Neuvottelutaidot (5op)
Toteutuksen tunnus: 2B00BP55-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2024 - 19.02.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.03.2025 - 25.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Kulttuurituottaja
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 18
- Koulutus
- Kulttuurituottaja (AMK)
- Opettajat
- Johanna Ikola
- Ryhmät
-
KITI23Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KUTU23Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU24Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
- Opintojakso
- 2B00BP55
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää neuvottelutaitojen merkityksen kulttuurituottajan työssä
-hallitsee erityyppisten neuvottelujen perusperiaatteet
-hallitsee neuvottelu- ja kokoustaidon teorian ja pystyy soveltamaan teoriaa käytännön tilanteissa
-osaa neuvotteluihin ja kokouksiin liittyvät dokumentointikäytänteet
- osaa vakuuttaa kuulijansa
Sisältö
-kokous- ja neuvottelutaidon teoria
-erilaiset neuvottelijatyypit
-työelämän neuvottelut ja kokoukset ja niihin liittyvä dokumentaatio
-neuvottelu- ja kokoussimulaatiot ja niiden arviointi
- esiintymisharjoituksia
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali kurssin alussa
Opetusmenetelmät
Neuvottelusimulaatiot ja niiden arviointi ryhmässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, kurssi suoritetaan simulaatioihin osallistumalla ja kirjoittamalla opintopäiväkirjaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 7 x 4 h = 28 h 3 op
Itsenäinen työskentely n. 54 h 2 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet
-hallitsee osan kokoustekniikan ja neuvottelun keskeisistä periaatteista
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa pyydettäessä tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia ohjatusti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa pyydettäessä esittää mielipiteensä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa.
-kykenee esiintymään julkisesti ja saamaan ajatuksensa välitettyä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja pyrkii kehittämään neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää neuvottelua eteenpäin vieviä puheenvuoroja
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa ja pyrkii palautteen perusteella kehittämään taitojaan.
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti eri kohdeyleisöille
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja osaa kehittää neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa rakentavasti ja selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää tilannetta eteenpäin vieviä puheenvuoroja ja pystyy vaikuttamaan positiivisesti neuvottelun ilmapiiriin
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa, kokouksissa ja osaa palautteen perusteella kehittää taitojaan
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti eri kohdeyleisöille
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan vain lähiopetuksena kampuksella. Yhden kerran voi olla pois lähiopetuksesta.