden lukutaidossa sekä esittää keinoja, joilla organisaatio voi edistää terveyden lukutaitoa
- määrittelee tunnetut aivoterveyttä edistävät tekijät ja toimet
- selittää terveyden lukutaidon yhteyttä aivoterveyteen
- arvioida kriittisesti kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan aivoterveyteen ja muistipalveluihin liittyvän informaation ymmärrettävyyttä, luotettavuutta ja käytettävyyttä
- soveltaa terveyden lukutaitoa tukevia vuorovaikutusmenetelmiä tukeakseen informaation ymmärtämistä ja hyödyntämistä
- hyödyntää vaikuttavia vuorovaikutusmenetelmiä periaatteita aivoterveyttä edistävässä elämäntapaohjauksessa
- hyödyntää tutkimustietoa jalkauttaessaan aivoterveyttä edistäviä käytäntöjä ja suunnitellessaan, toteuttaessaan ja kehittäessään ihmiskeskeisiä muistipalveluja.

Sisältö

- Terveyden lukutaito yksilön ja yhteisön/organisaation resurssina
- Aivoterveyttä edistävät tekijät tutkimusnäytön perusteella
- Aivoterveyteen liittyvän informaation arviointi terveyden lukutaidon näkökulmasta
- Terveyden lukutaidon tukeminen
- Aivoterveyttä edistävä elämäntapaohjaus
- Aivoterveyttä edistävien toimintamallien jalkauttaminen ja muistipalvelujen kehittäminen

Aika ja paikka

[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Voit kertoa, milloin lähetät opiskelijoille toteutusta koskevan aloitusviestin sähköpostitse. Kerro, mikäli toteutuksella on yhteinen orientaatioaloituskerta. Kerro myös muut tärkeät toteutuksen ajankohdat.]



Opinnot mahdollistavat opintojen suorittamisen oman aikataulun mukaan.



AIKATAULUTETTU VERKKO-OPINTO

Aikataulutetun verkko-opetuksen aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä osoitteesta https://lukkarikone.seamk.fi/. Lukujärjestyksiä on julkaistuna kuusi seuraavaa viikkoa. Syksyn 6 ensimmäistä viikkoa julkaistaan juhannukseen mennessä ja kevään 6 ensimmäistä viikkoa jouluun mennessä. Lukujärjestyksiin voi tulla muutoksia.

Oppimateriaalit

[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Kerro tässä toteutuksella käytettävä materiaali mahdollisimman täsmällisesti. Korkeakoulukirjasto tekee aineistohankintoja näiden tietojen pohjalta. Kerro myös, jos opiskelu vaatii erityisiä välineitä esim. kuulokkeet tai webkamera]

Opetusmenetelmät

[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Kirjaa tähän keskeinen tieto toteutustavasta ja oppimisympäristöstä opiskelijan näkökulmasta. Huomioi erityisesti opiskelijan kannalta tärkeä työskentelytavan kuvaus. Voit käyttää ja muokata alla olevia mallilauseita, joita on alla listattu toteutusmuodoittain. Huomaa poistaa turha teksti (ml. väliotsikot).]


Aikataulutettu verkko-opinto:

Opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä.

Opinto edellyttää aikataulutettuun etäopetukseen osallistumista verkossa.

Opinto sisältää yhteisiä etätapaamisia/pari- tai ryhmätyöskentelyä verkossa.

Opinto sisältää myös itsenäistä työskentelyä verkossa.

Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon, tekee verkkotehtävät / harjoitusprojektin annettujen ohjeiden mukaisesti.

Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Kuvaa tässä toteutuksen vaihtoehtoiset suoritustavat. Voit käyttää ja muokata alla olevia esimerkkejä suoritustavoista.]



Tämän toteutuksen voi suorittaa seuraavilla vaihtoehtoisilla tavoilla. Suoritustavat kuvataan tarkemmin Moodle-oppimisympäristössä.



