Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: BH00DR20-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 02.03.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Hyvinvointi ja kulttuuri

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala

Opettaja

  • Kaija Loppela
  • Virpi Nikkola
  • Pirita Hakoneva
  • Tiina Hautamäki

Vastuuhenkilö

Pirita Hakoneva

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)

Opiskelijaryhmät

  • YKEJO23
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
  • YSOS24
    Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala

Koulutusryhmat

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen pedagogisen kokonaisuuden, osaa suunnitella ja kehittää toimintakulttuurin johtamista.
Opiskelija tunnistaa pedagogisen johtajan tehtävät, vastuut ja vaatimukset. Opiskelija osaa selittää, mitkä ovat pedagogisen johtamisen periaatteet varhaiskasvatuksessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, miten pedagogista johtajuutta kehitetään ja henkilöstön johtamista toteutetaan.

Sisältö

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuslaki pedagogisen johtajan työtä ohjaamassa.
Pedagogisen johtajan tehtävät ja vastuut.
Pedagogisen johtamisen keskeiset periaatteet.
Päiväkodin henkilöstön johtamisen kehittämisen keskeiset periaatteet ja toteuttaminen. Päiväkodin toimintakulttuurin johtaminen, arviointi ja kehittäminen.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.)

Holappa, A-S., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S., Smeds-Nylund, A-S. & Aho, H-R. (2021). Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen. PS-kustannus.

OKM (2021). Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisohjelma 2021–2030. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:3.

OPH (2022). Opetushallitus. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Määräykset ja ohjeet 2022:2a.

Parrila, S & Fonsén, E. (2017). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. PS-kustannus.

Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S. ja Toikko T., (2015). Dialoginen johtaminen - avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäiset tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = noin 135 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa pedagogisen johtajuuden ja sen periaatteet sekä kehittämisen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija tunnistaa päiväkodin pedagogisen kokonaisuuden ja sen toimintakulttuurin johtamisen. Opiskelija määrittelee henkilöstön johtamisen periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa ja määrittelee pedagogisen johtajan tehtävät ja vastuut, periaatteet sekä kehittämisen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija selittää päiväkodin pedagogista kokonaisuutta ja toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija selittää henkilöstön johtamisen kehittämisen periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija analysoi kriittisesti varhaiskasvatuksen pedagogista johtajuutta ja sen periaatteita sekä kehittämistä varhaiskasvatuksessa. Opiskelija analysoi ja kehittää päiväkodin pedagogista kokonaisuutta ja toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija analysoi ja kommentoi henkilöstön johtamisen kehittämisen periaatteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa pedagogisen johtajuuden ja sen periaatteet sekä kehittämisen
varhaiskasvatuksessa. Opiskelija tunnistaa päiväkodin pedagogisen kokonaisuuden ja sen
toimintakulttuurin johtamisen. Opiskelija määrittelee henkilöstön johtamisen periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa ja määrittelee pedagogisen johtajan tehtävät ja vastuut, periaatteet sekä
kehittämisen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija selittää päiväkodin pedagogista kokonaisuutta ja
toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija selittää henkilöstön johtamisen kehittämisen periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija analysoi kriittisesti varhaiskasvatuksen pedagogista johtajuutta ja sen periaatteita sekä
kehittämistä varhaiskasvatuksessa. Opiskelija analysoi ja kehittää päiväkodin pedagogista
kokonaisuutta ja toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija analysoi ja kommentoi henkilöstön
johtamisen kehittämisen periaatteita.

Esitietovaatimukset

Esitietovaatimuksia ei ole