Podcast sisällöntuotannon välineenä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 4A00DU35-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.04.2024 - 09.09.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Noora Kivimäki
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
· tunnistaa podcastien mahdollisuudet viestinnän välineenä
· tuntee podcastin tuottamisen työvaiheet, tekniikan sekä audiokerronnan perusteet
· suunnitella ja toteuttaa kohderyhmälähtöisiä sisältöjä
· käyttää podcastien sisällöntuotantoon liittyviä työkaluja ja välineitä
· markkinoida tuotettua sisältöä
Sisältö
· Podcastit viestinnän välineenä kirjasto- ja tietopalvelualalla
· Podcastin sisällöntuotannon vaiheet
· Äänitystiloihin ja -tekniikkaan sekä julkaisualustoihin tutustuminen
· Oman podcastjakson käsikirjoittaminen, äänittäminen, editointi ja julkaisu
· Podcastin markkinointi
Oppimateriaalit
Opettajien opintojakson alussa kertoma materiaali
Tarinankerronnan taika - Opas radiotyön ja podcastingin maailmaan - eSignals-julkaisut (haaga-helia.fi)
Järvinen, J. (2024). Podcast-opas sisällöntuottajille. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://oppimateriaalit.jamk.fi/fi/podcast/podcast/
Kortesuo, K. (2019). Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille: Tee teksti, kokoa kuva, puhu podcast (1. painos.). Kauppakamari.
Opetusmenetelmät
Lähitapaamiset, pari- ja pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, suulliset ja kirjalliset tehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 t, josta lähitapaamisia 50 t
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus torstaisin vvo-aikaan klo 14.15 alkaen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähitapaamisiin sekä niiden yhteydessä pidettäviin harjoituksiin. Opiskelija tunnistaa podcastien mahdollisuudet ja merkityksen kirjasto- ja tietopalvelualan viestinnän välineenä. Hän tuntee podcastin sisällöntuotannon vaiheet ja osaa hyödyntää podcastin tuottamiseen tarvittavia välineitä ja tekniikkaa. Opiskelija osaa suunnitella, käsikirjoittaa, äänittää, editoida ja julkaista oman podcastjaksonsa sekä markkinoida sitä.
Hylätty:
Opiskelija osallistuu satunnaisesti tai harvoin opetukseen ja harjoituksiin. Hän ei tunnista podcastien mahdollisuuksia kirjasto- ja tietopalvelualalla eikä hallitse podcastien sisällöntuotannon vaiheita ja siihen tarvittavia välineitä ja tekniikkaa. Opiskelija ei osoita kykyään vastata podcastjakson tuotannosta itsenäisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät yksin ja ryhmässä
Aktiivinen osallistuminen arvioinnin perusteena oleviin töihin ja töiden palauttaminen aikataulun mukaisesti
Itsearviointi
Vertaisarviointi