Ostotoiminta (3op)
Toteutuksen tunnus: LTVATT103-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 11.11.2024 - 15.01.2025
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 17.02.2025 - 20.04.2025
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 3 op
 
- Lähiosuus
 - 3 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
 
- Toimipiste
 - SeAMK Seinäjoki, Frami
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Tradenomi (AMK), Liiketalous
 
- Opettajat
 - Harrison Okuogume
 
- Ryhmät
 - 
                        LITA23BTradenomi (AMK), LiiketalouS
 - 
                        LITA23CTradenomi (AMK), Liiketalous
 - 
                        LITA23DTradenomi (AMK), Liiketalous
 - 
                        VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
 - 
                        LITA23ATradenomi (AMK), Liiketalous
 
- Opintojakso
 - LTVATT103
 
Arviointiasteikko
1-5
                    
Sisällön jaksotus
•	Johdatus ostojohtamiseen
•	Ostaa vaiko valmistaa?
•	Alihankinnat
•	Ostoprosessi ja organisaation ostokäyttäytyminen
•	Ostaminen osana yrityksen strategiaa
•	Toimitusketjun hallinnan pääpiirteet
•	Ostostrategiat
•	Julkiset hankinnat
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ostoprosessin sisällön sekä selittää ostotoiminnan roolia yrityksen kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija tunnistaa toimitusketjun hallinnan keskeiset mekanismit. Opiskelija osaa kuvata ja luokitella ostotoiminnan prosesseja sekä verrata vaihtoehtoisia ostostrategioita ja -käytäntöjä. Opiskelija tunnistaa keskeiset julkisiin hankintoihin liittyvät erityispiirteet ja osaa hankkia lisätietoja hankintamenettelyistä.
                    
Sisältö
- Ostoprosessi ja organisationaalinen ostokäyttäytyminen
 - Ostaminen osana yrityksen strategiaa
- Toimitusketjun hallinnan pääpiirteet
 - Ostostrategiat
 - Julkiset hankinnat
                    
Oppimateriaalit
•	Benton, W. C. (2010). Purchasing and supply chain management. Saatavuus.
•	Cheverton, P. & van der Velde, J.P (2011). Understanding the professional buyer.
•	Koskinen, Aki et al (1995). Ostotoiminta yrityksen kehittämisessä.
•	Sakki, Jouni (1982). Ostotoiminnan kehittäminen (Ekonomia-sarja), löytyy monista kirjastoista ja divareista. EHDOTON KLASSIKKO!
Lisämateriaalit ja luentomateriaalit, tapaustutkimusanalyysit tulevat luennoitsijan toimittamana ja kaikki ovat Moodlessa.
                    
Opetusmenetelmät
Luento
Luokan sisäinen ryhmätehtävä
Lopullinen ryhmätyö
Esittely
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 81 h, josta
- Luennot 20 h
- Seminaari 8 h
- Itsenäinen työskentely 53 h
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät ja on osallistunut opintojaksoon. Opiskelija osaa ohjatusti kuvata ostoprosessin sisällön sekä selittää ostotoiminnan roolia yrityksen kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija tunnistaa toimitusketjun hallinnan keskeisimmät mekanismit. Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata ja luokitella ostotoiminnan prosesseja sekä verrata vaihtoehtoisia ostostrategioita ja -käytäntöjä. Opiskelija tunnistaa keskeisimmät julkisiin hankintoihin liittyvät erityispiirteet ja osaa hankkia lisätietoja hankintamenettelyistä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin ja on osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa kuvata ostoprosessin sisällön sekä selittää ostotoiminnan roolia yrityksen kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija tunnistaa toimitusketjun hallinnan keskeiset mekanismit. Opiskelija osaa hyvin kuvata ja luokitella ostotoiminnan prosesseja sekä verrata vaihtoehtoisia ostostrategioita ja -käytäntöjä. Opiskelija tunnistaa keskeiset julkisiin hankintoihin liittyvät erityispiirteet ja osaa hankkia lisätietoja hankintamenettelyistä.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa kattavasti kuvata ostoprosessin sisällön sekä selittää ostotoiminnan roolia yrityksen kilpailukyvyn luomisessa ja ylläpitämisessä. Opiskelija tunnistaa kaikki toimitusketjun hallinnan keskeiset mekanismit. Opiskelija osaa kuvata ja luokitella ostotoiminnan prosesseja sekä verrata vaihtoehtoisia ostostrategioita ja -käytäntöjä kriittisesti. Opiskelija tunnistaa laajalti julkisiin hankintoihin liittyvät erityispiirteet ja osaa hankkia lisätietoja hankintamenettelyistä.
                    
Esitietovaatimukset
Liiketoimintaosaamisen perusteet tai vastaavat tiedot