Asiantuntijuus akuuteissa tilanteissa (10 op)
Toteutuksen tunnus: BI00BP03-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 24.05.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
T&K-osuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettaja
- Mari Salminen-Tuomaala
- Tiina Koskela
Opiskelijaryhmät
-
YKLAS22Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida potilaan/asiakkaan hoidon ja ohjauksen sekä kuntoutuksen tarpeita ja valita näyttöön perustuvan tiedon mukaisia optimaalisia toimintamenetelmiä akuuteissa tilanteissa. Opiskelija osaa kehittää potilas/asiakasturvallisuutta edistävää toimintaa akuuteissa tilanteissa.
Sisältö
Laajavastuinen asiantuntijuus akuuttihoitotyössä
Kliininen asiantuntijaosaaminen akuuteissa tilanteissa
Akuuteissa tilanteissa toimiminen prosessina.
Moniammatillinen tiimityöskentely akuuteissa tilanteissa
Uramallit akuuttihoitotyön näkökulmasta
Osaamisen jakaminen kliinisenä asiantuntijana
Akuutisti sairastuneen hoitotyön erilaiset ohjauskäytänteet
Päätöksentekotaidot, tilannetietoisuus ja tunneälytaidot akuuttihoitotyön tilanteissa
CRM-taidot, akuutin tilanteen johtaminen
Potilasturvallisuus akuuttihoitotyössä
Akuuttihoitotyön laadun kehittäminen
Hoidon tarpeen arviointi, erilaiset skeemat ja protokollat
Digitalisaatio akuuttihoitotyön näkökulmasta
Oppimateriaalit
Alahuhta S, Ala-Kokko T, Kiviluoma K, Perttilä J, Ruokonen E, Silfvast T. (uusin painos). Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Kustannus Oy Duodecim. Bookwell Oy. Porvoo.
Denisco S.M., Barker, A.M. 2016. Advanced Practice Nursing. Essential Kowledge for the Profession. Jones & Bartlett Learning. (3. painos tai uud.)
Burns S.M., Delgado S.A. 2016. Acute and critical care nurse practitioner. Cases in diagnostic reasoning. American Association of Critical Care Nurses. McGraw-Hill Education Books.
Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T., Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hotus. Skhole Oy.
Kosonen A, Saikko S, Alanen P., Jormakka J. 2016. Oireista työdiagnoosiin.
Nurminen R. (toim.) 2011. Tulevaisuuden erityisosaaminen. Turun AMK. Raportteja 113.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, luennot, simulaatiot, harjoitukset ja tehtävät, suulliset ja kirjalliset tehtävät.
Monimuotoiset, innovatiiviset ja osallistavat opetusmenetelmät (mm. Learning cafe, simulaatio-opetus) ja itsenäiset tehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
270 h270 h
Lisätietoja opiskelijoille
Jokainen poissaolopäivä korvataan opettajan kanssa sovittavalla tehtävällä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä kliinistä asiantuntijuutta akuuteissa tilanteissa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa kliinistä asiantuntijaosaamista akuuteissa tilanteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kehittää kliinistä asiantuntijaosaamista erilaisissa akuuteissa tilanteissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin aikana opettajien antamat tehtävät´; arviointi 1-5
Aktiivinen osallistuminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hoidon tarpeita ja hoitotoimenpiteitä akuutissa tilanteesa. Opiskelija osaa kuvata akuutisti sairaan asiakkaan ohjauksen toteuttamista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja reflektoiden akuutisti sairaan asiakkaan hoidon tarpeita ja valita potilaan tilanteeseen parhaiten sopivat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa kuvata perustellen akuutisti sairaan asiakkaan ohjausta, sen sisältöjen ja menetelmien valintaa. Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa akuutisti sairaan asiakkaan hoitotyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja reflektoiden akuutisti sairastuneen asiakkaan hoidon tarpeita ja valita potilaan tilanteeseen parhaiten sopivat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa perustella ja soveltaa akuutisti sairaan ohjaustilanteessa monipuolisesti erilaisia ohjausmenetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa akuutisti sairaan asiakkaan hoitotyössä ja kehittää akuuttihoitotyötä asiantuntijana.