Siirry suoraan sisältöön

Podcast sisällöntuotannon välineenä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4A00DU35-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.04.2024 - 09.09.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 30.04.2025

Laajuus

5 op

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Opettaja

  • Noora Kivimäki
  • Satu Salmela

Opiskelijaryhmät

  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten

Tavoitteet

Opiskelija osaa:

· tunnistaa podcastien mahdollisuudet viestinnän välineenä
· tuntee podcastin tuottamisen työvaiheet, tekniikan sekä audiokerronnan perusteet
· suunnitella ja toteuttaa kohderyhmälähtöisiä sisältöjä
· käyttää podcastien sisällöntuotantoon liittyviä työkaluja ja välineitä
· markkinoida tuotettua sisältöä

Sisältö

· Podcastit viestinnän välineenä kirjasto- ja tietopalvelualalla
· Podcastin sisällöntuotannon vaiheet
· Äänitystiloihin ja -tekniikkaan sekä julkaisualustoihin tutustuminen
· Oman podcastjakson käsikirjoittaminen, äänittäminen, editointi ja julkaisu
· Podcastin markkinointi

Oppimateriaalit

Opettajien opintojakson alussa kertoma materiaali
Tarinankerronnan taika - Opas radiotyön ja podcastingin maailmaan - eSignals-julkaisut (haaga-helia.fi)
Järvinen, J. (2024). Podcast-opas sisällöntuottajille. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://oppimateriaalit.jamk.fi/fi/podcast/podcast/
Kortesuo, K. (2019). Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille: Tee teksti, kokoa kuva, puhu podcast (1. painos.). Kauppakamari.

Opetusmenetelmät

Lähitapaamiset, pari- ja pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, suulliset ja kirjalliset tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 t, josta lähitapaamisia 50 t

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus torstaisin vvo-aikaan klo 14.15 alkaen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähitapaamisiin sekä niiden yhteydessä pidettäviin harjoituksiin. Opiskelija tunnistaa podcastien mahdollisuudet ja merkityksen kirjasto- ja tietopalvelualan viestinnän välineenä. Hän tuntee podcastin sisällöntuotannon vaiheet ja osaa hyödyntää podcastin tuottamiseen tarvittavia välineitä ja tekniikkaa. Opiskelija osaa suunnitella, käsikirjoittaa, äänittää, editoida ja julkaista oman podcastjaksonsa sekä markkinoida sitä.

Hylätty:
Opiskelija osallistuu satunnaisesti tai harvoin opetukseen ja harjoituksiin. Hän ei tunnista podcastien mahdollisuuksia kirjasto- ja tietopalvelualalla eikä hallitse podcastien sisällöntuotannon vaiheita ja siihen tarvittavia välineitä ja tekniikkaa. Opiskelija ei osoita kykyään vastata podcastjakson tuotannosta itsenäisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät yksin ja ryhmässä
Aktiivinen osallistuminen arvioinnin perusteena oleviin töihin ja töiden palauttaminen aikataulun mukaisesti
Itsearviointi
Vertaisarviointi