Hoitotieteelliset tutkimus- sekä kehittämismenetelmät (4op)
Toteutuksen tunnus: SH00DM88-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 22.04.2025 - 31.12.2025
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
 
- Ajoitus
 - 05.01.2026 - 08.03.2026
 - Toteutus ei ole vielä alkanut.
 
- Opintopistemäärä
 - 4 op
 
- Lähiosuus
 - 4 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
 
- Toimipiste
 - SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Sairaanhoitaja (AMK)
 - Terveydenhoitaja (AMK)
 
Arviointiasteikko
1-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija 
- ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen sairaanhoitajan työssä ja osaa hyödyntää tutkimustietoa työssään.
- saa valmiudet kehittää näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
- ymmärtää tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet.
- tietää tutkimusetiikan keskeiset periaatteet.
- osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
- tuntee keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.
                    
Sisältö
Hoitotieteen tuottama tieto näyttöön perustuvan hoitotyön perustana 
Tieteellisten julkaisujen hyödyntäminen ja niiden kriittinen arviointi
Tutkimusprosessin ja -raportoinnin vaiheet
Tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus
Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä niiden analyysimenetelmät
                    
Oppimateriaalit
Opettajan määrittelemät osiot kyseisistä teoksista:
- Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2018. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
- Stolt, M., Axelin, A., & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto. 
- Kostamo, P., Airaksinen, T., & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi -Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House. 
- Moodlessa oleva materiaali.
                    
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: Luennot ja tunneilla tehtävät harjoitukset
Itsenäinen opiskelu: Osatehtävien tekeminen kotona, tunneille valmistautuminen, materiaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä harjoittelua.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa tentti.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 4 op, eli 108h.
Lähiopetus 28h, itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä verkossa, verkkoluentojen kuuntelua ja luennoille valmistautumista 80h.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija 
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja  sen soveltamisen  
-osaa jonkin verran arvioida tieteellisiä raportteja.
-oppimistehtävät on palautettu  annetussa aikataulussa ja/tai niissä  opintojakson sisältöön liittyviä nostoja
-tuntee joitakin tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, arvioi  jonkin verran  tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
-ymmärtää hyvin hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja sen soveltamisen
-osaa arvioida tieteellisiä raportteja ja hyödyntää niitä.
-oppimistehtävät on palautettu annetussa aikataulussa ja niissä on hyödynnetty opintojakson keskeisiä sisältöjä.
-tuntee hyvin tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä kykenee arvioimaan tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija 
- ymmärtää kiitettävästi hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja sen sovaltamisen.
- osaa arvioida erinomaisesti tieteellisiä raportteja ja hyödyntää niitä.
- tehtävät on palautettu annetussa aikataulussa ja niissä on hyödynnetty laajasti opintojakson   keskeisiä sisältöjä.
- tuntee erinomaisesti tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä kykenee arvioimaan tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-ei osoita hoitotieteellisen tiedon merkityksen ymmärtämistä.  
-ei osaa arvioida tieteellisiä raportteja.
-oppimistehtäviä ei ole palautettu annetussa aikataulussa ja/tai ne eivät osoita opintojakson sisällön tuntemusta. 
 -ei tunne riittävästi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, tutkimuksen etiikkaa ja luotettavuutta.