Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijuus akuuteissa tilanteissa (10 op)

Toteutuksen tunnus: BI00BP03-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2023 - 24.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
7 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettajat
Mari Salminen-Tuomaala
Tiina Koskela
Ryhmät
YKLAS22
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opintojakso
BI00BP03

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida potilaan/asiakkaan hoidon ja ohjauksen sekä kuntoutuksen tarpeita ja valita näyttöön perustuvan tiedon mukaisia optimaalisia toimintamenetelmiä akuuteissa tilanteissa. Opiskelija osaa kehittää potilas/asiakasturvallisuutta edistävää toimintaa akuuteissa tilanteissa.

Sisältö

Laajavastuinen asiantuntijuus akuuttihoitotyössä
Kliininen asiantuntijaosaaminen akuuteissa tilanteissa
Akuuteissa tilanteissa toimiminen prosessina.
Moniammatillinen tiimityöskentely akuuteissa tilanteissa
Uramallit akuuttihoitotyön näkökulmasta
Osaamisen jakaminen kliinisenä asiantuntijana
Akuutisti sairastuneen hoitotyön erilaiset ohjauskäytänteet
Päätöksentekotaidot, tilannetietoisuus ja tunneälytaidot akuuttihoitotyön tilanteissa
CRM-taidot, akuutin tilanteen johtaminen
Potilasturvallisuus akuuttihoitotyössä
Akuuttihoitotyön laadun kehittäminen
Hoidon tarpeen arviointi, erilaiset skeemat ja protokollat
Digitalisaatio akuuttihoitotyön näkökulmasta

Oppimateriaalit

Alahuhta S, Ala-Kokko T, Kiviluoma K, Perttilä J, Ruokonen E, Silfvast T. (uusin painos). Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Kustannus Oy Duodecim. Bookwell Oy. Porvoo.
Denisco S.M., Barker, A.M. 2016. Advanced Practice Nursing. Essential Kowledge for the Profession. Jones & Bartlett Learning. (3. painos tai uud.)
Burns S.M., Delgado S.A. 2016. Acute and critical care nurse practitioner. Cases in diagnostic reasoning. American Association of Critical Care Nurses. McGraw-Hill Education Books.
Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T., Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hotus. Skhole Oy.
Kosonen A, Saikko S, Alanen P., Jormakka J. 2016. Oireista työdiagnoosiin.
Nurminen R. (toim.) 2011. Tulevaisuuden erityisosaaminen. Turun AMK. Raportteja 113.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, luennot, simulaatiot, harjoitukset ja tehtävät, suulliset ja kirjalliset tehtävät.
Monimuotoiset, innovatiiviset ja osallistavat opetusmenetelmät (mm. Learning cafe, simulaatio-opetus) ja itsenäiset tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

270 h270 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä kliinistä asiantuntijuutta akuuteissa tilanteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa kliinistä asiantuntijaosaamista akuuteissa tilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kehittää kliinistä asiantuntijaosaamista erilaisissa akuuteissa tilanteissa

Lisätiedot

Jokainen poissaolopäivä korvataan opettajan kanssa sovittavalla tehtävällä.

Siirry alkuun