Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: BH00DR20-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 02.03.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Hyvinvointi ja kulttuuri
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettaja
- Kaija Loppela
- Virpi Nikkola
- Pirita Hakoneva
- Tiina Hautamäki
Vastuuhenkilö
Pirita Hakoneva
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Opiskelijaryhmät
-
YKEJO23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
-
YSOS24Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Suoritettuaan opintojakson opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen pedagogisen kokonaisuuden, osaa suunnitella ja kehittää toimintakulttuurin johtamista.
Opiskelija tunnistaa pedagogisen johtajan tehtävät, vastuut ja vaatimukset. Opiskelija osaa selittää, mitkä ovat pedagogisen johtamisen periaatteet varhaiskasvatuksessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, miten pedagogista johtajuutta kehitetään ja henkilöstön johtamista toteutetaan.
Sisältö
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuslaki pedagogisen johtajan työtä ohjaamassa.
Pedagogisen johtajan tehtävät ja vastuut.
Pedagogisen johtamisen keskeiset periaatteet.
Päiväkodin henkilöstön johtamisen kehittämisen keskeiset periaatteet ja toteuttaminen. Päiväkodin toimintakulttuurin johtaminen, arviointi ja kehittäminen.
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta (esim.)
Holappa, A-S., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S., Smeds-Nylund, A-S. & Aho, H-R. (2021). Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen. PS-kustannus.
OKM (2021). Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisohjelma 2021–2030. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:3.
OPH (2022). Opetushallitus. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Määräykset ja ohjeet 2022:2a.
Parrila, S & Fonsén, E. (2017). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. PS-kustannus.
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S. ja Toikko T., (2015). Dialoginen johtaminen - avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, itsenäiset tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = noin 135 tuntia
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa pedagogisen johtajuuden ja sen periaatteet sekä kehittämisen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija tunnistaa päiväkodin pedagogisen kokonaisuuden ja sen toimintakulttuurin johtamisen. Opiskelija määrittelee henkilöstön johtamisen periaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa ja määrittelee pedagogisen johtajan tehtävät ja vastuut, periaatteet sekä kehittämisen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija selittää päiväkodin pedagogista kokonaisuutta ja toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija selittää henkilöstön johtamisen kehittämisen periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija analysoi kriittisesti varhaiskasvatuksen pedagogista johtajuutta ja sen periaatteita sekä kehittämistä varhaiskasvatuksessa. Opiskelija analysoi ja kehittää päiväkodin pedagogista kokonaisuutta ja toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija analysoi ja kommentoi henkilöstön johtamisen kehittämisen periaatteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa pedagogisen johtajuuden ja sen periaatteet sekä kehittämisen
varhaiskasvatuksessa. Opiskelija tunnistaa päiväkodin pedagogisen kokonaisuuden ja sen
toimintakulttuurin johtamisen. Opiskelija määrittelee henkilöstön johtamisen periaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa ja määrittelee pedagogisen johtajan tehtävät ja vastuut, periaatteet sekä
kehittämisen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija selittää päiväkodin pedagogista kokonaisuutta ja
toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija selittää henkilöstön johtamisen kehittämisen periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija analysoi kriittisesti varhaiskasvatuksen pedagogista johtajuutta ja sen periaatteita sekä
kehittämistä varhaiskasvatuksessa. Opiskelija analysoi ja kehittää päiväkodin pedagogista
kokonaisuutta ja toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija analysoi ja kommentoi henkilöstön
johtamisen kehittämisen periaatteita.
Esitietovaatimukset
Esitietovaatimuksia ei ole