Essee

Tentti

Pari-/ryhmä-/projektityö

Oppimispäiväkirja

Oppimistehtävä

Reflektiopäiväkirja

Raportti

Työpaja

Seminaari tai esitys verkossa

Osallistuminen etäluennoille

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

[Poista hakasuluissa oleva ohjeteksti. Jätä kenttään alla oleva teksti. Lisäksi voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä tunteina opinnon eri kokonaisuuksissa/tehtävissä: Esimerkiksi luennot 84 h, ohjatut harjoitukset 20 h, itsenäinen opiskelu 112 h.]


Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija määrittelee terveyden lukutaidon mekaanisesti ja tunnistaa muutamia siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelijan ymmärryksessä korostuu enemmän terveyden lukutaito yksilö- kuin organisaatiotason asiana. Opiskelija kuvaa niukasti organisaation keinoja tukea terveyden lukutaitoa.
Opiskelija tunnistaa joitakin tunnetuimpia aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia.
Opiskelija selittää terveyden lukutaidon yhteyttä aivoterveyteen yleisellä tasolla.
Opiskelija arvioi kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan informaation ymmärrettävyyttä, luotettavuutta ja käytettävyyttä perustasolla.
Opiskelija soveltaa terveyden lukutaitoa tukevia ja vaikuttavaksi todettuja elintapaohjauksen vuorovaikutusmenetelmiä vähäisesti.
Opiskelija hyödyntää tutkimustietoa rajoitetusti käyttäen saatavilla olevaa suomenkielistä tietoa aivoterveyttä edistävien käytäntöjen jalkauttamisessa ja muistipalvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija määrittelee terveyden lukutaidon selkeästi ja tunnistaa useita siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija selittää organisaation merkityksen terveyden lukutaidossa ja esittää joitakin konkreettisia keinoja sen edistämiseksi.
Opiskelija määrittelee useita tunnettuja aivoterveyttä edistäviä tekijöitä ja toimia sekä selittää terveyden lukutaidon yhteyden aivoterveyteen.
Opiskelija pystyy arvioimaan kriittisesti kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan informaation ymmärrettävyyttä, luotettavuutta ja käytettävyyttä ja hyödyntää tätä arviointia osittain valinnoissaan ja päätöksissään.
Opiskelija soveltaa terveyden lukutaitoa tukevia ja vaikuttavaksi osoitettuja elintapaohjauksen vuorovaikutusmenetelmiä hyvin.
Opiskelija hyödyntää jonkin verran myös kansainvälistä tutkimustietoa aivoterveyttä edistävien käytäntöjen jalkauttamisessa ja muistipalvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija määrittelee terveyden lukutaidon erinomaisesti ja tunnistaa kattavasti siihen vaikuttavat tekijät.
Opiskelija selittää organisaation merkityksen terveyden lukutaidossa syvällisesti ja esittää innovatiivisia keinoja sen edistämiseksi.
Opiskelija määrittelee kattavasti tunnetut aivoterveyttä edistävät tekijät ja toimet sekä pohtii monipuolisesti terveyden lukutaidon yhteyttä aivoterveyteen.
Opiskelija arvioi kriittisesti ja kirjallisen, suullisen ja verkossa olevan informaation ymmärrettävyyttä, luotettavuutta ja käytettävyyttä ja tekee perusteltuja valintoja ja päätöksiä tämän arvioinnin perusteella.
Opiskelija soveltaa terveyden lukutaitoa tukevia ja vaikuttavaksi todettuja elintapaohjauksen vuorovaikutusmenetelmiä oivaltavasti ja monipuolisesti.
Opiskelija hyödyntää myös kansainvälistä tutkimustietoa erinomaisesti ja laaja-alaisesti aivoterveyttä edistävien käytäntöjen jalkauttamisessa ja muistipalvelujen kehittämisessä.

Siirry alkuun