Siirry suoraan sisältöön

Innovointi yhteiskehittämisen menetelmin (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5E00CG09-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

17.02.2024 - 26.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoimintaosaaminen

Opettaja

  • Satu Lautamäki

Opiskelijaryhmät

  • LUKE24
    Luova liiketoiminnan kehittäminen
  • YKUTU23
    Kulttuurituottaja (ylempi AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yhteiskehittämisen toimintamallin ja osaa käyttää sitä mm. tuotteiden, palveluiden ja prosessien kehittämisessä. Opiskelija hallitsee yhteiskehittämisen toimintatavat, sen eri roolit ja fasilitoinnin. Hän ymmärtää yhteiskehittämisen ja arvonluonnin logiikan sekä kilpailuedun luomisen että operatiivisen toiminnan näkökulmasta.

Sisältö

• Yhteiskehittämisen periaatteet ja toimintamallit
• Asiakasymmärrys
• Strategia ja arvonluonti
• Innovaatioprosessi
• Toimialakohtainen tietämys

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin. Esimerkkejä kirjallisuudesta:
Hassi, L., Paju, S., & Maila, R. (2015). Kehitä kokeillen: Organisaation käsikirja. Talentum Pro.
McManus, J. (2020). Innovation and co-creation process in service enterprises: Implications for process management and service development. Emerald Publishing.
Ramaswamy, V., & Ozcan, K. (2014). The co-creation paradigm. Stanford University Press. https://doi.org/10.1515/9780804790758
Ries, E. (2016). Lean startup: Kokeilukulttuurin käsikirja : kuinka jatkuvan innovoinnin avulla luodaan merkittävästi onnistuneempaa liiketoimintaa. LavasDesign Oy.

Opetusmenetelmät

Hybridiopetus: Luennot, työpajat ja tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Hybridiopetus 15 h, itsenäinen opiskelu ja ryhmätyö 120 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä kurssitehtävässään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla hyvää kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on esittänyt uusia liiketoimintamahdollisuuksia kuvaavia ratkaisuja kurssitehtävässään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut aktiivisesti kurssityöskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla vahvaa kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja soveltaa opittua monipuolisesti käytännön liiketoimintaan. Opiskelija on esittänyt ja kehittänyt luovia ratkaisuja innovatiiviseen liiketoimintaan kurssitehtävässään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssitehtävän raportointi ohjeistuksen mukaisesti

Esitietovaatimukset

- ei esitietovaatimuksia