Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden lähijohtajuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5E00DL17-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
Opettajat
Emilia Kangas
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
Ryhmät
YKEJO23
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
YTOJ24
Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
YRAK24
Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
YRKK24A
Agrologi (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
YRKK24I
Insinööri (ylempi AMK), Ruokaketjun kehittäminen
LIIKE24S
Liiketoimintaosaamisen kehittäminen
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
5E00DL17

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija tuntee esihenkilötyön tehtäväkentän, vastuut ja tulevaisuuden vaatimukset. Hän tunnistaa, mitä hyvä johtaminen vaatii lähijohtajalta ja organisaatiolta nykyhetkellä ja tulevaisuudessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, millainen johtaja hän persoonaltaan on ja kehittämään omaa johtamisosaamistaan.

Sisältö

Oman työn johtaminen ja ajankäytön hallinta
Muutosjohtajuus
Työmotivaation johtaminen
Työhyvinvoinnin johtaminen
Johtaminen ja vuorovaikutus
Johtajan tunneäly
Oma johtamisprofiili

Oppimateriaalit

Viitala, R. & Jylhä, E. (2019). Johtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita.

Schein, E. H. & Schein, P. (2017). Organizational culture and leadership Wiley.

Tienari, J. & Meriläinen, S. (2012). Johtaminen ja organisointi globaalissa taloudessa. Talentum.

Aura, O. & Ahonen, G. (2016). Strategisen hyvinvoinnin johtaminen. Talentum Pro.

Kauhanen, J. (2018). Esimies tuottavuuden kehittäjänä. Kauppakamari

Kauhanen, J. (2016). Työhyvinvointi organisaation menestystekijänä: Kehittämisohjelman laatiminen (1. painos.). Kauppakamari.

Isotalus, P. & Rajalahti, H. (2017). Vuorovaikutus johtajan työssä. Alma Talent.

Aarnikoivu, H. (2016). Aidosti hyödyllinen kehityskeskustelu. Kauppakamari.

Aaltonen, T., Ahonen, P. & Sahimaa, J. (2020). Johda merkitystä. Alma Talent.

Järvinen, K. (2014). Työn mielekkyyden johtaminen: Käytännön opas. Talentum.

Luukka, P. (2019). Yrityskulttuuri on kuningas: Mikä, miksi, miten? Alma Talent.

Leading Change in a Complex World. Tampere: Tampere University Press, 2019. 978-952-03-0845-2.pdf;jsessionid=17D1BF7AE409E6400F945222EEAFBFAF (oapen.org)

Andersen, L. B., Bjørnholt, B., Bro, L. L., & Holm-Petersen, C. (2018). Leadership and motivation: A qualitative study of transformational leadership and public service motivation. International Review of Administrative Sciences, 84(4), 675-691.

Kolari, P. (2010). Tunneälyjohtaminen asiantuntijaorganisaation muutoksessa. Tampere University Press.

Hiekkataipale, M. & Lämsä, A. (2019). (A)moral Agents in Organisations? The Significance of Ethical Organisation Culture for Middle Managers’ Exercise of Moral Agency in Ethical Problems. Journal of business ethics, 155(1), 147-161. https://doi.org/10.1007/s10551-017-3511-9

Kangas, H. (2021). Spanning leader–subordinate relationships through negative interactions: An examination of leader–member exchange breaches. Leadership, 17(2), 173-190.

Koši?iarová, I., Kádeková, Z. & Štarcho?, P. (2021). Leadership and Motivation as Important Aspects of the International Company’s Corporate Culture. Sustainability (Basel, Switzerland), 13(7), 3916. https://doi.org/10.3390/su13073916

Huhtala, M., Kangas, M., Lämsä, A. & Feldt, T. (2013). Ethical managers in ethical organisations? The leadership-culture connection among Finnish managers. Leadership & organization development journal, 34(3), 250-270. https://doi.org/10.1108/01437731311326684

Gregory Stone, A., Russell, R. F. & Patterson, K. (2004). Transformational versus servant leadership: A difference in leader focus. Leadership & organization development journal, 25(4), 349-361.

Raelin, J. A. (2018). What are you afraid of: Collective leadership and its learning implications. Management learning, 49(1), 59-66.

Lisäksi tehtävissä erikseen ohjeistetut materiaalit

Opetusmenetelmät

Itsenäiset verkkotehtävät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on tietoinen esihenkilötyön tärkeydestä ja osatekijöistä. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelijan tuotokset osoittavat käsitteistön auttavaa soveltamista käytännössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa hyödyntää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat hyvää käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa. Opiskelija kykenee selkeästi arvioimaan esimiestyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää, analysoida ja kehittää esihenkilötyötaitoja. Opiskelijan toiminta ja tuotokset osoittavat vahvaa käsitteistön hallintaa organisaation johtamisessa ja sen kehittämisessä. Opiskelija kykenee kiitettävästi ja kriittisesti analysoimaan esihenkilötyön osa-alueita ja kehittämään omia esihenkilötaitojaan arvioivalla otteella.

Esitietovaatimukset

-

Siirry alkuun