Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa (5op)

Toteutuksen tunnus: BH00DR20-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 02.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Hyvinvointi ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 300
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettajat
Kaija Loppela
Virpi Nikkola
Pirita Hakoneva
Tiina Hautamäki
Vastuuopettaja
Pirita Hakoneva
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 50 . Avoin AMK : 50.)
Ristiinopiskelu (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
YSOS24
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Ristiinopiskelu
Opintojakso
BH00DR20

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen pedagogisen kokonaisuuden, osaa suunnitella ja kehittää toimintakulttuurin johtamista.
Opiskelija tunnistaa pedagogisen johtajan tehtävät, vastuut ja vaatimukset. Opiskelija osaa selittää, mitkä ovat pedagogisen johtamisen periaatteet varhaiskasvatuksessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, miten pedagogista johtajuutta kehitetään ja henkilöstön johtamista toteutetaan.

Sisältö

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuslaki pedagogisen johtajan työtä ohjaamassa.
Pedagogisen johtajan tehtävät ja vastuut.
Pedagogisen johtamisen keskeiset periaatteet.
Päiväkodin henkilöstön johtamisen kehittämisen keskeiset periaatteet ja toteuttaminen. Päiväkodin toimintakulttuurin johtaminen, arviointi ja kehittäminen.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.)

Holappa, A-S., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S., Smeds-Nylund, A-S. & Aho, H-R. (2021). Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen. PS-kustannus.

OKM (2021). Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisohjelma 2021–2030. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:3.

OPH (2022). Opetushallitus. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Määräykset ja ohjeet 2022:2a.

Parrila, S & Fonsén, E. (2017). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. PS-kustannus.

Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S. ja Toikko T., (2015). Dialoginen johtaminen - avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäiset tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = noin 135 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa pedagogisen johtajuuden ja sen periaatteet sekä kehittämisen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija tunnistaa päiväkodin pedagogisen kokonaisuuden ja sen toimintakulttuurin johtamisen. Opiskelija määrittelee henkilöstön johtamisen periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa ja määrittelee pedagogisen johtajan tehtävät ja vastuut, periaatteet sekä kehittämisen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija selittää päiväkodin pedagogista kokonaisuutta ja toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija selittää henkilöstön johtamisen kehittämisen periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija analysoi kriittisesti varhaiskasvatuksen pedagogista johtajuutta ja sen periaatteita sekä kehittämistä varhaiskasvatuksessa. Opiskelija analysoi ja kehittää päiväkodin pedagogista kokonaisuutta ja toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija analysoi ja kommentoi henkilöstön johtamisen kehittämisen periaatteita.

Esitietovaatimukset

Esitietovaatimuksia ei ole

Siirry alkuun