Työelämän kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: BH00DR25-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.04.2025 - 03.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.09.2025 - 11.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
- Opettajat
- Katja Valkama
- Tiina Hautamäki
- Ryhmät
- 
                        YSOS24Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
- Opintojakso
- BH00DR25
Arviointiasteikko
1-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa työympäristössään kehittämisen kohteita, sekä osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprosessin.
                    
Sisältö
Kehittämistoiminnan vaiheet: perustelu, organisointi, toiminta ja arviointi, kehittämisprosessin erilaiset organisoinnin tavat ja kehittämisen työkaluja.
                    
Oppimateriaalit
Kirjallisuus (esim.)
Alasoini, T. ym. (2023). Työelämän kehittäminen kolmikantaisessa yhteistyössä.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-096-6 
Henttonen, E. & LePonte, K. (2015). Työelämän toisinajattelijat: vallataan tilaa mielekkäälle työlle. Gaudeamus. 
Kananen, J. (2017). Kehittämistutkimus interventiotutkimuksen muotona: opas opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittajalle. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Liiketoimintayksikkö. 
Koskimies M., Pyhäjoki J, Arnkil T. (2012). Hyvien käytäntöjen dialogit. Opas dialogiseen Kehittämiseen kulttuurisen muutoksen tueksi. THL. 
Loppela, K. (2004). Ihminen ja työ – keskustellen työkuntoon. Työyhteisön kehittäminen työkykyä ylläpitävän toiminnan viitekehyksessä. Akateeminen väitöskirja. Acta Universitatis Tamperensis 1003. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. 
Salonen, K., Eloranta, S., Hautala T., Kinos S. (2017). Kehittämisen ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK. e-kirja 
Satka, M. & Julkunen, I. (toim.). (2016). Käytäntötutkimuksen taito. Heikki Waris-instituutti & Mathilde Wrede-Institutet.?? 
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. ja Toikko, T. (2015). Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja keinoja.  Opiskelija tunnistaa työelämän  kehittämisen tapoja sosiaalialalla.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija vertailee erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja arvioi erilaisten menetelmien sopivuutta kulloiseenkin tehtävään tai tilanteeseen. Opiskelija kehittää työelämää sosiaalialalla.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija analysoi kriittisesti erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä sekä hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa. Opiskelija arvioi kriittisesti yhteiskunnan ja työelämän kehittämistarpeita sekä kehittää sosiaalialan työelämää.
                    
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
                    
