Siirry suoraan sisältöön

Työelämän kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: BH00DR25-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 03.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.09.2025 - 11.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettajat
Katja Valkama
Tiina Hautamäki
Ryhmät
YSOS24
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opintojakso
BH00DR25

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa työympäristössään kehittämisen kohteita, sekä osaa suunnitella ja toteuttaa kehittämisprosessin.

Sisältö

Kehittämistoiminnan vaiheet: perustelu, organisointi, toiminta ja arviointi, kehittämisprosessin erilaiset organisoinnin tavat ja kehittämisen työkaluja.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus (esim.)

Alasoini, T. ym. (2023). Työelämän kehittäminen kolmikantaisessa yhteistyössä.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-096-6

Henttonen, E. & LePonte, K. (2015). Työelämän toisinajattelijat: vallataan tilaa mielekkäälle työlle. Gaudeamus.

Kananen, J. (2017). Kehittämistutkimus interventiotutkimuksen muotona: opas opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittajalle. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Liiketoimintayksikkö.

Koskimies M., Pyhäjoki J, Arnkil T. (2012). Hyvien käytäntöjen dialogit. Opas dialogiseen Kehittämiseen kulttuurisen muutoksen tueksi. THL.

Loppela, K. (2004). Ihminen ja työ – keskustellen työkuntoon. Työyhteisön kehittäminen työkykyä ylläpitävän toiminnan viitekehyksessä. Akateeminen väitöskirja. Acta Universitatis Tamperensis 1003. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.

Salonen, K., Eloranta, S., Hautala T., Kinos S. (2017). Kehittämisen ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK. e-kirja

Satka, M. & Julkunen, I. (toim.). (2016). Käytäntötutkimuksen taito. Heikki Waris-instituutti & Mathilde Wrede-Institutet.??

Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. ja Toikko, T. (2015). Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja keinoja. Opiskelija tunnistaa työelämän kehittämisen tapoja sosiaalialalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija vertailee erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä ja arvioi erilaisten menetelmien sopivuutta kulloiseenkin tehtävään tai tilanteeseen. Opiskelija kehittää työelämää sosiaalialalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija analysoi kriittisesti erilaisia kehittämistoiminnan tyyppejä sekä hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa. Opiskelija arvioi kriittisesti yhteiskunnan ja työelämän kehittämistarpeita sekä kehittää sosiaalialan työelämää.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun