Siirry suoraan sisältöön

Hoitotieteelliset tutkimus- sekä kehittämismenetelmät (4op)

Toteutuksen tunnus: SH00DM88-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 31.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
05.01.2026 - 08.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Niina Keskinen
Hannu Tuuri
Ryhmät
SH24S
Sairaanhoitaja (AMK)
Opintojakso
SH00DM88

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen sairaanhoitajan työssä ja osaa hyödyntää tutkimustietoa työssään.
- saa valmiudet kehittää näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
- ymmärtää tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet.
- tietää tutkimusetiikan keskeiset periaatteet.
- osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
- tuntee keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Hoitotieteen tuottama tieto näyttöön perustuvan hoitotyön perustana
Tieteellisten julkaisujen hyödyntäminen ja niiden kriittinen arviointi
Tutkimusprosessin ja -raportoinnin vaiheet
Tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä niiden analyysimenetelmät

Oppimateriaalit

Opettajan määrittelemät osiot kyseisistä teoksista:
- Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2018. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
- Stolt, M., Axelin, A., & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto.
- Kostamo, P., Airaksinen, T., & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi -Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
- Moodlessa oleva materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luennot ja tunneilla tehtävät harjoitukset
Itsenäinen opiskelu: Osatehtävien tekeminen kotona, tunneille valmistautuminen, materiaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa tentti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 4 op, eli 108h.
Lähiopetus 28h, itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä verkossa, verkkoluentojen kuuntelua ja luennoille valmistautumista 80h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja sen soveltamisen
-osaa jonkin verran arvioida tieteellisiä raportteja.
-oppimistehtävät on palautettu annetussa aikataulussa ja/tai niissä opintojakson sisältöön liittyviä nostoja
-tuntee joitakin tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, arvioi jonkin verran tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
-ymmärtää hyvin hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja sen soveltamisen
-osaa arvioida tieteellisiä raportteja ja hyödyntää niitä.
-oppimistehtävät on palautettu annetussa aikataulussa ja niissä on hyödynnetty opintojakson keskeisiä sisältöjä.
-tuntee hyvin tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä kykenee arvioimaan tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- ymmärtää kiitettävästi hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja sen sovaltamisen.
- osaa arvioida erinomaisesti tieteellisiä raportteja ja hyödyntää niitä.
- tehtävät on palautettu annetussa aikataulussa ja niissä on hyödynnetty laajasti opintojakson keskeisiä sisältöjä.
- tuntee erinomaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä kykenee arvioimaan tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osoita hoitotieteellisen tiedon merkityksen ymmärtämistä.
-ei osaa arvioida tieteellisiä raportteja.
-oppimistehtäviä ei ole palautettu annetussa aikataulussa ja/tai ne eivät osoita opintojakson sisällön tuntemusta.
-ei tunne riittävästi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.

Siirry alkuun