Siirry suoraan sisältöön

Ostotoiminta (3 op)

Toteutuksen tunnus: LTVATT103-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

17.02.2025 - 31.03.2025

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Liiketalous

Opettaja

  • Harrison Okuogume

Opiskelijaryhmät

  • LITA23B
    Tradenomi (AMK), LiiketalouS
  • LITA23C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA23D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA23A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ostoprosessin sisällön sekä selittää ostotoiminnan roolia yrityksen kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija tunnistaa toimitusketjun hallinnan keskeiset mekanismit. Opiskelija osaa kuvata ja luokitella ostotoiminnan prosesseja sekä verrata vaihtoehtoisia ostostrategioita ja -käytäntöjä. Opiskelija tunnistaa keskeiset julkisiin hankintoihin liittyvät erityispiirteet ja osaa hankkia lisätietoja hankintamenettelyistä.

Sisältö

- Ostoprosessi ja organisationaalinen ostokäyttäytyminen
- Ostaminen osana yrityksen strategiaa
- Toimitusketjun hallinnan pääpiirteet
- Ostostrategiat
- Julkiset hankinnat

Oppimateriaalit

• Benton, W. C. (2010). Purchasing and supply chain management. Saatavuus.
• Cheverton, P. & van der Velde, J.P (2011). Understanding the professional buyer.
• Koskinen, Aki et al (1995). Ostotoiminta yrityksen kehittämisessä.
• Sakki, Jouni (1982). Ostotoiminnan kehittäminen (Ekonomia-sarja), löytyy monista kirjastoista ja divareista. EHDOTON KLASSIKKO!

Lisämateriaalit ja luentomateriaalit, tapaustutkimusanalyysit tulevat luennoitsijan toimittamana ja kaikki ovat Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Luento
Luokan sisäinen ryhmätehtävä
Lopullinen ryhmätyö
Esittely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä 81 h, josta
- Luennot 20 h
- Seminaari 8 h
- Itsenäinen työskentely 53 h

Sisällön jaksotus

• Johdatus ostojohtamiseen
• Ostaa vaiko valmistaa?
• Alihankinnat
• Ostoprosessi ja organisaation ostokäyttäytyminen
• Ostaminen osana yrityksen strategiaa
• Toimitusketjun hallinnan pääpiirteet
• Ostostrategiat
• Julkiset hankinnat

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa ohjatusti kuvata ostoprosessin sisällön sekä selittää ostotoiminnan roolia yrityksen kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija tunnistaa toimitusketjun hallinnan keskeisimmät mekanismit. Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata ja luokitella ostotoiminnan prosesseja sekä verrata vaihtoehtoisia ostostrategioita ja -käytäntöjä. Opiskelija tunnistaa keskeisimmät julkisiin hankintoihin liittyvät erityispiirteet ja osaa hankkia lisätietoja hankintamenettelyistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvata ostoprosessin sisällön sekä selittää ostotoiminnan roolia yrityksen kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija tunnistaa toimitusketjun hallinnan keskeiset mekanismit. Opiskelija osaa hyvin kuvata ja luokitella ostotoiminnan prosesseja sekä verrata vaihtoehtoisia ostostrategioita ja -käytäntöjä. Opiskelija tunnistaa keskeiset julkisiin hankintoihin liittyvät erityispiirteet ja osaa hankkia lisätietoja hankintamenettelyistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa kattavasti kuvata ostoprosessin sisällön sekä selittää ostotoiminnan roolia yrityksen kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija tunnistaa kaikki toimitusketjun hallinnan keskeiset mekanismit. Opiskelija osaa kuvata ja luokitella ostotoiminnan prosesseja sekä verrata vaihtoehtoisia ostostrategioita ja -käytäntöjä kriittisesti. Opiskelija tunnistaa laajalti julkisiin hankintoihin liittyvät erityispiirteet ja osaa hankkia lisätietoja hankintamenettelyistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

% Grade
51 - 59 = 1
69 - 60 = 2
79 - 70 = 3
89 - 80 = 4
100 - 90 = 5

Esitietovaatimukset

Liiketoimintaosaamisen perusteet tai vastaavat tiedot