Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijuus akuuteissa tilanteissa (10 op)

Toteutuksen tunnus: BI00BP03-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 24.05.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Master School

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus

Opettaja

  • Mari Salminen-Tuomaala
  • Tiina Koskela

Opiskelijaryhmät

  • YKLAS22
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida potilaan/asiakkaan hoidon ja ohjauksen sekä kuntoutuksen tarpeita ja valita näyttöön perustuvan tiedon mukaisia optimaalisia toimintamenetelmiä akuuteissa tilanteissa. Opiskelija osaa kehittää potilas/asiakasturvallisuutta edistävää toimintaa akuuteissa tilanteissa.

Sisältö

Laajavastuinen asiantuntijuus akuuttihoitotyössä
Kliininen asiantuntijaosaaminen akuuteissa tilanteissa
Akuuteissa tilanteissa toimiminen prosessina.
Moniammatillinen tiimityöskentely akuuteissa tilanteissa
Uramallit akuuttihoitotyön näkökulmasta
Osaamisen jakaminen kliinisenä asiantuntijana
Akuutisti sairastuneen hoitotyön erilaiset ohjauskäytänteet
Päätöksentekotaidot, tilannetietoisuus ja tunneälytaidot akuuttihoitotyön tilanteissa
CRM-taidot, akuutin tilanteen johtaminen
Potilasturvallisuus akuuttihoitotyössä
Akuuttihoitotyön laadun kehittäminen
Hoidon tarpeen arviointi, erilaiset skeemat ja protokollat
Digitalisaatio akuuttihoitotyön näkökulmasta

Oppimateriaalit

Alahuhta S, Ala-Kokko T, Kiviluoma K, Perttilä J, Ruokonen E, Silfvast T. (uusin painos). Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Kustannus Oy Duodecim. Bookwell Oy. Porvoo.
Denisco S.M., Barker, A.M. 2016. Advanced Practice Nursing. Essential Kowledge for the Profession. Jones & Bartlett Learning. (3. painos tai uud.)
Burns S.M., Delgado S.A. 2016. Acute and critical care nurse practitioner. Cases in diagnostic reasoning. American Association of Critical Care Nurses. McGraw-Hill Education Books.
Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T., Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hotus. Skhole Oy.
Kosonen A, Saikko S, Alanen P., Jormakka J. 2016. Oireista työdiagnoosiin.
Nurminen R. (toim.) 2011. Tulevaisuuden erityisosaaminen. Turun AMK. Raportteja 113.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, luennot, simulaatiot, harjoitukset ja tehtävät, suulliset ja kirjalliset tehtävät.
Monimuotoiset, innovatiiviset ja osallistavat opetusmenetelmät (mm. Learning cafe, simulaatio-opetus) ja itsenäiset tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

270 h270 h

Lisätietoja opiskelijoille

Jokainen poissaolopäivä korvataan opettajan kanssa sovittavalla tehtävällä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä kliinistä asiantuntijuutta akuuteissa tilanteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa kliinistä asiantuntijaosaamista akuuteissa tilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kehittää kliinistä asiantuntijaosaamista erilaisissa akuuteissa tilanteissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin aikana opettajien antamat tehtävät´; arviointi 1-5
Aktiivinen osallistuminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hoidon tarpeita ja hoitotoimenpiteitä akuutissa tilanteesa. Opiskelija osaa kuvata akuutisti sairaan asiakkaan ohjauksen toteuttamista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja reflektoiden akuutisti sairaan asiakkaan hoidon tarpeita ja valita potilaan tilanteeseen parhaiten sopivat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa kuvata perustellen akuutisti sairaan asiakkaan ohjausta, sen sisältöjen ja menetelmien valintaa. Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa akuutisti sairaan asiakkaan hoitotyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja reflektoiden akuutisti sairastuneen asiakkaan hoidon tarpeita ja valita potilaan tilanteeseen parhaiten sopivat hoitotoimenpiteet. Opiskelija osaa perustella ja soveltaa akuutisti sairaan ohjaustilanteessa monipuolisesti erilaisia ohjausmenetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tutkimustietoa akuutisti sairaan asiakkaan hoitotyössä ja kehittää akuuttihoitotyötä asiantuntijana.