Markkinoistaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: BH00CK20-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 31.12.2023
Ajoitus
15.08.2022 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettaja
- Tiina Hautamäki
Opiskelijaryhmät
-
YSOS22Sosionomi (ylempi AMK)
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ja osaa selvittää sosiaali- ja terveyspalveluiden markkinoistamisen ja hyvinvointitalouden problematiikkaa.
Sisältö
Sosiaali- ja terveyspalveluita tuotetaan markkinoistuvassa yhteiskunnassa ja hyvinvointitaloudessa. Opiskelija perehtyy aiheeseen ja kirjoittaa kuuden sivun esseen aiheesta: mitä sosiaali- ja terveyspalveluiden markkinoistaminen tarkoittaa ja miten eri tavoin markkinoistuminen voi sosiaali- ja terveyspalveluissa muotoutua tai yksilölle ilmetä.
Oppimateriaalit
Lähteitä ja kirjallisuutta (esim.)
Anttonen, A., Häikiö, L., & Raitakari, S. (2013) Matkalla muutokseen ja hyvinvointimarkki-noille? Janus Sosiaalipolitiikan Ja sosiaalityön Tutkimuksen Aikakausilehti, 21(4), 290–297. https://journal.fi/janus/article/view/50710/15411
Karsio, O., & Van Aerschot, L. (2017). Vanhuspalvelut ja valinnanvapaus – johtavien viran-omaisten näkemyksiä palvelusetelistä. Gerontologia, 31(3), 163–178. https://doi.org/10.23989/gerontologia.63443
Kuusinen-James, K. (2016). Setelipeliä: Tutkimus palveluseteliä säännöllisessä kotihoidossa käyttävien iäkkäiden henkilöiden valinnanvapaudesta. Väitöskirja, Helsingin yliopisto. HELDA. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2570-5
Lehto, J., & Tynkkynen, L-K. (2013). Älykkäästi suunnitellut sosiaali- ja terveydenhuollon markkinat? Yhteiskuntapolitiikka, 78(6), 605–617. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201312127624
Mänttäri-van der Kuip, M. (2013). Julkinen sosiaalityö markkinoistumisen armoilla? Yhteis-kuntapolitiikka, 78(1), 5–19. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201302131816
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., & Parviainen, H. (2014). Kohti hyvinvointi-taloutta. Teoksessa Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. Hyvinvointitalous. (s. 260–293). SOSTE.
Tammi, T. (2013). Markkinoistaminen lisää näkyviä käsiä. Yhteiskuntapolitiikka 6/2013. www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110792/tammi.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Tuorila, H. (2018). Terveyspalveluiden markkinoinnin sääntelykehikko ja sote-uudistuksen markkinointiin kohdistamat haasteet. Kilpailu -ja kuluttajaviraston selvityksiä 1/2018. https://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/selvitykset/2018/kkv-selvityksia-1-2018-terveyspalvelujen-markkinointi.pdf
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op opiskelijan itsenäistä opiskelua
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee ja osaa kuvailla sosiaali- ja terveyspalveluiden markkinoistamista ja mitä sillä tarkoitetaan. Opiskelija tuntee hyvinvointitalouden problematiikkaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee ja osaa kuvailla sosiaali- ja terveyspalveluiden markkinoistamista ja mitä sillä tarkoitetaan. Opiskelija tuntee ja osaa selvittää hyvinvointitalouden problematiikkaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden markkinoistamista ja mitä sillä tarkoitetaan. Opiskelija osaa selvittää ja analysoida hyvinvointitalouden problematiikkaa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.