Siirry suoraan sisältöön

Aistinvarainen arviointi (2 op)

Toteutuksen tunnus: CA00CX32-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 01.10.2024

Ajoitus

27.01.2025 - 23.02.2025

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut

Opettaja

  • Kirta Nieminen

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)

Opiskelijaryhmät

  • RESTO22
    Restonomi (AMK)
  • MRESTO23
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus

Koulutusryhmat

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa arvioida tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa esitellä tuotteiden aistivaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät. Opiskelija osaa suunnitella aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.

Sisältö

Aistit ja niiden merkitys
Elintarvikkeiden aistittavat ominaisuudet
Aistinvarainen mittaaminen - tuotteiden aistinvaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät
Aistinvaraisen arvioinnin raadin järjestäminen
Aistinvaraisen arvioinnin hyödyntäminen tuotekehitysprosessissa

Oppimateriaalit

Tuorila, H., Parkkinen, K., & Tolonen, K. (2008). Aistit ammattikäyttöön. WSOY Oppimateriaalit.
Tuorila, H., & Appelbye, U. (2008). Elintarvikkeiden aistinvaraiset tutkimusmenetelmät (2. p.). Palmenia Helsinki University Press.
Meilgaard, M. C., Civille, G. V., & Carr, B. T. (2016). Sensory evaluation techniques (5. p.). CRC Press, Taylor & Francis Group.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset ja oppimistehtävä 2 op

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä yhteensä 54 h, josta itsenäistä opiskelua 44 h, ja etäopetusta 6 h ja kontaktiopetusta Aistilaboratoriossa 4 h. Kontaktiopetus opinnollistettavissa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa tunnistaa tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa nimetä tuotteiden aistivaraisia arviointimenetelmiä ja mieltymysmenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa määritellä kuinka aistinvaraista arviointia voidaan käyttää tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa esitellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa nimetä tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä tuotteiden aistivaraisista arviointimenetelmistä ja mieltymysmenetelmistä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa toteuttaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa esitellä aistivaraisen arvioinnin perusteet. Opiskelija osaa arvioida tuotteen aistittavia ominaisuuksia. Opiskelija osaa esitellä tuotteiden aistivaraiset arviointimenetelmät ja mieltymysmenetelmät. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa aistinvaraisen arvioinnin raadin arvioijille. Opiskelija osaa soveltaa aistinvaraista arviointia tuotekehityksen työkaluna ja laadunvarmistuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitukset, oppimistehtävä ja aktiivinen osallistuminen

Esitietovaatimukset

Ruokatuotantoprosessit, Planning of menus