Kehittämistoiminnan vaiheet (5 op)
Toteutuksen tunnus: BG00BD76-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
- Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS24Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida tiedon tarvettaan ja osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita sekä oman alansa tiedonlähteitä toteuttaessaan erilaisia kehittämishankkeita. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhakuprosessin ja osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa löytämäänsä tietoa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa perustella valitsemansa näkökulmat.
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta ja tiedonhankinta
Tiedon tyyppejä ja lajeja
Tiedon arviointi
Tiedonhakuongelmien käsitteellistäminen
Tiedonlähteet ja tietokannat
Viitetietojen lukeminen, hyödyntäminen ja laatiminen
Kehittämistoiminnan vaiheet: suunnitelma, toteutus, arviointi ja implementointi.
Oppimateriaalit
Heikkilä, A., Jokinen, P. & Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen. WSOY Oppimateriaalit.
Toikko, T., & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen yliopistopaino.
Nilsen P. 2015. Making sense of implementation theories, models, and frameworks. Implementation Science 2015;10 (53), 53–79. DOI 10.1186/s13012-015-0242-0
Nilsen P & Bernhardsson S. 2019. Context matters in implementation science: a scoping review of determinant frameworks that describe contextual determinants for implementation outcomes. BMC Health Services Research 19:189. https://doi.org/10.1186/s12913-019-4015-3
Opetusmenetelmät
Keskusteluluennot, teriaopetus
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhaun ja tuntee alansa keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija osaa kuvailla kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella toteutuksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa hakea tietoa useista tietokannoista ja kykenee niiden kriittiseen lukemiseen. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämisprosesseja ja toteuttaa niitä perustellen valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida tieteelliseen tietoon liittyvät luotettavuustekijät. Opiskelija osaa kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen kriittisen tarkastelun ja osaa muodostaa tietoaineistosta kokonaiskäsityksen. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida erilaisia kehittämisprosesseja ja toimintaansa niissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien numeerinen arviointi 1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvata kehittämistyön vaiheita. Opiskelija ei osaa toteuttaa systemaattista tiedonhakua, eikä tunne alansa keskeisiä kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhaun ja tuntee alansa keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija osaa kuvailla kehittämisprosessin vaiheet ja osaa suunnitella toteutuksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa hakea tietoa useista tietokannoista ja kykenee niiden kriittiseen lukemiseen. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämisprosesseja ja toteuttaa niitä perustellen valintansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida tieteelliseen tietoon liittyvät luotettavuustekijät. Opiskelija osaa kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen kriittisen tarkastelun ja osaa muodostaa tietoaineistosta kokonaiskäsityksen. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida erilaisia kehittämisprosesseja ja toimintaansa niissä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Lisätiedot
TKI-pisteet 5 op